پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | موج اول 10 روز دیگر می‌آید، موج‌های دوم و سوم اسفند و فروردین آنفلوانزا در تب‌ و تاب حمله اول

موج اول 10 روز دیگر می‌آید، موج‌های دوم و سوم اسفند و فروردین آنفلوانزا در تب‌ و تاب حمله اول





۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۲۴

موج اول 10 روز دیگر می‌آید، موج‌های دوم و سوم اسفند و فروردین
آنفلوانزا
در تب‌ و تاب حمله اول

موج اول آنفلوانزای H1N1 در حالی از راه می‌رسد که بیش از 30 نفر از مردم کرمان سال گذشته براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.
«هنوز موجی از آنفلوانزا در کشور ایجاد نشده اما از نیمه دوم آبان تا اول آذر موج اول آنفلوانزا آغاز می‌شود.» معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این موضوع را به ایسنا گفته است. طبق گفته محمود نبوی، موج‌های دوم و سوم آنفلوانزا هم تا اسفند و فروردین ممکن است ادامه پیدا کند. این مسئول اگرچه گفته «بیماری آنفلوانزا هرسال در همه جای دنیا و در فصل سرد شایع می‌شود» و « سال 94در کرمان شیوع بیماری نسبت به نقاط دیگر کشور شدید نبود، در استان‌های شمال غرب، مردم دو سه برابر این استان به بیماری مبتلا شدند. درصورتی‌که هرسال این موج در کشور وجود دارد و باید گفت که آنفلوانزا در بیشتر مردم کشنده نیست» اما ابتلای بیش از 600 نفر از مردم کرمان به این بیماری و مرگ 31 نفر در سال 94 (طبق آمار رسمی، درحالی‌که آمارهای غیررسمی تعداد قربانیان را بیشتر اعلام می‌کرد) باعث افزایش نگرانی کرمانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگوار سال گذشته شده است.
آنفلوانزای جان‌گیر
18 آبان 94 بود که «پیام ما» گزارش داد شش نفر در بردسیر به آنفلوانزای H1N1 مبتلا شده‌اند و یک نفر براثر این بیماری فوت کرده است. این خبر را اگرچه یک روز بعد علوم پزشکی کرمان تکذیب کرد اما 9 آذر، نوذر نخعی، معاون وقت علوم پزشکی کرمان گفت که « آنفولانزای فصلی از حدود یک ماه پیش در کرمان آغاز شد که تاکنون هشت مورد مرگ ناشی از ابتلا به آنفلوانزای H1N1 داشتیم که آزمایش‌های آن‌ها از ابتلا به این بیماری هم مثبت شده است.» پس‌ازاین بود که تب آنفلوانزا در کرمان اوج گرفت. 10 آذر وضعیت زرد در کرمان اعلام شد و از 13 آذر به دلیل هجوم مردم به داروخانه‌ها برای تزریق واکسن و خرید ماسک، این دو کالا در کرمان کمیاب شدند. اوضاع به حدی بحرانی شد که شورای سلامت استان از تعطیلی مدارس در روزهای 16 و 17 آذر خبر داد و 18 آذر وزیر بهداشت برای بررسی موضوع به کرمان آمد. در این روز اگرچه تعداد کشته‌ها 31 نفر و تعداد مبتلایان 600 نفر اعلام شد اما با فشار وزیر، وضعیت کرمان سفید اعلام شد. پس‌ازاین دیگر آمار رسمی از قربانیان آنفلوانزای H1N1 اعلام نشد.
واکسن را فراموش نکنید
اگرچه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور و اوایل مهرماه بود، اما اگر می‌خواهید در موج‌های دوم و سوم آنفلوانزا در امان باشید، هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنید. مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به «پیام ما» گفت: «کسانی که ضعف ایمنی دارند و امسال واکسن نزده‌اند، با نظر پزشک باید واکسن بزنند.» دکتر محمد حسیبی افزود: «واکسن حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا بدن را ایمن کند، به همین دلیل کسانی که الان واکسن بزنند، بدنشان برای موج‌های بعدی آنفلوانزا ایمن می‌شود.»
کسانی که پارسال واکسن زدند، امسال هم بزنند
وی تأکید می‌کند که حتی کسانی که پارسال واکسن زده‌اند، امسال هم بزنند چراکه «سویه واکسن آنفلوانزا هرسال متفاوت است. یعنی اینکه هرسال بهداشت جهانی بر اساس ویروس‌هایی که بیشتر احتمال می‌دهد فراگیر شوند، واکسن را مشخص می‌کند.»
به‌اندازه کافی واکسن در استان داریم
مدیر داروی علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته به‌واسطه حجم بالای درخواست واکسن، با کمبود روبرو شدیم، اظهار کرد: «امسال از چند کشور واکسن وارد کردیم و از این نظر مشکلی نداریم. تاکنون هم درصد تزریق واکسن آنفلوانزا نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به‌اندازه کافی واکسن در استان موجود است.»

چه کسانی باید واکسن بزنند؟
دکتر حسیبی در این خصوص به ما گفت: «افرادی که دچار ناراحتی تنفسی هستند، مادران باردار، افراد دارای ایمنی بدنی پایین و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند و بهتر است با نظر پزشک واکسن بزنند.» دکتر عباس مؤمن زاده، فوق تخصص بیماری‌های عفونی هم در این خصوص می‌گوید: « همه کودکان 6 تا 18 سال، افراد 50 سال و بیشتر، زنانی که قصد دارند در فصل آنفلوانزا باردار شوند، افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان‌ها کار می‌کنند، افراد مبتلا به امراض مزمن قلبی، کبدی، خونی، متابولیک و ریوی مثل آسم و بیماران مبتلا به عارضه‌های نخاعی حتماً توصیه می‌شود از این واکسن حتماً استفاده کنند. ساکنان آسایشگاه‌ها، کارکنان بخش مرغ داری و پرورش طیور و پرسنل سازمان‌های دام پزشکی نیز حتماً باید این واکسن را تزریق کنند.»

شایعات عوارض واکسن را باور نکنید
مدیر داروی علوم پزشکی کرمان در خصوص شایعاتی که در خصوص عوارض واکسن آنفلوانزا در فضای مجازی منتشر شد، گفت: «هر واکسنی عوارض دارد. اما تاکنون در شهر کرمان علی‌رغم اینکه چندین هزار نفر واکسن زده‌اند، عوارضی گزارش نشده است.» حسیبی همچنین درباره متنی که در تلگرام مبنی براینکه یک کودک براثر تزریق واکسن آنفلوانزا دچار سندروم گیلن باره (در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی، احساس ضعف در ماهیچه‌ها، بی‌حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می‌شود) شده است، گفت: «احتمال بروز این عارضه براثر واکسن یک در میلیون است.» نبوی، معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در این خصوص گفته: «احتمال بروز عوارض بسیار نادر عصبی مانند گیلن‌باره وجود دارد، اما از سال ۶۸ تا ۹۵، تنها یک مورد ابتلا به این بیماری دیده‌شده است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *