پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش «پیام ما» از ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس مدرسه «مفتی» نداریم

گزارش «پیام ما» از ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس مدرسه «مفتی» نداریم





۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰:۵۴

گزارش «پیام ما» از ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس
مدرسه «مفتی» نداریم

هنوز چندهفته‌ای از امتحان‌های خرداد دانش آموزان نگذشته است که اضطرابی جدید متولد می‌شود، اضطرابی که والدین دانش آموزان را بیشتر از دانش آموزان تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این روزها والدین به‌واسطه‌ی نگرانی همیشگی‌ای که برای فرزندان خوددارند روزهای پرتنشی را پشت سر می‌گذارند. دلیل این دغدغه ، ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید است. اگر پایه تحصیلی دانش‌آموز تغییر کرده باشد این موضوع، پروسه‌ی پیچیده‌تری می‌شود . در سال‌های اخیر این وضعیت عجیب‌وغریب‌تر هم شده است و با توجه به این موضوع بسیاری قانون‌ها و بخش‌نامه‌های جدید به این دلیل که جلوی بسیاری از نا عدالتی‌ها را بگیرند، وضع می‌شوند.در اینکه هدف این قوانین برقری عدالت بوده است هیچ شکی نیست. اما قرار نیست که همیشه رسیدن به هدف محقق باشد در بسیاری از موارد به دلایل خواسته یا ناخواسته‌ای حتی در قانون هم‌تغییر ایجاد می‌شود، که این موضوع خود مبحثی جدا و تفسیری بلندبالا را می‌طلبد که از حوصله‌ی گزارش ما خارج است.
مدارس خاص
بعدازاینکه مدارس به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم شدند در چند سال اخیر مدارس دولتی هم‌رنگ بوی تقسیم به خود گرفته‌اند و انواع متفاوتی از آن‌ها متولدشده است مانند مدارس نمونه ،هیئت‌امنایی ، استعدادهای درخشان و مدارس معمولی. شرط اصلی پذیرش دانش آموزان در مدارس نمونه و استعدادهای درخشان معمولاً در نظر گرفتن معدل و همچنین قبولی در آزمون‌های ورودی بوده است، البته در مورد شرایط ثبت‌نام در همین مدارس هم باید به این نکته توجه کرد که هر قانونی یک تعدادی استثنا هم دارد.
مدارس هیئت‌امنایی و معمولی هم شرط نزدیکی به محل زندگی واصطلاحا«کروکی» مدرسه رادارند. که همین موضوع ثبت‌نام ،را وارد مسیر پر پیچی می‌کند. ارائه سند منزل، اجاره‌نامه و در آخرین خبر رسیده از والدین استشهاد محلی از عناصر تائید کننده آدرس محل سکونت است. البته این تمهیدات به دلیل جلوگیری از ازدحام به سمت مدرسه‌ی خاصی است اما گزارش‌هایی از والدین رسیده است که حتی ثبت‌نام باوجود داشتن همه‌ی شرایط، هم کار آسانی نیست.
شرایط پیچیده‌ی ثبت‌نام مدارس
مرجان مادر دختر 13 ساله‌ای است که برای ثبت‌نام به یکی از مدارس محل زندگی خویش مراجعه کرده است او به «پیام ما» می‌گوید:«من 15 سال است که توی این محله زندگی می‌کنم. سند منزل ما به نام همسرم نیست و در طبقه‌ی بالای منزل مادر شوهرم زندگی می‌کنیم .سند را به مدرسه برده‌ام، میگویند سند به نام پدر دانش‌آموز نیست یا باید قولنامه بیاورید و یا استشهاد محلی پرکرده وهم چنین از مسجد نامه بگیرید ،وسط همه‌ی گرفتاری‌های مادرو پدرها ،این سخت‌گیری‌های بی‌مورد اولیا مدارس هم خیلی عذاب‌آور است. به مدیر گفتم: بیاید از همسایه‌ها بپرسد می‌گوید مگر ما بیکاریم .حتماً ما پدر و مادرها بیکاریم که هر روز باید به مدرسه بیاییم! این حرف‌ها از همان ایرادهای بنی اسرائیلی است.»
مدارس هیئت‌امنایی
نوعی از مدارس که با نام جدیدی به مدارس قبلی اضافه شدند مدارس «هیئت‌امنایی» است که برای ثبت‌نام دانش آموزان هم آدرس محل سکونت و نزدیکی به مدرسه ملاک است وهم چنین طبق بخش‌نامه‌های آموزش‌وپرورش از والدین دانش آموزان کمک‌هزینه برای مدرسه دریافت می‌شود که شکل جدید شهریه مدارس است.
«لیلا. م» از کادر دفتری یکی از مدارس هیئت‌امنایی شهر کرمان است او به «پیام ما» می‌گوید : «برای ثبت‌نام اولویت باکسانی است که جز «کروکی» مدرسه هستند که همان تعداد هم باید در مدت تعین شده مراجعه کنند ولی همه باید شهریه را بپردازند. به ما اعلام کرده‌اند که طبق بخش‌نامه 350 هزار تومان برای هر دانش‌آموز است. البته مواردی هم داشتیم که پرداخت بیشتر بوده ، که با صلاح‌دید، مدیر مدرسه صورت گرفته است در مواردی هم ما اطلاع پیداکرده‌ایم که خانواده‌ی دانش‌آموزی توان پرداخت شهریه را نداشته‌اند و به همین دلیل مجانی ثبت‌نام‌شده‌اند.من با این موضوع موافقم که از هر کس با توجه به توان مالی‌ای که دارد پول گرفته شود هرچند بخشنامه چیز دیگری گفته باشد، به نظرم عدالت این‌چنین بیشتر رعایت می‌شود.» او با خنده ادامه می‌دهد: «که البته تشخیص اینکه خانواده واقعاً نیازمند هستند و یا جز خانواده‌های خاص هستند به عهده‌ی مدیران است و مربوط به وجدان کاری آن‌ها است.»
گزارش تخلفات
محسن بیگی مدیرکل آموزش‌وپرورش کرمان در رابطه با شهریه مدارس به «پیام ما» می‌گوید:«دریافت شهریه در مدارس خاص- غیردولتی به‌طور مثال استعدادهای درخشان ، هیئت‌امنایی‌ها و مدارس نمونه مجاز است. که بر اساس مصوبه آموزش‌وپرورش هر شهرستان تعیین می‌شود.اما در مدارس دولتی دیگر، گرفتن شهریه غیرمجاز است مگر اینکه با رضایت والدین باشد.و ما شکایت‌ها را در این زمینه پیگیر می‌شویم وهم استانی‌ها می‌توانند برای گزارش تخلفات با شماره 180 از هر منطقه استان تماس بگیرند.»
حتی بااینکه مدارس خاص شهریه دارند بازهم با استقبال فراوانی روبرو می‌شوند .والدین به‌واسطه‌ی این‌که بهترین آرزوها را برای فرزندان خود می‌خواهند، تلاش می‌کنند که فرزندشان به هر وسیله‌ای که هست در این نوع مدارس ثبت‌نام شوند. حال با توجه به اینکه مدارس نمونه و استعدادهای درخشان امتحان ورودی دارند تلاش عجیبی از طرف والدین برای ثبت‌نام دانش‌آموزانی که امتحان ورودی این مدارس را قبول نشده‌اند، مشاهده می‌شود .اما آیا انواع مختلف مدارس به همان میزانی که والدین تصور می‌کنند، در پیشرفت تحصیلی و آینده دانش آموزان مؤثر است.
موفقیت تحصیلی
مهدیه .س یکی از معلمین مدارس هیئت‌امنایی شهر کرمان است که در این رابطه به «پیام ما» گفت :«من خودم شاهد التماس‌های مادرانی بوده‌ام که درخواست ثبت‌نام در این مدارس را داشته‌اند .در این مواقع خیلی ناراحت می‌شوم حتی گاهی با آن‌ها حرف زده‌ام .من خودم معلم هستم قطعاً مدرسه بی‌تأثیر نیست اما در موفقیت تحصیلی، بیشترین نقش را تلاش دانش آموزان دارد .من به دلیل این‌که هم در مدارس معمولی تدریس داشته‌ام وهم مدارس خاص این موضوع را به‌خوبی احساس می‌کنم. اگر دانش‌آموزی درس نخواند هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند او را وادار به درس خواندن کند.بعضی والدین با کلی تلاش فرزند خود را در مدرسه‌ای ثبت‌نام می‌کنند که از خانه فاصله‌ی زیادی دارد و دانش‌آموز مجبور است که صبح خیلی زود بیدار شود تا به‌موقع به مدرسه برسد قطعاً تاثیرمنفی این اضطراب هرروزه، بسیار بیشتر از فایده‌ی آن است.»
پریا دانش‌آموز یکی از این مدارس خاص است او به «پیام ما» می‌گوید:«من در امتحان ورودی قبول شدم و فکر می‌کردم که این مدرسه با بقیه مدارس خیلی تفاوت دارد اما این‌چنین نبود. یکی از فرق‌های این مدرسه با مدارس عادی این است که ما در مدرسه تخته‌ی هوشمند داریم ولی معلم‌ها خیلی کم از آن استفاده می‌کنند. به نظر من به‌غیراز درس‌های اضافه‌تر تفاوت دیگری با مدارس دیگر وجود ندارد، حتی بسیاری از معلم‌های ما با مدارس عادی یکی هستند.»او با خنده ادامه می‌دهد: «البته ما بیشتر جشن می‌گیریم و به دانش آموزان هم بیشتر جایزه می‌دهند.»
فرزندان امانت‌های الهی هستند که به والدین سپرده می‌شوند و چه خوشبخت‌اند والدینی که امانت‌داران صالحی باشند و بتوانند آینده‌ی روشنی را برای فرزندان خود به تصویر بکشند و بهترین انتخاب‌ها را برای آن‌ها داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

وزارت صنعت بهره‌برداری از معادن بدون عملیات فراوری را مشمول ارائهٔ گزارش ارزیابی محیط زیستی ندانست

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

تقلا برای کشتن آبخوان‌ها

پیش از پایان مطالعهٔ دانشگاه شیراز، استاندار یزد از مطالعهٔ جدید برای راه‌اندازی «معدن مس دره زرشک» خبر می‌دهد

تقلا برای کشتن آبخوان‌ها

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

یزد پنجشنبه‌ها تعطیل شد

به منظور صرفه جویی و افزایش ضریب پایداری

یزد پنجشنبه‌ها تعطیل شد

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

بار دیگر تلاش‌ها برای فعال‌کردن معدن مس دره‌زرشک در دامنهٔ شیرکوه آغاز شد

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *