پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» بررسی می‌کند تاثیر استرس های شغلی بر زنان کرمانی

«پیام ما» بررسی می‌کند تاثیر استرس های شغلی بر زنان کرمانی





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۱۳

«پیام ما» بررسی می‌کند
تاثیر استرس های شغلی
بر زنان کرمانی

زن بودن، مادر بودن، هر دو این نقش‌ها به ‌تنهایی بار مسئولیت بالایی را در ذهن تداعی می‌کند که به دلیل وجود عاطفه‌های زنانه شدت و رنگ عمیق‌تری هم به خود می‌گیرد.
وقتی دختری ازدواج‌کرده و یک زندگی مشترک را شروع می‌کند خواسته و یا ناخواسته یک لیست از وظایف را پیش روی خود خواهد دید، این لیست پربارتر خواهد شد وقتی کودکی هم به این دایره ارتباطی اضافه شود. حال با توجه به همه این وظایف گاهی زنان به دلیل علاقه و یا برحسب ضرورت، به لیست وظایف خود اضافه هم می‌کنند، کار خارج از منزل و به ‌طورکلی شاغل شدن به ‌نحوی‌که درآمدی در پی داشته باشد، دغدغه‌ای است که در دنیای کنونی تعداد زیادی از زنان را درگیر خودکرده است. تعداد این علاقه‌مندان به کار کم نیست و هر روز به تعداد آن‌ها اضافه هم می‌شود. زنان زیادی وجود دارند که علاوه بر همسر و مادر بودن،نقش‌های جدیدی را که در مشاغل مختلف شکل می‌گیرد، پذیرفته‌اند.
بیشترین متقاضیان اشتغال در استان کرمان بانوان هستند
«فاطمه ‌السادات حسینی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان درباره میزان زنان متقاضی کار به خبرگزاری مهر گفت: «بیشترین متقاضیان اشتغال در استان کرمان بانوان هستند که باید به این بانوان متقاضی اشتغال به‌ویژه زنان سرپرست خانوار نگاه ویژه‌ای شود و مورد حمایت قرار گیرند.»
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران که در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد، حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زن در بازار کار ایران فعالیت داشته و جزو جمعیت فعال محسوب می‌شوند که بخشی از آن را زنان تحصیل‌کرده و صاحب دانش فنی و تخصصی تشکیل می‌دهند. به‌بیان‌دیگر ۱۳.۳ درصد کل بازار کار ایران را زنان تشکیل می‌دهند، طی سال‌های اخیر و دست‌کم در یک دهه اخیر فشار زنان برای ورود به بازار کار و فعالیت اقتصادی افزایش‌یافته و حالا صدها هزار زن تحصیل‌کرده در انتظار ورود به بازار کار قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد نسبت رشد زنان تحصیل‌کرده شاغل نسبت به مردان بیش از ۲ برابر است.
افزایش تمایل زنان برای شاغل بودن و حفظ شغل خود تأثیراتی زیادی بر بانوان شاغل داشته است. داشتن استقلال مالی و حضور اجتماعی در خارج از خانواده و بسیاری از تأثیرات مثبت دیگر انگیزه‌ای برای جستجوی شغل و حفظ آن از سوی زنان است.اما به دلایل پنهان و آشکار همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد که زنان شاغل را بیشتر درگیر خود می‌کند.
این استرس‌های شغلی حتی بر کیفیت زندگی زنان هم تأثیر می‌گذارد. البته استرس‌های شغلی همه گروه‌های شاغل را درگیر می‌کند اما به دلیل شرایط خاص کار و دشواری تطابق بین مسئولیت‌های مختلف، زنان شاغل به نحو خاصی درگیر آن هستند که هم می‌تواند مشکلات جسمانی وهم روانی را برای این زنان به دنبال داشته باشد.
استرس شغلی و آسیب
به کودکان
«فرزانه نامجو» روانشناس درباره تأثیر استرس‌های شغلی بر زنان به «پیام ما» می‌گوید: «به ‌طورکلی وقتی میزان یک استرس از مقدار طبیعی‌اش بیشتر شود توانایی‌های فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.در استرس شغلی هم که می‌تواند به هر دلیلی ایجاد شود این موضوع صدق می‌کند، که در زنان نمود پررنگ‌تری دارد و حتی عملکرد کاری زن و مهارت شغلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک دور باطل به وجود می‌آید یعنی همان محیط کار استرس‌زا خود به دلیل این استرس دچار خلل می‌شود و این یکی از دلایلی است که در سطح دنیا به موضوع استرس شغلی توجه ویژه‌ای می‌شود.
وقتی زنی دچار استرس شغلی است خواسته و یا ناخواسته این استرس را به محیط خانواده و به‌خصوص فرزندان خود منتقل می‌کند و با این کار، امنیت روانی کودکان به ویژه در سنین پایین‌تر آسیب می‌بیند. و به دلیل اینکه زنان توانایی بسیار تأثیرگذاری در توصیف شرایط دارند، حتی ممکن است تصور ذهنی کودکان را از شغل و آینده تحت تأثیر قرار دهند و این استرس انتقال‌یافته در رشد روانی کودک خلل ایجاد کند.توصیه می‌شود ترس از اخراج، ترس از اشتباه در انجام وظایف کاری و به‌طورکلی استرس‌های شغلی در حضور کودکان بیان نشود.»
با توجه به شرایط خاص زنان و فشارهایی که زنان شاغل متحمل می‌شوند، نمایندگان مجلس طرحی را تصویب و برای تائید به شورای نگهبان فرستاده‌اند که در صورت تائید، ساعت کار برخی زنان کم می‌شود.
اما این طرح این نگرانی را ایجاد می‌کند که باعث افزایش اخراج زنان شود. «عبدالرضا عزیزی»، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دراین‌باره می‌گوید: «این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده که بر اساس آن، در هفته ۶ ساعت از ساعات کاری هفتگی زنان با شرایط خاص کاسته خواهد شد. »
تاثیراعتماد به نفس
به گزارش سلامت نیوز«دکتر وحیده نگین» مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر حمایت از زنان شاغل ابراز داشت: «50 درصد از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و امکان ندارد در توسعه اقتصادی از حمایت زنان استفاده نکنیم.
برای برداشتن موانعی که در پیش پای زنان ما برای افزایش مشارکت اقتصادی و اجتماعی است، باید گام‌هایی برداریم و تمام این تمهیدات نیز به این دلیل است که معتقد هستیم زنان باید بین کار و زندگی‌شان تعادلی ایجاد کنند.»
«زهرا» زن شاغلی است که سه فرزند دارد او درباره شرایط کاری و استرس‌های شغلی خود به «پیام ما» می‌گوید:«من 15 سال است که خارج از منزل کار می‌کنم و حتی یک روز را بی استرس سپری نکرده‌ام از یک ماه مانده به تمدید قرارداد کاریمان، استرس دارم، در زمان همه‌ی بازدیدهای کاری استرس دارم، که البته بعضی از آن‌ها به محیط کاری مربوط نمی‌شود و از اعتمادبه‌نفس پایین خودم به وجود می‌آید. هرروزی را که سخت‌تر گذرانده باشم، اخلاق بدتری در خانه‌دارم. البته تلاش می‌کنم که کار و خانه را جدا کنم اما خیلی مشکل وتقریبا برای من غیرممکن است و در خیلی موارد این را به فرزندانم منتقل می‌کنم بارها دختر کوچکم از من خواسته که دیگر سرکار نروم.»
با توجه به این‌که جمعیت زیادی از شاغلان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند.تلاش برای ایجاد شرایط مناسب توسط کارفرمایان و مسئولان می‌تواند علاوه بر تزریق آرامش به کانون خانواده‌ها در بهبود وضعیت اشتغال و پیشرفت‌های اقتصادی کشور هم مؤثر باشد به‌طور مثال شرایطی که در آن زنان کمترین میزان استرس شغلی را تجربه کنند می‌تواند نوید خانواده‌ها و جامعه‌ای با آرامش بیشتر و موفق‌تر را بدهد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *