پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرکل شرکت توزیع نیروی برق جنوب: بم می‌تواند قطب تولید انرژی بادی در جنوب شرق کشور باشد

مدیرکل شرکت توزیع نیروی برق جنوب: بم می‌تواند قطب تولید انرژی بادی در جنوب شرق کشور باشد





۵ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۷

مدیرکل شرکت توزیع نیروی برق جنوب:
بم می‌تواند قطب تولید انرژی بادی در جنوب شرق کشور باشد

سکینه خدیش- پیام ما
اولین سمینار سرمایه گزاری نیروگاه بادی در بم و نرماشیر و معرفی طرح احداث نیروگاه بادی با حضور اشک فرماندار بم، ایران‌نژاد امام‌جمعه نرماشیر، مهدوی نیا مدیر توزیع نیروی برق جنوب و ساتکین مدیر دفتر باد و امواج سازمان انرژی‌های نو در ایران و سرمایه‌گذارانی از سراسر کشور در منطقه آزاد اقتصادی ارگ جدید برگزار شد.
حمایت از سرمایه‌گذاران
اشک گفت: «شهرستان‌های بم،ریگان، فهرج و نرماشیر شرق استان کرمان را تشکیل می‌دهند و با گسترش زیربناهای منطقه به چهار شهرستان تبدیل‌شده‌اند و اشتراک‌های زیادی دارند که به‌عنوان بم بزرگ شناخته می‌شوند.عمده‌ترین مزیت شرق استان این است که تولیدکننده است. با توجه به اینکه حدود 200 هزار تن خرما تولید می‌شود، باکیفیت‌ترین و بهترین نوع خرمای کشور محسوب می‌شود، رطب مضافتی به‌عنوان یک برند در سازمان جهانی به نام بم ثبت‌شده است و دارای ویژگی خاص خود است.»
فرماندار بم افزود: «بم بزرگ مرکز خرمای ایران است. خیلی از نقاط کشور به‌اجبار یا به اختیار خرمایشان را از گمرک بم صادر می‌کنند. ما نیز در بعضی مواقع خرمایمان را از گمرک‌های دیگر صادر می‌کنیم. صنعت دیگر ما که در شهرستان بم به‌عنوان یک صنعت کلیدی در کشور مطرح است، صنعت خودروسازی است که سومین بخش خودروسازی فعال ایران و اولین بخش خودروسازی خصوصی است. تکمیل صنعت خودرو در بخش قطعه‌سازی شهرستان باسیاست‌های کشور در حال رونق گرفتن این بخش است تا چرخه تولید خودرو کامل و دانش خودروسازی بومی ‌شود.» وی بابیان اینکه گردشگری بم آماده جذب سرمایه‌گذار است، عنوان کرد: «ارگ قدیم و منظر فرهنگی بم ثبت جهانی هستند و اخیراً دو قنات ثبت جهانی شده‌اند. پایلوت گردشگری و نگین گردشگری استان کرمان ارگ قدیم است که می‌تواند با موقعیت و ویژگی‌های خاص خود به گردشگری استان کرمان و خصوصاً شرق کرمان رونق دهد که سند چشم‌انداز توسعه گردشگری شرق استان تهیه و در حال بررسی است که با نهایی شدن آن اقداماتی صورت گیرد. همچنین در بم راه‌آهن و فرودگاهی فعال و محل تلاقی راه‌های تزانریتی کشور قرار دارد و پیش‌بینی بندر خشک برای این منطقه شده است.» اشک اضافه کرد: «سرمایه‌گذار در منطقه محفوظ است و از هر سرمایه‌گذار در جهت کمک به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی بادی که پایلوت آن روداب و نرماشیر قرارگرفته است حمایت می‌کنیم.»
بم؛ قطب تولید انرژی بادی در جنوب شرق کشور
مهدوی نیا مدیرکل شرکت توزیع نیروی برق جنوب اظهار داشت: «شرکت برق جنوب از مجموع 23 شهرستان استان وظیفه دارد 15 شهرستان را برق‌رسانی کند که شامل شهرستان‌های شرقی،غربی و جنوبی با بیش از 500 هزار مشترک است. همچنین وظیفه برق‌رسانی به مشترکین با بیش از 31 هزار کیلومتر شبکه و 24 هزار ترانسفورماتور را بر عهده دارد. به لحاظ مساحت تحت پوششی شرکت ما در بین شرکت‌های توزیع مقام 7 و تعداد روستاهای برق‌دار شده مقام دوم و نیز به لحاظ مصرف انرژی کشاورزی مقام دوم را در بین 39 شرکت توزیع در کشور را به دست اورده است.» وی افزود: «نیروگاه فسیلی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است که باعث تغییرات اقلیمی در جهان شده است. دمای کره زمین ازعصریخبندان 5 درجه گرمترشده است اما اگر این روند کارخانجات ادامه داشته باشد تا سال 2100 بین 4/1 تا 8/5 سانتی‌گراد دمای کره زمین افزایش پیدا می‌کند که باعث تغییرات فاجعه‌بار اقلیمی خواهد شد.» مدیر توزیع نیروی برق جنوب اضافه کرد: «امسال سال اقتصاد مقاومتی نامیده شده است و یکی از پارامترهای اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از منابع است که بایستی شناسایی شوند. از طرف دیگر از برنامه‌های استراتژیک شرکت، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پراکنده بوده است به‌نوعی که بتوان در سال 1404 ازنظر منظومه انرژی‌های تجدید پذیر در بین شرکت‌های توزیع بالاترین سهم را داشته باشیم.» مهدوی نیا بابیان اینکه در ادامه شناسایی ظرفیت‌های استان از سال 92 اقدام به نصب دکل بادسنجی در منطقه نظام شهر نرماشیر شد، عنوان کرد: «دیتاها در 2سال برداشته شد و مطالعات لازم انجام شدند.نتایج نشان می‌دهد بم یکی از نقاط مستعد برای احداث نیروگاه خورشیدی است و می‌تواند قطب تولید انرژی بادی در جنوب و جنوب شرق کشور شود.»
ساتکین مدیر دفتر باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ضمن تقدیر و تشکر از مهندس مهدوی نیا در رابطه با سازمان انرژی نو ایران که چه امکاناتی برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته، گفت: «مهم‌ترین کار این سازمان خریداری برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدید پذیر به‌صورت سوبسیدی تا 20سال از سرمایه‌گذار است. سازمان انرژی‌های نوی ایران این برق را خریده و تسهیلاتی فراهم می‌کند، با مسئولین ذی‌ربط هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا برای سرمایه‌گذار شرایط بهتری را به وجود آورند.» وی افزود: «در استان کرمان منابع طبیعی بسیار است، یکی از معضلات بزرگ سرمایه‌گذاران گرفتن زمین است که این موضوع خوشبختانه در استان کرمان وجود ندارد و مسئولین استان کرمان برای به وجود آمدن شرایط بهتر به سرمایه‌گذار کمک می‌کنند و نکته مهم این است که سرمایه‌گذار می‌تواند در زمینی که نیروگاه بادی می‌زند نیروگاه خورشیدی هم ایجاد کند و یکی از مهم‌ترین نقاط جهان برای سرمایه‌گذاری در کرمان خصوصاً جنوب کرمان است.» ساتکین اضافه کرد: «امروزه قوانینی تصویب‌شده است که سرمایه‌گذار مستقیم مجوزش را از شرکت برق استان بگیرد و این موضوع باعث تسهیل در روند کار می‌شود. بعد از اخذ مجوز باید 3 مجوز دیگر از منابع طبیعی و محیط‌زیست و مجوز اتصال به شبکه که در دست برق منطقه‌ای است را دریافت کند، توزیع با تبادلی که با توانیر دارد و باوجود مناطق بادخیز می‌تواند جهت تسهیل در کار سرمایه‌گذار بسته‌هایی را آماده کند و در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد تا سرمایه‌گذار با خیالی آسوده در این کار شرکت کند. اگر استان کرمان این عمل را انجام دهد می‌تواند به‌عنوان اولین استان کشور در این امر شناخته شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *