پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسافرت و دیابت

مسافرت و دیابت





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۶

مسافرت و دیابت

مریم عزیزیان
مسافرت مستلزم برنامه ریی در زمینه مقصد سفر، زمان مسافرت و تدارکات لازم برای مسافرت می باشد و برای لذت بردن از آن لازم است که طی سفر نیز به سلامت و کنترل قند خون نیز توجه کنیم. برای اینکار لازم است به چند نکته مهم اما ساده توجه کنیم.
توصیه های عمومی
* اگر قرار است برای مدت طولانی به مسافرت بروید بهتر است 6 هفته قبل از مسافرت به پزشک خود مراجعه کنید تا قبل از سفر بررسی ها و توصیه های لازم را برای شما انجام دهند، همینطور از پزشک خود بخواهید که نامه ای برای شما بنویسد که در آن نام دارو و یا مکمل های مصرفی شما به همراه داروها یا غذاهایی که نسبت به آنها آلرژی دارید را ثبت کند.
* جهت مسافرت های خارج از کشور لازم است که برای بعضی از بیماری ها واکسینه شوید، حتما در این مورد نیز با پزشک خود مشورت نمایید.
* اگر برای مسافرت به منطقه ای می روید که از نظر زمانی با زمان و ساعت شما متفاوت است، حتما در مورد تطبیق داروهای خود با ساعت و زمان آن منطقه آموزش ببینید.
* در سفر همیشه کارت شناسایی دیابتی خود را همراه داشته باشید. اگر تنها سفر می کنید حداقل به یک نفر از هم گروهی های خود، مهماندار هواپیما و یا قطار بگوئید که دیابتی هستید.
* در همه مسافرت ها (هواپیما، قطار و ماشین) مقداری میان وعده یا غذا به همراه داشته باشید که اگر دسترسی به غذا یا رستوران نداشتید و اینکه غذا دیرتر آماده شد برنامه غذایی شما دچار اختلال نشود.
* در مسافرت مراقب پاهای خود باشید و هرگز بدون کفش حتی در استخر و حمام راه نروید.
تجهیزات مورد نیاز برای سفر
* دو برابر نیاز یک ماه خود دارو، وسایل تست قند و تزریق انسولین به همراه.
* برای حمل انسولین کیف مخصوص داشته باشید تا از فاسد شدن انسولین جلوگیری کنید.
* اگر انسولین تزریق می کنید حتما کیت گلوکاگون را به همراه خود ببرید.
* همراه خود بعضی از داروها مثل داروهای مسکن، ضد سوختگی، ضد حشره گزیدگی، بانداژ و گاز به همراه داشته باشید.
برای مسافرت با هواپیما و قطار
* صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید تا راحت تر بتوانید برای تزریق انسولین جابجا شوید و یا از دستشویی استفاده کنید.
* در هنگام پرواز داروها، دستگاه تست قند و وسایل مورد نیاز تزریق را در کنار خود بگذارید و آنها را در قسمت بار نگذارید.
* هنگام تزریق انسولین در هواپیما، هوادهی به ویال انسولین، پیش از کشیدن انسولین به داخل سرنگ لازم نیست.
اصول رانندگی مطمئن
* قبل از شروع رانندگی حتما قند خون خود را چک کنید، در صورتی که قند خون شما پائین است رانندگی نکنید.
* قبل از رانندگی مطمئن باشید که دستگاه تست قند خون و میان وعده به همراه دارید. در هر زمان که احساس کردید که قند خون شما پائین است. ماشین را متوقف کنید و قند خون خود را چک کنید. طبق نظریه انجمن دیابت آمریکا، 30 تا 60 دقیقه بعد از اینکه قند خون شما به محدوده نرمال رسید دوباره به رانندگی ادامه دهید چرا که برای بهبود عملکرد شناختی نیازمند زمان هستید.
* در صورت افت قند از قندهای ساده و زود جذب مثل آبمیوه، نوشابه غیر رژیمی، آبنبات ویا قند استفاده کنید و بعد از 15 دقیقه دوباره قند خود را اندازه گیری کنید در صورتیکه هنوز قند خون شما پائین است یکبار دیگر درمان افت قند را به روش بالا انجام دهید. بعد از اینکه قند شما به میزان نرمال رسید حتما غذا یا یک میان وعده که حاوی پروتئین است مصرف کنید.
* اگر شما دچار افت قند بدون علامت هستید نباید رانندگی کنید. اکثر افراد علائم و نشانه هایی در زمان افت قند دارند که به آنها هشدار می دهد که دچار افت قند شده اند، اگر شما این علائم و نشانه ها را ندارید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید و تا زمانی که افت قند بدون علامت دارید رانندگی نکنید.
* در صورتیکه مشکلاتی مثل افت قند بدون علامت و یا کاهش دید دارید بهتر است که از افراد خانواده یا دوستان بخواهید که به جای شما رانندگی کنند و یا از وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *