پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقش وزیر در حکومت سلجوقیان کرمان؛ پیوند میان دین و دولت

نقش وزیر در حکومت سلجوقیان کرمان؛ پیوند میان دین و دولت





۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۳۶

نقش وزیر در حکومت سلجوقیان کرمان؛
پیوند میان دین و دولت

حمایت از نهادهای مذهبی هدف اصلی حکومت‌های اسلامی در قرون 4 و 5 بود. بنابراین یکی از کارکردهای نهاد وزارت، تعیین خط‌ مشی مذهبی دولت بود. برای نمونه روش نظام‌الملک در ایجاد پیوند میان دین و دولت بر پایه ایجاد نظام مدارس استوار بود. سلجوقیان سعی داشتند با حمایت دولت از نظام آموزشی (مدرسه) حکومت مرکزی را با نهاد مذهبی پیوند دهند و نیروهای لازم را جهت اداره امور کشوری از این طریق تأمین نمایند. (اقبال، ص170) نظام‌الملک اولین کسی بود که مدارس نظامیه را بنیاد نهاد (حسینی، ص93). تأسیس مدرسه در قالب اقدامات فرهنگی نظام‌الملک از جمله اهداف وی در اجرای سیاست‌های اداری و دیوانی‌اش بود (بویل، ص 76). از همین‌رو روش نظام‌الملک در برپایی نظام مدرسه مورد اقتباس عده زیادی قرار گرفت.
در کرمان نیز این اقتباس صورت گرفت و حکمرانان و وزرای سلجوقی کرمان(از جمله محمد فزاری) از الگوی نظام‌الملک بهره بردند. هرچند که ظاهراً قاورد فرصت نکرد در هم‌گرایی دین و دولت گامی اساسی بردارد (مرسل‌پور، ص 119). همزمان با سال‌های آخر سلطنت قاورد، هیچ فعالیت یا اقدامی از محمد فزاری گزارش نشده است. احتمالاً وی تا سال 459هـ.ق بر منصب وزارت باقی بوده است زیرا از این تاریخ به‌بعد منصب وزارت به صاحب ناصرالدین مکرم بن علاء واگذار گردیده است. به احتمال زیاد ساخت بنای ربض بردسیر توسط مکرم همزمان با سال‌های آخر حکومت قاورد بوده است (اقبال، ص89). پس دومین وزیر قاورد، صاحب مکرم است که بعد از فزاری به وزارت رسید. ساخت این بنا را باید در زمره فعالیت‌های عمرانی این وزیر ادیب به‌حساب آورد. بعد از قتل قاورد در سال 465هـ.ق حکومت به یکی از فرزندان وی با نام کرمانشاه رسید (کرمانی، بدایع‌الازمان فی وقایع کرمان، ص17)

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *