پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۷

مصرف ماهی و کاهش خطر ابتلا به افسردگی
محققان نشان می دهند مصرف زیاد ماهی که اغلب به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود می تواند در پیشگیری اولیه خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف غذا ممکن است با ریسک ابتلا به افسردگی ارتباط داشته باشد. وجود اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی ساختار غشای مغز و سطح دوپامین و سروتونین، دو انتقال دهنده های عصبی که نقش مهمی در ابتلا به افسردگی دارند، را تغییر می دهد. علاوه بر این، پروتئین های کیفیت بالا، ویتامین و مواد معدنی نیز ممکن است اثر محافظتی در ابتلا به افسردگی داشته باشند. براساس جدیدترین مطالعه نیز که در مجله اپید میولوژی و سلامت همگانی منتشر شده، محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که ماهی زیادی مصرف می کنند، 17درصد کمتر از بقیه افراد به افسردگی مبتلا می شوند. دانشمندان می گویند نوع ماهی، نحوه پخت آن و شیوه کنسرو کردن آن نقش مهمی در افزایش یا کاهش این اثر دارند.

5 نشانه کمبود آب در بدن
نوشیدن آب کافی بیش از آنچه تصور می کنیم برای سلامت بدن مان مفید است. نبودن آب کافی در بدن با علائمی همراه است که نشان دهنده این کمبود هستند. شبکه خبری فاکس نیوز به برخی از این علائم اشاره کرده است:
1- احساس خستگی: کارشناسان بر این باورند که نوشیدن آب به اندازه کافی و لازم برای بدن سطح انرژی را افزایش می ‌دهد و برای رفع خستگی موثر است.
2- افزایش وزن: بررسی ها نشان می ‌دهد نوشیدن آب به کنترل اشتها و پایین نگه داشتن سطح کالری مصرفی کمک می ‌کند.
3- آسیب دیدگی مفاصل: آب با چرب کردن و به اصطلاح روغن کاری کردن مفاصل در تسکین درد این نواحی نقش دارد همچنین باعث سر درد می شود.
4- ضعف سیستم ایمنی: وجود آب کافی در بدن مانع از ابتلای فرد به مشکلاتی چون سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود.
5- بوی نامطبوع دهان: بزاق دهان دارای خاصیت ضدباکتریایی دارد اما کمبود آب باعث کاهش بزاق دهان می شود که بوی نامطبوع دهان را در پی دارد.

اعتیاد به شیرینی
مضرات پزشکی مواد قندی و شکر بر همگان روشن بوده و مصرف بیش از حد این مواد موجب چاقی، اضافه وزن و فراهم شدن زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلفی از قبیل دیابت و امراض قلبی و عروقی خواهد شد. به گفته محققان علائم و تاثیرات اعتیاد به مواد غذائی شیرین به شرح زیر است:
سردرد: در صورتی که بدن شما به مصرف زیاد مواد قندی و شکر عادت کرده باشد، هنگام مصرف کم روزانه قند و مواد شیرین، شما دچار سردرد و ضعف و سستی خواهید شد.
ظاهر شدن جوش و کورک در پوست: نخستین نشانه های مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی جات در پوست و به ویژه صورت افراد ظاهر می شود. صورت افراد دارای اعتیاد به مواد قندی عمدتا پوشیده از جوش و کورک است.
نیاز به مسواک زدن بیش از حد: افراد دارای اعتیاد به مواد قندی یا باید آمادگی پوسیدگی دندان های خود را داشته باشند یا به صورت دائم در حال مسواک زدن باشند که هر دو حالت تاثیرات نامطلوبی در دهان و دندان ها خواهد داشت.

چه کسانی نباید آسپیرین مصرف کنند؟
بیماران حساس به آسپرین همچون مبتلایان به آسم که دارای پولیپ بینی نیز هستند ، به دلیل خطر بروز علائم شدید ناشی از حساسیت باید از داروهای جایگزین استفاده کنند. استفاده از آسپرین با دوز پایین در کسانی که دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند و دچار سکته قلبی یا مغزی شده اند برای جلوگیری از تشدید این بیماری ها توصیه می شود.در بیماری‌های خونریزی دهنده همچون هموفیلی و کمبود پلاکت، خطر بروز خونریزی شدید وجود دارد. در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت‌های ویروسی استفاده از آسپرین با خطر بروز اختلال در مغز به نام سندرم ری همراه است. اگر بیمار دارای سابقه ای از زخم های گوارشی یا مبتلا به بیماری های کبدی شدید مانند هپاتیت است، باید با احتیاط از این دارو استفاده کند. زنان باردار مخصوصا در سه ماهه سوم بارداری و زنان شیرده نیز در استفاده از دارو باید احتیاط کنند. قبل از جراحی بهتر است برای مدت یک هفته بیمار آسپرین خود را قطع کرده باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *