پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اکثر نشریات استان بولتن ادارات دولتی‌اند

اکثر نشریات استان بولتن ادارات دولتی‌اند





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵

اکثر نشریات استان بولتن ادارات دولتی‌اند

حسین سبزه صادقی نامی آشنا برای اهالی فرهنگ و هنر استان کرمان است. سبزه صادقی دانش آموخته جامعه شناسی، قریب دو دهه سابقه شعر، روزنامه نگاری و فعالیت فرهنگی را در کارنامه خود دارد. سال 1392 انتشارات فرهنگ عامه و موسسه فرهنگی و هنری هوای تازه ی امروز را راه اندازی و تاکنون بیش از 20 عنوان کتاب در زمینه های مختلف منتشر و برنامه های فرهنگی- هنری متعددی را اجرا کرده است. او اخیرا همایش پژوهشگران فرهنگ جنوب را در منوجان برگزار کرده است به همین مناسبت با او گفتگویی انجام داده ام که می خوانید.

جناب صادقی! شما سالها در عرصه فرهنگ و هنر کار کرده اید حدود یک دهه شعر و روزنامه نگاری را تجربه کردید در سالهای اخیراً در زمینه نشر کتاب و کارهای اجرایی فرهنگی وارد شده اید با توجه به اینکه عرصه فرهنگ و هنر از نظر اقتصادی بازده قابل قبولی ندارد و به طور کلی از جوانب مختلف با اینکه زیربنا است مورد کم توجهی و غفلت واقع شده است چه انگیزه ای شما را این همه سال در این بخش نگه داشته است؟
اولاً هر کسی را بهر کاری ساختند هر انسانی علایقی دارد و در زمینه های استعدادهایی وقتی گذشته خودم را ورق می زنم می بینم ازا جرای مراسم صبحگاهی دبستان تا تئاترها و سرودهای دانش آموزی دهه ی 60 روزنامه دیواریهای مدرسه همه و همه اینها با توجه به علاقه و زمینه ای که در این بخش داشته ام مرا به سمت کار فرهنگی سوق داده است علی رغم اینکه خانواده ام دوست داشتند، مهندس شوم اما ترم سوم مهندسی ساخت و تولید را رها کردم و بعد از آن رشته علوم اجتماعی را در دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم. از اواخر دهه 70 فعالیتهای روزنامه نگاری و ادبی- هنری را شروع و تا امروز بی وقفه ادامه داده ام…
آیا در این سالها کار دیگری را هم که درآمد بیشتری داشته باشد تجربه کرده اید؟
در این مدت حدود یک سال به کار صنایع تولیدی، با مشارکت برادرم پرداختم اما در این بخش علی رغم درآمد بالا به دلیل عدم علاقه نتوانستم دوام بیاورم و دوباره به حوزه فرهنگ برگشتم.
شما حدود 10 سال روزنامه نگاری را با روزنامه های مختلف ادامه دادید از جمله سردبیری رودبار زمین، فردوس کویر، کمنزیل و… آخرین کارشما با کدام روزنامه بود و چه شد آن را رها کردید؟
آخرین کار روزنامه نگاری ام سردبیری فردوس کویر بود که در سال 88 به پایان رسید و علت آنهم نبود منابع خاص و اسپانسرهایی که بخشی از آن به نابسامانی های اقتصادی کشور برمی گشت.
استان کرمان بعنوان پهناورترین استان کشور یکی از خاستگاه های مهم فرهنگ، ادب و تمدن ایران زمین بوده است امروزه با توجه به کمیت بالای رسانه های نوشتاری (روزنامه ها) متاسفانه کیفیت آنها در حد نام و نشان کرمان نیست شما دلیل این امر را چه می دانید؟
خشت اول گراند معمار کج/تا ثریا می رود دیوار کج
کار به نشریات قبل از انقلاب ندارم که در حد وسع استان قابل قبول بودند اما اولین نشریه بعد از انقلاب و نشریات بعد از آن بنای خوبی در روزنامه نگاری استان نگذاشتند. نشریات کم محتوای چهار صفحه ای آگهی محور با گرافیک ضعیف غلطهای حرفه ای بسیار با محتوای کم جان غیر تولیدی اکثر نشریات استان را به بولتن ادارات دولتی تبدیل کرد و بعدها با ظهور شبکه های اینترنتی و فضای مجازی کار برای کپی پیست کردن بسیار آسانتر شد و نتیجه اش همین وضعی است که می بینید.
شما برای برون رفت از این معضل چه پیشنهادی دارید؟
من در 8 سال سردبیری نشریات رودبار زمین و فردوس کویر با جمع کردن تیم حرفه ای از آنجا که اعتماد به نیروی انسانی متخصص برای پیشبرد هر کاری دارم تلاش کردم که به سمت حرفه ای شدن گام برداریم برای مثال این در نشریه حداقل با 8 صفحه و گرافیک مناسب و محتوای تولیدی برای مدتی منتشر کردیم. اما کثرت نشریات غیر حرفه ای و لابی گری برای جذب آگهی به خصوص از ادارات دولتی مجال چندانی به نشریات مستقل حرفه ای در این استان نمی دهد. به جای حدود بالغ بر 100 نشریه مجوز داده شده اگر مثل سایر استانها به تعداد انگشتان دست نشریه حرفه ای وجود داشت امروز ما کرمانی ها هم به عنوان مثال مانند هرمزگان صبح ساحل داشتیم که در مقیاس کشوری به صورت روزنامه و با تیراژ بالا منتشر می شد. یا مثل نشریه خبر جنوب در استان فارس در کشور می درخشیدیم. یا مثل خراسانی ها روزنامه خراسان را داشتیم که صدای مردم این خطه در کشور است.
چه شد که از روزنامه نگاری به عرصه نشر کتاب وارد شدید؟
نشر کتاب و رفتن به سمت حوزه فرهنگ مکتوب در استانهای ما پدیده ی جوانی است و من به عنوان کسی که دغدغه این کار داشتم و برای تالیف چند اثر ناقابل خودم به عنوان یک مؤلف شهرستانی با مشکلاتی روبرو بودم تصمیم گرفتم به عنوان یک کار جدی و زیربنایی در زمینه انتشار کتاب از استان کرمان در کشور صدایی شنیدنی باشم.
انتشارات شما چه روندی را از تاسیس تا امروز طی کرده است؟
از مهر ماه سال 92 نشر فرهنگ عامه به مدیر مسئولی اینجانب در وزارت ارشاد مجوز گرفت تا امروز بیش از 20 عنوان کتاب منتشر کرده ایم و حدود 20 عنوان در دست انتشار داریم. یکی از مشکلات ناشران و مؤلفان شهرستانی پخش نامناسب کتاب و عدم معرفی و تبلیغ کتاب می باشد برای رفع این معضل تصمیم به تاسیس دفتر نشر فرهنگ عامه در تهران گرفتیم تا بتوانیم با رسانه ها و بخش های بزرگ کتاب کشور مرتبط شویم و به تعامل بپردازیم. و تا امروز به صورت نسبی در این زمینه موفق بوده ایم.
چشم انداز آینده را در زمینه نشر چگونه می بینید؟
یکی از راههای دیده شدن کتاب های یک انتشارات شرکت فعال در نمایشگاههای استانی کتاب و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که هر ساله در 31 استان کشور برگزار می شود از امسال با تعامل صورت گرفته وارد این چرخه شده ایم و با کادر حرفه ای چاپ و نشر سعی می کنیم به صورت متوازن محتوا و گرافیک و توزیع و تبلیغ کتابهایمان را بالا ببریم و بتوانیم در کنار آن مؤلفان توانمند استان را نیز به کشور معرفی کنیم.
نشر فرهنگ عامه در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟
یکی از دلایل انتخاب اسم فرهنگ عامه برای این نشر دغدغه ای فرهنگی است که به عنوان یک عنصر کوچک از جامعه بزرگ فرهنگ و هنر کشور داشته ام یکی از سرمایه های بزرگ ایران زمین که ما می توانیم روی معرفی و صادرات آن به سایر نقاط جهان حساب باز کنیم فرهنگ عامه ی غنی ماست در این سرزمین با پیشینه ی فرهنگی و تمدن چندین هزار ساله و تنوع فرهنگی اقوام مختلف با تبدیل به فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب گام مهمی در جهت اعتلای فرهنگ و شناساندن آن به جامعه بشری برداشت. نشر فرهنگ عامه در این بخش فعالیتهایی را شروع کرده است و تصمیم دارد فرهنگ عامه مناطق مختلف کشور را مکتوب کند به عنوان مثال یکی از کتابهای این نشر قصه ی هانی و شی مرود است که قصه ای شفاهی چند صد ساله است (مثل لیلی و مجنون) در جنوب کرمان و بلوچستان که توسط شاعر توانمند آقای جانعلی خاوند منظوم و توسط نشر فرهنگ عامه منتشر شد. بخش دیگر پرداختن ادبیات مدرن و کلاسیک ایران است که در این زمینه آثاری را از شاعران و نویسندگان توانمند منتشر کرده ایم.
در بخش دیگر که قصد راه اندازی و گسترش آن را داریم بخش کتابهای کودک و نوجوان و کتابهای دانشگاهی است که انشاالله فعال خواهد شد.
آقای صادقی سرمایه گذاری نشر فرهنگ عامه برای چاپ کتاب چگونه است؟
نشر فرهنگ عامه در هر بخش یک شورای تخصصی دارد که آثار رسیده را بررسی می کند و چنانچه کتاب در این شورا تایید شود در بعضی موارد با توجه به محتوا و سایر فاکتورها از جمله اطمینان برگشت سرمایه به صورت 100 درصد سرمایه گذاری از سوی انتشارات صورت می گیرد و در موارد دیگر هم با توجه به توافق با مؤلف سرمایه گذاری به صورت مشترک انجام می شود.
درباره همایش پژوهشگران فرهنگ جنوب توضیح دهید؟
اولین همایش پژوهشگران فرهنگ جنوب را در سال گذشته در کهنوج برگزار کردیم و تابستان امسال دومین همایش آن در منوجان برگزار شد که در این همایش کتاب های پژوهشگران جنوب استان از جمله کتاب مینو جهان اثر آقای علیرضا دوراندیش رونمایی شدند و برنامه ها متعدد فرهنگی و هنری در این همایش اجرا گردید.
در پایان اگرچه صحبتی دارید؟ بفرمایید؟
از شما که این فرصت را در اختیار من قرار دادید متشکرم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *