پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمان

خطر آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمان





۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱

خطر آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمان
فرماندار کرمان از مسئولین منابع‌طبیعی شهرستان خواست تا ظرف مدت یک هفته مناطق حساس به آتش‌سوزی و حادثه‌خیز را مشخص و برنامه و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایسنا، محمدعلی توحیدی در جلسه‌ای که ویژه و به منظور گرم‌شدن هوا و احتمال بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اطراف کرمان تشکیل شده بود، اظهار کرد: اخیراً چند حادثه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های جنوب استان، روستای بُندر گوغر و خَبر بافت رخ داده که هشداری است برای ما تا تمهیدات لازم را به منظور پیشگیری از حوادث مشابه در شهرستان کرمان انجام دهیم.
وی افزود: متأسفانه در بندر گوغر ۵۰۰ هکتار از زیستگاه‌ها، کندوهای زنبورعسل و مراتع طعمه حریق شد و اگر اقدامات امنیتی و پیشگیرانه مناسبی انجام نشود، چه بسا باز هم شاهد این‌گونه حوادث باشیم.
توحیدی تصریح کرد: تاق‌زارهای اطراف شهر کرمان و دشت‌های ریواس روستاهای بخش مرکزی از مناطقی هستند که به دلیل نوع پوشش گیاهی امکان بروز حادثه در آنها بالاست. از مسئولان منابع طبیعی شهرستان خواستاریم تا ظرف مدت یک هفته مناطق حساس به آتش‌سوزی و حادثه‌خیز را مشخص و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
وی با اشاره به آتش‌سوزی کارخانه روغن‌نباتی گلناز کرمان تصریح‌کرد: استانداردها و سیستم‌های امنیتی مرتبط با واحدهای صنعتی باید به طور جدی توسط واحد مربوطه در سازمان صنعت، معدن و تجارت، بررسی و کنترل شوند تا مجدداً شاهد حادثه‌ای مثل روغن نباتی گلناز نباشیم که در مدت چند ساعت ۲۰۰۰ تن روغن سوخت و حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.
فرماندار کرمان گفت: یکی از نگرانی‌های ما مربوط به نخل‌های خشکیده بخش شهداد است که به حال خود رها شده‌اند و با وجود گرمای شدید هوا وضعیت خطرناکی را ایجاد کرده است. به دلیل متصل بودن این نخیلات، آتش به سرعت به بقیه نقاط سرایت خواهد کرد و حتی در برخی نقاط تراکم درختان به صورتی است که اگر در وسط باغ حادثه‌ای رخ دهد، امکان ورود ماشین آتش نشانی به محل حادثه وجود ندارد.
وی در پاسخ به نبود امکانات لازم و ماشین آتش نشانی در روستاها گفت: امکان خرید ماشین آتش نشانی برای تمامی روستاها وجود ندارد ولی می‌توان با یک تدبیر، تنها با نصب یک موتور روی تانکرهای آب که در دهیاری‌ها وجود دارد در زمان حادثه، آب را پمپاژ و حریق را مهار کرد و فرصت را تا زمان رسیدن ماشین آتش نشانی از شهر مجاور از دست نداد.
مؤمنی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمان نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت آموزش عمومی و آگاهی بخشی تصریح کرد: گاهی یک اقدام معمولی مثل تخلیه کود حیوانی در مراتع و تولید گاز متان، در اثر تابش آفتاب، آتش ایجاد می‌کند یا حتی جا گذاشتن بطری‌های آب با تابش شدید آفتاب حالت ذره بینی ایجاد کرده و باعث بروز آتش سوزی خواهد شد.
وی گفت: متاسفانه در برخی نقاط، امکان ورود ماشین‌های آتش نشانی وجود ندارد. به طور مثال سال گذشته که در تاق‌زارهای کرمان حادثه داشتیم به دلیل وزن سنگین ماشین آتش نشانی و فرو رفتن در خاک امکان نزدیک شدن به محل آتش سوزی وجود نداشت لذا باید علاوه بر مشخص کردن نقاط حادثه خیز، راه‌های دسترسی به آنجا را نیز معین کرد.
مؤمنی خواستار تشکیل جلسه ای با حضور مدیران کارخانجات اطراف کرمان شد تا ضمن یادآوری نکات مورد نیاز، وضعیت ایمنی این واحدهای صنعتی بررسی شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *