سایت خبری پیام ما آنلاین | 11 لغایت 14 مهر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار می شود سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی

11 لغایت 14 مهر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار می شود سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی





۸ مهر ۱۳۹۵، ۰:۲۷

11 لغایت 14 مهر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار می شود
سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی

پیام ما- سوگواره ملی فرهنگ و اقوام و میراث معنوی 11 تا 14 مهرماه در محل دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار خواهد شد.
عصر دیروز نشست مطبوعاتی سوگواره ملی فرهنگ و اقوام و میراث معنوی با حضور مسوولان دانشگاه و اهالی رسانه و مطبوعات در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان در تشریح برنامه های این سوگواره گفت:«دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان است. به همین دلیل در کنار رسالت آموزش و پژوهش، رسالت اشاعه فرهنگ را نیز جزو وظایف خودش می داند.»
بابک آل طه ادامه داد:«امام حسین(ع) و قیام این امام پایه یکی از مبانی ایدئولوژیک مذهب شیعه یعنی شهادت طلبی است و ضرورت دارد که جوانان با این اندیشه آشنا شوند. این آشنایی از طریق نمادهای گوناگون صورت می گیرد.»
وی ضمن اشاره به این که مراسم های آیینی به طور خودجوش در بین مردم انجام می گیرد، افزود:«دانشگاه با برگزاری این سوگواره امکان این را به مخاطبان می دهد با از زاویه ای جدید به مراسم های آیینی نگاه کنند. آشنا کردن مردم جامعه با موضوع های مذهبی در کنارش توجه به تنوع قومیت ها از اهداف این برنامه هاست.»
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان در ادامه گفت:«تنوع قومی یکی از ویژگی های کشور ماست. به فرموده مقام معظم رهبری باید تنوع قومیت ها به عنوان یک فرصت تلقی شود. سیاست های کلی سوگواره نیز عبارت است از ارائه ریشه های قومی و فرهنگی سوگ در ایران اسلامی با توجه به تنوع قومی که اگر از ظرفیت های این تنوع استفاده کنیم مخاطبان بیشتری خواهیم داشت. دومین سیاست نیز اتحاد ملی است.»
آل طه تلاش در جهت حفظ خرده فرهنگ ها از دیگر اهداف این اتفاق فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد:«حفظ و انتقال سنت های مذهبی و بومی به نسل دانشگاهی از وظایف فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.»
وی عزاداری، مداحی، مقتل خوانی، پرده خوانی، نقالی، اجرای نمایشی را از جمله قالب های هنری سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی بر شمرد و افزود: «همایش ها و کارگاه هایی نیز در همین راستا تشکیل خواهد شد. این سوگواره یک فرصت برای شهر و استان مان است و برای تأثیرگذاری مداوم به یک برنامه ریزی تخصصی و دراز مدت نیاز دارد. مردم شهر هم می توانند در ایام برگزاری برنامه ها، مخاطبان این سوگواره قرار بگیرند.»
در ادامه این نشست مطبوعاتی، عرب زاده مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد استان آیین های سوگ در بین اقوام را در نوع خود بی نظیر توصیف کرد و افزود:«وقتی سخن از سنت های اقوام می شود همواره آیین های سور و شادی به ذهن متبادر می شود. اما یک بخش آداب و رسوم هم به سوگ مربوط می شود. سوگ عاشورا در بین همه اقوام ایرانی، یک اعتقاد مشترک است. از سویی دیگر، تنوع قومی و تفاوت آداب و رسوم نیز تنوع زیادی را در آیین های سوگ به وجود آورده است.»
عرب زاده پرده خوانی، نقالی، سنگ زنی، آیین های سوگواری پهلوانی و زورخانه ای و… را از جمله آیین هایی برشمرد که در سوگواره مورد نظر اجرا خواهند شد. وی ادامه داد:« سنگ زنی روستای کهن کوهبنان، تعزیه تیکدر، سوگواری زورخانه ای کرمان از جمله آداب کرمانی هستند که در سوگواره اجرا خواهند شد.»
وی با تأکید بر ملی بودن سوگواره خاطرنشان کرد:« این سوگواره در بعد ملی دیده شده است. به همین دلیل، به آداب و رسوم سراسر ایران نظر داشته ایم. بر همین اساس علاوه بر سوگواری های داخل استان سوگواری های استان های دیگر کشور از جمله سوگواری بوشهری و سوگواری خراسان شمالی نیز امکان نمایش دارند.»
در ادامه این نشست، اهالی مطبوعات و رسانه استان پیشنهادهای خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر سوگواره به مسوولان برگزاری سوگواره ارائه دادند.
این سوگواره با حضور گروه هایی از داخل و خارج استان، ۱۱ الی ۱۴مهرماه سال جاری در محل آمفی تئاتر روباز بوستان مفاخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار خواهد شد. ورود به این سوگواره برای عموم آزاد است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *