پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش مبتلایان تب مالت در رفسنجان نگران کننده است

افزایش مبتلایان تب مالت در رفسنجان نگران کننده است





۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷

افزایش مبتلایان تب مالت در رفسنجان نگران کننده است
رئیس مرکز بهداشت رفسنجان افزایش مبتلایان تب مالت در این شهرستان را نگران کننده خواند.
احمد جمالی زاده با اشاره به هفته بیماریهای مشترک انسان و دام ضمن اشاره به افزایش مبتلایان به تب مالت در رفسنجان، اظهار داشت: در زمینه مراقبت بیماری تب مالت، وضعیت در رفسنجان همانند سایر نقاط کشور شاهد افزایش موارد آن هستیم که این افزایش موارد تب مالت نگران کننده است.وی از ابتلای ۱۴۷ نفر به بیماری تب مالت در سال گذشته در رفسنجان خبر داد و افزود: لازم است که آموزش ها در زمینه پیشگیری از این بیماری با جدیت بیشتری انجام شده و ادارات ذیربط برای کنترل بیماری در دامها و واکسیناسیون آنها اقدام لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: با توجه به تماس‌های دائمی انسان با حیوان و استفاده از فرآورده‌های دامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، این بیماری‌ها در جوامع بشری ملموس هستند.
به گفته جمالی زاده در حال حاضر روند بیماری تب مالت در استان رو به افزایش است که این امر ناشی از استفاده مردم از لبنیات غیرپاستوریزه بخصوص لبنیات گوسفندی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان روند افزایشی میزان بروز حیوان‌گزیدگی در شهرستان رفسنجان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: بخشی از این افزایش می‌تواند به دلیل افزایش آگاهی جامعه و مراجعه بیشتر به مراکز بهداشت باشد. وی ادامه داد: متاسفانه در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، سه مورد مرگ بر اثر بیماری هاری در رفسنجان رخ داد که علت اصلی آن مراجعه نکردن مجروحان به مراکز درمان و پیشگیری هاری بعد از گزیده شدن بوسیله حیوان بوده است.این مسئول یادآور شد: سال گذشته هزار و ۱۴۶ نفر به علت حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی درمانی رفسنجان مراجعه کردند.
جمالی زاده تأکید کرد: در شهرستان رفسنجان، ما هر ساله شاهد وقوع تعداد زیادی حیوان گزیدگی هستیم که همگی این افراد نیازمند مراقبت و دریافت واکسن و بعضا دریافت سرم ضد هاری هستند که هزینه هنگفتی را بر دوش سیستم بهداشتی کشور وارد می کند.این مسئول گفت: بنایراین توصیه می شود که همه کسانی که مورد حیوان گزیدگی قرار می گیرند بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کرده و خدمات رایگان لازم را دریافت کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان این مطلب که برنامه مراقبت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان مطابق با برنامه کشوری آن در رفسنجان در حال انجام است، عنوان کرد: در زمینه مراقبت و کنترل بیماری سالک در رفسنجان، با اجرای طرح جونده کشی از سال ۱۳۸۸ در منطقه جوادیه نوق(منطقه آندمیک سالک) روند رو به کاهش موارد بیماری را در طی سالهای اخیر را شاهد بودیم به طوری که در دو سال اخیر این بیماری در این منطقه به صفر رسیده است.
جمالی زاده ابراز داشت: زئونوزها براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، گروهی از بیماریهای عفونی هستند که بطور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسانها قابل انتقال هستند. بیشترین خطر انتقال این بیماریها به انسان در زمان تماس مستقیم و یا غیر مستقیم انسان با حیوانات، محصولات آنها و یا محیط زندگی آنها است.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: برخی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق غذا(تب مالت) برخی بوسیله گزیده شدن بوسیله پستانداران (هاری) و یا گزش حشرات(سالک) قابل انتقال هستند.
جمالی زاده با تأکید بر اینکه بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان هنوز هم یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی هستند، گفت: متأسفانه بسیاری از آنها مورد غفلت قرار گرفته اند و به عبارت دیگر بوسیله سیستم بهداشتی برخی کشورها در سطوح ملی و بین المللی در اولویت قرار نگرفته اند و بنابراین با وجود اینکه این بیماریها قابل پیشگیری هستند سالانه صدها هزار انسان را در دنیا بخصوص در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در پایان گفت: امیدواریم که با بالا رفتن سطح آگاهی های بهداشتی مردم و رعایت اصول پیشگیری از بیماریها بخصوص بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان، شاهد کاهش موارد این بیماریها در شهرستان باشیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *