سایت خبری پیام ما آنلاین | دیگر نگران خُر خُر و توقف تنفسی در خواب نباشید

دیگر نگران خُر خُر و توقف تنفسی در خواب نباشید





۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۲:۰۴

دیگر نگران خُر خُر و توقف تنفسی در خواب نباشید

اگر معمولا پس از بیدار شدن از خواب احساس خستگی می کنید، از کیفیت مطلوب خواب برخوردار نیستید. خواب نامناسب می تواند در طولانی مدت بر سلامت شما تاثیر بگذارد. بدن شما در زمان خواب عمیق هورمون هایی را تشریح می کند که انرژی لازم را برای روز بعد در بدن آماده نماید. در نتیجه داشتن خوابی مطلوب و عمیق در شب خیلی مهم است و اگر می خواهید روزی پر انرژی داشته باشید باید خواب مطلوب مورد توجه قرار گیرد. در ادامه با محمد هادی ایرانمنش در خصوص مشکلات نداشتن خوابی عمیق به گفتگو نشستیم.

اگر خواب کافی نداشته باشیم، چه اتفاقی می افتد؟
خواب نامناسب می تواند سبب بروز مجموعه ای از مشکلات شود، اما در ابتدا بر مغز تاثیر می گذارد. ممکن است احساس خواب آلودگی کنید، حالات روحی شما تغییر کند، در تصمیم گیری دچار مشکل شوید، یادگیری شما ضعیف شود و دچار فراموشی شوید. اگر خروپف می کنید و در طول روز به صورت مداوم دچار خواب آلودگی هستید، ممکن است مبتلا به وقفه تنفسی باشید. بطور تقریبی 20 درصد از افراد دچار وقفه تنفسی هستند اما این بیماری معمولا در آنها تشخیص داده نمی شود. این بیماری می تواند مردان، زنان و کودکان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

توقف تنفسی چیست؟
هنگامی که می خوابید، ماهیچه هایی که مجاری تنفسی فوقانی شما را کنترل می کنند بطور معمول در حالت استراحت قرار می گیرند. اگر این ماهیچه ها برای مدت طولانی در حال استراحت باشند، مجاری تنفسی باریک و یا بطور کامل مسدود می شود و ممکن است تنفس شما موقتاً قطع شود و دچار وقفه تنفسی انسدادی شوید. این حالت ممکن است در طول شب مرتباً رخ دهد و مدت آن در هر بار 10 ثانیه یا بیشتر طول بکشد و به قلب یا مغز شما فشار وارد کند. این نوع تنفس ممکن است به قدری شما را خسته کند که بر کیفیت زندگی، کار و روابط اجتماعی شما تاثیر بگذارد.
وقفه تنفسی چه علائمی دارد؟
اولین نشانه معمول خروپف کردن است همچنین ممکن است در هنگام خواب به صورت بریده بریده نفس بکشید یا احساس خفگی کنید. دیگر علائم وقفه تنفسی خستگی مداوم، نداشتن انرژی کافی جهت انجام کار روزانه، توقف تنفس در حین خواب، تمرکز ضعیف، فراموشی، سردرد صبحگاهی، افسردگی، تعریق شبانه، افزایش وزن، فشار خون بالا، انسداد عروق قلب و دیابت است.
اختلالات تنفسی چه مشکلاتی را می تواند برای بیمار ایجاد کند؟
افرادی که دارای اختلالات تنفسی هستند در ابتدا فقط مشکل خروپف را دارند و اگر پیگیری های لازم را انجام ندهند دچار کمبود اکسیژن خون می شوند و کاهش اکسیژن خون موجب بالا رفتن فشار خون می شود تا بدن بتواند کمبود اکسیژن را جبران کند. در این مرحله تمام حواس بیمار به سمت مشکلات فشارخون می رود و به متخصص قلب مراجعه می کند و شاید مشکلات قلبی بیمار تا جراحی قلب هم پیش رود. از طرف دیگر سلول های مغز نیز به دلیل کمبود اکسیژن به قند نیاز دارند. بیمار به بیماری دیابت هم دچار خواهد شد. اگر بیمار در همان مراحل اول اختلالات تنفسی، پیگیری های لازم را انجام دهد به هیچ یک از این مشکلات دچار نخواهد شد. نباید فراموش کنیم که یکی از دلایل اصلی نداشتن خواب عمیق، اختلالات تنفسی است.
با چه روش هایی می توان اختلالات خواب را تشخیص داد؟
1- مراجعه به کلینیک های خواب و انجام تست خواب
2- انجام تست خواب در منزل که ما این روش را توصیه می کنیم. روش ما به این صورت است که پزشکان سطح شهر افرادی که اختلالات تنفسی دارند را به ما معرفی می کنند و در مرحله بعد ما با دستگاه آپنه لینک و titration تشخیص می دهیم که این اختلالات تنفسی به دلیل کمبود اکسیژن در بدن است یا دلایل دیگری دارد. گزارش وضعیت بیمار را به پزشک می دهیم و با استفاده ازدستگاه های کمک تنفسی مشکل بیمار برطرف می شود. مزیت این روش نسبت به دیگر روش ها این است که نیاز نیست بیمار یک شب را در بیمارستان سپری کند و هزینه هایی را متقبل شود. بیمار می تواند با اجاره دستگاه و استفاده از آن در منزل دلایل وقفه تنفسی را به طریقی که در بالا توضیح دادیم تشخیص دهد. روش سخت دیگری به نام پلی سمنوگرافی وجود دارد که در این روش یک تست کامل انجام می شود و نیاز است که بیمار یک شب را در بیمارستان بخوابد. در این روش نوار مغز، نوار قلب و وضعیت تنفس گرفته می شود و در پایان با چک کردن موارد فوق تشخیص داده می شود که با کدام دستگاه وضعیت بیمار خوب می شود. معمولا 90 درصد افرادی که به دلیل اختلال خواب به پزشک مراجعه می کنند، مشکل اختلالات تنفسی دارند و تنها 10 درصد این افراد مشکلات دیگری دارند.
چه روش هایی برای درمان وقفه تنفسی وجود دارد؟
درمان وقفه تنفسی سبب می شود که پس از بیدار شدن از خواب، دوباره احساس شادابی کنید از این رو کیفیت کلی زندگی شما افزایش می یابد و در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت. درباره روش های درمانی موجود با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است روش درمانی فشارمثبت مداوم راه هوایی را توصیه کند (معمولا به این روش CPAP گفته می شود) این یک روش درمانی است که در آن از جراحی و شکاف پوست و بدن استفاده نمی شود، در حقیقت هنگامی که خوابیده اید یک ماسک کوچک روی بینی شما قرار می گیرد و جریان هوای دارای فشار در طول شب به آرامی از طریق ماسک به مجاری تنفسی شما وارد می شود تا مجاری تنفسی را باز نگه دارد بنابراین وقفه تنفسی و خرخرهای شما برطرف می شود. افرادی که فکر می کنند دارای آپنه تنفسی هستند، در زیر تست ارزیابی بی خوابی را انجام دهند، اگر پاسخ به سه سوال بله باشد، ممکن است احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب در این افراد بالا باشد. لطفا به پزشک خود مراجعه کنید، ممکن است ایشان شما را به یک متخصص خواب معرفی کنند تا در رابطه با آپنه تنفسی بطور خاص مورد آزمایش قرار گیرید.
سوالات:
1. آیا با صدای بلند خروپف می کنید (صدای بلندتر از صدای معمولی در هنگام صحبت کردن یا صدایی آنقدر بلند که از پشت درهای بسته شنیده شود)؟
2. آیا حتی پس از یک خواب شبانه، معمولا در طول روز احساس خستگی، خواب آلودگی و کوفتگی دارید؟
3. آیا تا بحال کسی دیده است که در حین خواب تنفس شما قطع شود؟
4. آیا فشارخون دارید یا به دلیل وجود مشکل در این زمینه تحت درمان قرار گرفته اید؟
5. آیا با توجه به ارقام نشان داده شده در جدول زیر، وزن شما نسبت به قدتان زیاد است؟
6. آیا سن شما بالای 50 سال است؟
7. آیا اندازه دور گردن شما بیش از 40 سانتی متر است؟
8. شما مرد هستید؟

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *