سایت خبری پیام ما آنلاین | مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تاکید کرد: همکاری و هم‌افزایی مطبوعات و دادگستری؛ گامی موثر در کاهش جرایم

مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تاکید کرد: همکاری و هم‌افزایی مطبوعات و دادگستری؛ گامی موثر در کاهش جرایم





۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۵۱

مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تاکید کرد:
همکاری و هم‌افزایی مطبوعات و دادگستری؛ گامی موثر در کاهش جرایم
مدیر روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان درجمع خبرنگاران و به مناسبت روز خبرنگار با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار خصوصا شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا که در سال 77 در مزار شریف افغانستان به درجه رفیع شهادت نائل گشت و تبریک 17 مرداد روز خبرنگار با اشاره به دو اثر جرم‌زا و جرم‌زدای رسانه یادآور شد: لازم است کارشناسان رسانه‌ای و حقوقی هر دو پای کار بیایند و به ایجاد نقش سازنده و مثبت رسانه‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم نزدیک شوند.
محمد بصیریان، مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم اشاره و بیان کرد: از آنجا که گروه زیادی از مردم روزانه با رسانه‌ها ارتباط دارند، هرگونه کوشش برای جلوگیری از وقوع جرایم مختلف باید با شناخت این واقعیت همراه شود که رسانه‌ها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروز شده‌اند و بدون اغراق می‌توان رسانه‌ها را یکی از عاملان اصلی در جهت‌دهی نگرش عامه مردم به جرایم دانست.
مدیر روابط عمومی دادگستری استان کرمان عنوان کرد: ویژگی‌های مختلف از جمله سرعت انتقال و وسعت انتشار، گسترده بودن و هزینه پایین در استفاده رسانه‌ها سبب شده که به ابزارهای مناسب نظارتی در جامعه و واسطه بین نهادهای نظارتی و مردم تبدیل شوند و بتوانند در انتقال اطلاعات از دادگستری به مردم نقش بسیار کلیدی داشته باشد .
نقش رسانه‌ها در اصلاح و افساد جامعه
بازرس علی البدل خانه مطبوعات استان افزود: اگر رسانه‌ها به نحو صحیحی در راستای ایجاد فرهنگ‌های اصیل حرکت کنند می‌توانند از وقوع بسیاری از جرایم در جامعه پیشگیری کنند و برعکس اگر محتوای رسانه‌ها آثار منفی بر جامعه بگذارد منجر به وقوع جرم و انحرافات اجتماعی در جامعه می‌شوند.
وی با اشاره به کارکرد نظارتی و پیشگیرانه رسانه‌ها خاطر نشان کرد: متاسفانه اندکی از صاحبان رسانه نسبت به پیشگیری از وقوع جرم احساس مسئولیت نمی‌کنند و تصور آن‌ها این است که نظارت تنها وظیفه پلیس و دادگستری است، این درحالیست که رسانه‌ها به عنوان یکی از منابع اولیه اطلاعات افراد در رابطه با جرم و جنایت محسوب می‌شوند و لازم است جنبه ترسانندگی خود را تقویت کنند تا مخاطبان آن بدانند شخصی که مرتکب جرمی می‌شود قطعا به سزای عملش خواهد رسید. همچنین رسانه‌های مجازی، مکتوب، دیداری و شنیداری می‌توانند با رصد آسیب‌های اجتماعی جامعه و بررسی کارشناسانه آن به علل و عوامل به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی پی ببرند و در گفت‌وگو با کارشناسان راه‌های پیشگیری از آسیب‌ها را به مسئولان یادآوری نمایند .
بصیریان یادآور شد: امروزه شاهد کمرنگ شدن قبح برخی از جرایم می‌باشیم که نوعی زرنگی در بین بعضی از مردم قلمداد می‌شود که ایجاد قبح و حساسیت در جامعه نسبت به جرایمی خاص توسط رسانه‎‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.
تاثیر رسانه‌ در تزریق فرهنگ‌های اصیل انکار ناپذیر است
عضو هیات منصفه مطبوعات استان با تاکید بر ماندگاری حافظه تصویری و تاثیرپذیری بیشتر آن نسبت به حافظه شنیداری عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با به تصویر کشیدن فرایند بزهکار شدن یک فرد به مخاطبان بیاموزند چگونه با اتخاذ تدابیر مناسب می‌توان مانع بزهکار شدن خود و اطرافیان شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *