سایت خبری پیام ما آنلاین | خبر

خبر





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۱

افت قیمت محصول خرما در جنوب کرمان
جنوب استان کرمان هر ساله شاهد افت محصولات کشاورزی می باشد و بعد از افت محصولات پیاز، گوجه، خیار و سیب زمینی این بار نوبت خرما می باشد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ،حقیقتی انکارناپذیر که باید در ارتباط با آن چاره‌اندیشی شود رکود بازار محصولات جنوب کرمان و افت شدید قیمت محصول در چند سال قبل، خصوصا دو سال گذشته است که تا کنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. جنوب استان کرمان هر ساله شاهد افت محصولات کشاورزی می باشد و بعد از افت محصولات پیاز ، گوجه ، خیار و سیب زمینی این بار نوبت خرما می باشد. کشاورزان این بار علاوه بر افت شدید قیمت خرما با دلالان بازار خرما روبرو شده اند و دلالان سود حاصل از خرما را به جیب زده و خرما را با قیمت خیلی پایین خریدارای می نمایند و کشاورز بیچاره هم با فروختن این محصول به دلال پول کارتن و کارگری که این محصول را از بالای نخل به پایین آورده و در کارتن جای داده است را به دست نمی آورد.

زعفران درمانی بر درد بی‌آبی کرمان
زعفران درتمامی شهرستانهای استان از جمله زرند وبافت ، راور، کوهبنان، بردسیر، بافت، سیرجان، رفسنجان، رابر، شهربابک، و کرمان کشت می‌شود.
محمد جواد عبدالکریمی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: خبرها از استقبال چشمگیر کشاورزان کرمانی به کشت طلای سرخ کویر حکایت می‌کند. وی افزود : زعفران گیاهی از تیره زنبقیان، کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی‌متر است، قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور بوده و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ و با خواص مفید فراوان است.زعفران در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت می‌شود و برداشت این گیاه معطر به‌طور معمول یک ماه بعد از کشت و طی چند مرحله است.
وی با بیان اینکه کشاورزی یکی از مشاغل اصلی مردم استان کرمان به‌شمار رفته و یک چهارم باغ‌های ایران در کرمان بوده و بیشترین میزان تولید پسته، خرما، گردو و بسیاری از محصولات کشاورزی به دیار کرمان اختصاص دارد، اما کرمان سال‌هاست با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کندبنابراین کشت محصولات با نیاز آبی کم یکی از راهکارها برای جبران کم‌آبی کرمان و رونق کشاورزی در این خطه است و با توجه به نیاز کم زعفران به آب طی سال‌های اخیر شاهد کاشت زعفران در مناطق مختلف استان کرمان هستیم.
وی گفت با توجه به اینکه زعفران‌های کشت شده در استان کرمان قبل از طلوع آفتاب برداشت می‌شود و به همین علت در نوع خود بی‌نظیر است و عطر خوب و کیفیت بالایی دارد.

شرکت در همایش تخصصی خرما
کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در همایش تخصصی خرما که با حضور مسئولین کشوری، اساتید دانشگاه، مسئولین استانی و باغداران در تاریخ‌های 16 و 17 شهریورماه 1394 در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار گردید شرکت کردند، همچنین در حاشیه این همایش دستاوردهای تحقیقاتی مرکز درخصوص خرما در غرفه مشترک با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بم در معرض دید شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *