پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاراته، از کرمان تا المپیک

کاراته، از کرمان تا المپیک





۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۱۵

کاراته، از کرمان تا المپیک

کاراته یکی از رشته های پرطرفدار و مدال آور برای کشورمان است.کاراته ایران از سال 1342 با سبک کان ذن ریو توسط استاد فرهاد وارسته پایه گذاری شد و از سال 1353 فدراسیون کاراته ایران تشکیل گردید.
در سال 1972 اولین تیم ملی کاراته ایران به رقابت های جهانی اعزام شد و مقام پنجم جهان را به خود اختصاص داد و پس از آن در طی نزدیک به 44 سال قهرمانان کاراته ایران با حضوری پررنگ در رقابتهای بین المللی و جهانی نام کاراته ایران را به دنیا به عنوان یک قطب تاثیرگذار معرفی کرده اند و عناوین متعددی را برای جامعه ورزش کشور کسب نموده اند.
در بازی های آسیایی هم همیشه کاراته ایران پرفروغ ظاهر شده و یکی از رشته هایی است که معمولا درخشش رنگ طلای مدال های آن موجب بالا رفتن رنکینگ ورزش ایران در آسیا شده است.
ولی متاسفانه این رشته ی محبوب و مدال آور ورزشی به دلایل متعددی از جمله پافشاری اساتید کهنه کار و بعضا بنیانگذاران کاراته در کشور ژاپن که در سازمان جهانی کاراته عضویت دارند ، بر اجرای اصول و سنتهای کاراته و انجام مسابقات و داوری های کاملا سنتی موجب شد تا کمیته جهانی المپیک به دلیل مشکلی که آن را عدم درک امتیازات و ضربات برای عموم می دانست از ورود این رشته به المپیک خودداری کند و هرچه فدراسیون جهانی کاراته سعی در برطرف کردن و سهل نمودن قوانین و مقررات داشت نفوذ کاراته ژاپن جلوی این تلاش ها را میگرفت و از ورود به المپیک که جایگاه نمایش و قدرت نمایی کشورهای دنیا در عرصه ورزش می باشد بازمانده بود و حسرت کسب سکوهای المپیک بر دل و جان قهرمانان کاراته در این سال ها چنگ میزد و چه بسا قهرمانانی که به راحتی می توانستند بر سکوهای المپیکی بایستند و در تاریخ ورزش جهان جاودانه شوند. ولی کاراته المپیکی نشد و آنها از دنیای قهرمانی کنار رفتند.
تا اینکه بالاخره این خبر خوش بعداز چندین دهه تلاش، کاراته کاهای دنیا را شادمان کرد و کاراته به همراه 4 رشته دیگر رسما به بازی های المپیک 2020 توکیو ژاپن اضافه شد. شاید باور کردن این نکته سخت بود که بالاخره اساتید و بنیانگذار و پیشکسوتان کاراته ژاپن از مواضع سفت و سخت و سنتی خود کوتاه آمده باشند و به اعضای کمیته جهانی المپیک اجازه تغییرات در نحوه قضاوت های مسابقات را داده باشند ولی باید تا المپیک صبر کرد و دید این تغییرات که قطعا پایه ای هم خواهند بود چقدر به جذاب شدن مسابقات کمک کرده است.
مطمئنا حضور کاراته در المپیک موجب رشد بیش از پیش این رشته ورزشی و باعث سوق دادن استعدادهای جوان به سمت باشگاه های کاراته خواهد شد و خونی تازه در رگ های این رشته ورزشی خواهد دواند و این اولین تاثیر مستقیم حضور در آوردگاه المپیک است.
کاراته استان کرمان با توجه به پتانسیلی که در رشته های کاتا و کمیته دارد و در هر دو رشته قهرمانان ارزنده ای را در 4 سبک اصلی شیتوریو، شوتوکان، گوجوریو و وادوریو به جامعه کاراته کشور معرفی کرده است و با توجه به مربیان قهرمان پرور و استعدادهای ناب کاراته در این استان قطعا با برنامه ریزی دقیق و اصولی می تواند از خوان پربرکت المپیک سهمی بسیار خوب برای خود بردارد به شرط آنکه با ادامه برنامه ریزهای مدونی که استارت آن از چندسال قبل برای حضور در رقابت های جهانی با تلاش بزرگانی همچون استاد محمدی خورده است و نتیجه آن حضور ملی پوشان کاتا و کومیته در تیم های ملی است بتواند علاوه بر کیفیت در کمیت نیز رشد داشته و تعداد ملی پوشان و اردو نشینان تیم های ملی خود را بالاببرد.
برنامه دیگر کاراته استان می بایست استفاده از ظرفیت حضور بانوان در المپیک باشد تا از این پتانسیل فعال نیز برای کسب سهمیه در رقابتهای جهانی جا نمانیم و همزمان با رشد قهرمانان پسر، دختران ما هم بتوانند به المپیک راه یابند و در نهایت با برنامه ریزی دقیق و اصولی از هم اکنون به فکر کسب جایگاه های از دست رفته داوری و مربیگری در تیم های ملی باشیم و با نفوذ بیشتر در فدراسیون کاراته بتوانیم هم در داوری که ریاست شورای داوران کشور را در سال های قبل توسط استاد سیدی و هم مربی گری تیم های ملی را توسط استاد رشیدی نژاد را دوباره احیاء کنیم تا فرزندان با آتیه این دیار دوباره با عزمی جزم و دلگرمی مناسب در آسمان ورزش جهان و المپیک بدرخشند.
یادمان باشد کسب اولین مدالهای المپیک 2020 توکیوی ژاپن در کاراته، نام مدال آوران را در تاریخ ورزش جهان و ایران برای همیشه ثبت خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *