پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پس از هشت سال انتظار برای افتتاح قلب کارخانه فولاد بافت ایستاد

پس از هشت سال انتظار برای افتتاح قلب کارخانه فولاد بافت ایستاد





۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۰۱

پس از هشت سال انتظار برای افتتاح
قلب کارخانه فولاد بافت ایستاد

در حالی که با واگذاری کارخانه فولاد بافت به بخش خصوصی در سال 93 به نظر می رسید مشکلات ساخت این کارخانه به پایان برسد، اما خبرهای منتشر شده از شهرستان بافت بیانگر متوقف شدن کار است.
کلنگی که سال 86 زده شد
برجای مانده از دولت های نهم و دهم است. در سفر اول محمود احمدی نژاد به کرمان تصویب شد. مصوباتی که اغلب به جایی نرسیدند و به پروژه های نیمه تمام استان کرمان اضافه شدند. کلنگ کارخانه فولاد بافت در سال 86 زده شد. وزیر صنایع و معادن وقت دولت نهم در آبان ماه سال 86 کلنگ احداث این کارخانه را زد و وعده داد تا خردادماه 89 این کارخانه افتتاح و حدود یک هزار جوان بافتی مشغول به کار شوند. وعده ای که البته فقط در حد حرف باقی ماند. افتتاح کارخانه به خرداد 91 موکول شد اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد. مهر ماه همان سال معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا پایان سال 93 کارخانه فولاد بافت به بهره برداری می رسد. اتفاقی که رخ نداد و این پروژه به دولت تدبیر و امید رسید.
اعتباری که تامین نشد
روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم نتوانست گره کور این کارخانه را باز کند. بدلیل مشکلات اقتصادی که دولت یازدهم داشت اعلام شد که اعتبار کافی برای ساخت این کارخانه وجود ندارد. اگرچه که مردم شهرستان بافت چشم انتظار افتتاح این کارخانه و تغییر آینده اقتصادی شهرشان بودند.
اهمیت افتتاح کارخانه فولاد در بافت
اقتصاد شهرستان بافت برمبنای کشاورزی شکل گرفته است و کمتر از پروژه های صنعتی و معدنی بهره برده است. همین امر باعث شده تا این شهرستان نتواند در بین شهرهای توسعه یافته استان کرمان قرار گیرد. به همین دلیل احداث و افتتاح این کارخانه می تواند تاثیر بسزایی در توسعه بافت داشته باشد. از سوی دیگر وجود معادن غنی سنگ آهن و معادن زغالسنگ در کرمان شرایطی بی نظیر را برای تبدیل کرمان به استانی فولادی فراهم کرده است اما خام فروشی این مواد معدنی باعث توعه صنعتی استان هایی مثل اصفهان شده است و استان کرمان از نعمتی که دارد محروم مانده است. به همین دلیل صاحب نظران معتقدند کرمان باید به استانی فولادی تبدیل شود.
خصوصی سازی هم اثری نکرد
اواخر سال گذشته بود که خبرهایی مبنی بر واگذاری کارخانه فولاد بافت به بخش خصوصی منتشر شد. بهمن ماه 93 بود که فرماندار بافت از حل شدن مشکلات این کارخانه خبر داد. حمزه جواران گفته بود: «در جلسه‌ای که با استاندار کرمان با حضور نماینده شهرستان‌ بافت و امام جمعه این شهرستان داشتیم تصمیمات خوبی برای فولاد بافت گرفته شد. مهندس رزم‌حسینی در این جلسه یک ساعته پس از تماس‌هایی که با آقایان نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و کرباسچیان، مدیرعامل شرکت فولاد داشتند موضوع را با جدیت پیگیری کردند. از طرفی به اتفاق اعضای مثلث توسعه شهرستان بافت هم با تمام توان برای جلب رضایت مردم برای حل مشکل کارخانه فولاد بافت گفت‌وگو با بخش خصوصی‌ای که بتواند از پس هزینه‌های کارخانه فولاد بافت بر آید آغاز کردیم و موفق به جذب سرمایه‌گذار مورد نظر شدیم.» در دهه فجر همان سال اعلام شد گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی این کارخانه انتخاب شده است. به چند ماه اما نرسید که مشکلات شروع شد. تیرماه سال جاری تعدادی از کارگران این کارخانه با برگ تسویه حساب خود مواجه شدند. این کارگران برای رفع مشکل خود در مقابل فرمانداری هم تجمع کردند. در روزهای گذشته هم خبرهایی مبنی بر اخراج باقی مانده کارگرن این کارخانه منتشر شد و در برخی شبکه های اجتماعی هم از تعطیلی این کارخانه پرده برداری شد. اتفاقی که اصلا خوشایند نیست.
فرماندار بافت: سرعت کار پایین است
فرماندار بافت در ارتباط با وضعیت کارخانه فولاد بافت به «پیام ما» گفت: تاکنون این کارخانه نتوانسته آنطور که باید پیشرفت داشته باشد. فتحعلی حمزه جواران افزود: سرعت کار کمی پایین است و همین یک مقدار مشکل ایجاد کرده است. وی در واکنش به اینکه اخیرا تعداد زیادی نیرو از این کارخانه اخراج شده اند اظهار داشت: چند ماه پیش تعدادی به فرمانداری مراجعه کردند که از کار اخراج شده اند اما اخیرا مراجعه نداشتیم. حمزه جواران در پاسخ به این پرسش که الان عملیات اجرایی این کارخانه تعطیل است گفت: خیر. تعطیل نیست اما سرعت کار پایین است. فرماندار بافت در پایان گفت: آقای استاندار با جدیت پروژه را پیگیری می کنند و ما هم به دنبال این هستیم که سرمایه گذار بر مبنای تعهداتش کار را جلو ببرد.
رییس شورای شهر بافت: ما نگرانیم
رئیس شورای اسلامی شهرستان بافت هم در ارتباط با این کارخانه به «پیام ما» گفت: ما به عنوان شورای شهر بافت از تعطیلی این کارخانه نگرانیم. علیرضایی افزود: خبرهای غیررسمی رسیده که باقی مانده کارگران هم برگ تسویه حساب خود را گرفته اند و وقتی کارگری نباشد خب کارخانه تعطیل می شود. وی تصریح کرد: باید کارخانه را به بخش خصوصی می دادند که تجربه کار صنعتی در این حد را داشته باشد.
نماینده بافت: پیشنهاد ما گل گهر بود
چندی پیش علیرضا منظری توکلی هم نسبت به عملیات اجرایی کارخانه فولاد بافت واکنش نشان داده بود. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا این نماینده مجلس گفته بود: پیشنهاد ما این بود که اگر قرار است فولاد به بخش خصوصی واگذار شود به شرکت گل گهر واگذار شود چرا که هم تجربه کار فولادی را داشت هم منابع و مواد اولیه را داشت و از طرفی شرکت استانی و نزدیک به شهرستان بافت بود. با این احوال علی رغم دستوری که وزیر به استاندار کرمان دادند، از بین همه افرادی که داوطلب بودند این پروژه به شرکت گروه انتخاب واگذار شد و از زمانی که واگذار شده هیچ گونه اقدام مشخصی در جهت پیشبرد پروژه انجام نگرفته و هر روز تعدادی از کارگران مظلوم بیکار می شوند.
مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت:
پیمانکار طلبی که از دولت دارد را از سرمایه گذار می خواهد
مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت که از شرکت های زیرمجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب، سرمایه گذار کارخانه فولاد بافت می باشد به «پیام ما» گفت: اختلاف مالی بین سرمایه گذار و پیمانکار که قرارگاه خاتم است باعث شده کار متوقف شود.
رسول طرفه نژاد افزود: دولت از سال 86 یک مبلغی را هزینه کرده و وقتی ما وارد کار شدیم تمام هزینه ها را به دولت دادیم. حالا پیمانکار یک سری ادعاهایی نسبت به دولت دارد و می گوید تا این ادعاها حل نشود کار نمی کند. یعنی منابع مالی را گرو گرفته در ازای ادعاهایی که نسبت به دولت دارد در حالی که ما یک بار تزریق مالی کردیم و پیمانکار پول را به عنوان طلبی که از دولت داشت در نظر گرفت. وی تصریح کرد: در کل می توان گفت دو موضوع باعث مشکل شده است. اول اینکه پیمانکار انتظار دارد ادعاهایی که علیه دولت دارد را ما حل کنیم که حدود هفت تا هشت میلیارد است. دوم اینکه دولت از سال 86 یک پیش پرداخت هایی را به پیمانکار قبلا داده اما کار جلو نرفته. وقتی ما وارد کار شدیم آن هزینه ها را به دولت دادیم اما پیمانکار پیش پرداخت های دولت را به عنوان ادعاهای خودش برداشته و از ما می خواهد مجددا آن هزینه ها را برای این پروژه انجام دهیم. یعنی پیمانکار پولی را که به ما بدهکار است، بابت طلبی که از دولت دارد گرو گرفته است.
مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این سوال که چه کسی می تواند این مشکل را حل کند اظهار داشت: از حیطه اختیارات مسئولان محلی این موضوع فراتر است و مشکل در حد وزارتخانه است. یعنی ایمیدرو باید یا پول ما را بدهد تا ما به پیمانکار بدهیم و یا مستقیما پول را به پیمانکار بدهد. در غیر اینصورت مشکل حل نمی شود. وی در واکنش به صحبت های منظری تولکی نماینده بافت هم گفت: ایشان باید ابتدا مشکلات منطقه را حل کند. اگر کارخانه راه بیفتد آیا جاده این کشش را دارد که ماشین های سنگین تردد کنند؟ ناوگان ریلی در بافت نباید ایجاد شود؟ مسئولان بهتر است به فکر ایجاد زیرساخت ها باشند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *