پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ازدواج به هر قیمتی برای فرار از کابوس تجرد

ازدواج به هر قیمتی برای فرار از کابوس تجرد





۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۳

ازدواج به هر قیمتی برای فرار از کابوس تجرد
سیمین سلطانی نژاد – کارشناس ارشد روانشناسی
بر اساس آخرین آمار یازده میلیون و دویست هزار نفر در ایران در سن ازدواج قرار دارند اما مجردند. این ارقام در حالی اعلام می‌شود که مسئولان از رشد 3 تا 4 درصدی طلاق و ورود اعضای دیگری به جمع مجردان خبر می‌دهند. محققان معتقدند 20 میلیون دختر جوان ایرانی در شرایط ازدواج قرار دارند اما 7 میلیون آن‌ها همسر ایده آل خود را نمی‌یابند.
در سال‌های منتهی به 30 سالگی و پس‌ازآن فشارهای آشکار یا پنهان خانواده و قشری از جامعه بر دختران مجرد باعث ایجاد دغدغه‌ی فکری در میان برخی از آن‌ها می‌شود. این دغدغه‌ها معمولاً شامل : ترس از تنهایی، نیاز جنسی، گذشتن سن باروری، رویارویی بااحساس عدم امنیت عاطفی و مالی ، بی‌جواب ماندن غریزه‌ی تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن و نیاز به کسب استقلال و جدایی از خانواده است.
این فشارها و دغدغه‌های فکری در دخترانی که فاقد هویت شغلی، درآمد مستقل، تحصیلات دانشگاهی و اهداف فردی مشخص می‌باشند به‌مراتب بیشتر است. این فشارها که در جوامع کوچک‌تر شدت و نمود بیشتری دارد باعث بروز اختلالات سازگاری، فشارهای عصبی و در مواردی اضطراب و افسردگی در میان برخی از آنان می‌شود. این نشانه‌ها معمولاً به شکل ترس و نگرانی از آینده، افت اعتمادبه‌نفس، مشکلات شخصیتی یا ارزیابی بدبینانه نسبت به دورنمای زندگی دیده می‌شود. مجموعه این عوامل علاوه بر سلب فرصت فکر کردن از این گروه دختران پیرامون معیارها و ارزش‌های واقعی همسر مناسب و همچنین هدف از ازدواج و زندگی مشترک و خواسته‌های فردی خود باعث عدم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای زندگی شخصی و داشتن اهداف فردی و رشد و ارتقای جایگاه اجتماعی می‌گردد.
معمولاً با شکل‌گیری این نوع از تفکر و بروز مشکلات محیطی ناشی از آن تمایل دختران برای ازدواج هرچه سریع‌تر بیشتر می‌شود. پیامدهای ناشی از این تصمیمات بعضاً عجولانه در بسیاری از موارد مخرب، آسیب‌زا و گاهی جبران‌ناپذیر است. تلاش دختران برای حفظ و ادامه روابط ناسالم و ویرانگر با افراد نامناسب، کاهش اعتمادبه‌نفس، تن دادن به رفتارهای تحقیرآمیز از سمت طرف مقابل، تحمل آسیب‌های روحی و روانی ناشی از این ارتباطات مخرب ازجمله صدمات فردی است که متوجه این دسته از دختران می‌شود. اما در مورد آسیب‌های اجتماعی می‌توان به افزایش آمار طلاق به دلیل گزینش این‌گونه افراد نامناسب به‌صرف ازدواج و رواج بی‌رویه انواع عمل‌های پرخطر زیبایی و توجه افراطی دختران به افزایش جذابیت‌های ظاهری خود ناشی از این تفکر و موجب هدر رفتن حجم زیادی از انرژی فکری بالقوه کشور که در صورت هدایت در مسیر مناسب موجب ارتقا قابلیت‌های فکری و فرهنگی اشاره کرد.
بحران‌های ناشی از این تفکر تنها محدود به کشور ما نمی‌شود و در همه‌ی جوامع درحال‌توسعه، حوزه‌ی خاورمیانه و بالاخص کشورهای اسلامی به اندازه‌های متفاوتی دیده می‌شود اما به خاطر ساختار جامعه‌ی ما این مشکلات با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *