پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنبيه بدنی ترویج خشونت در مدارس

تنبیه بدنی ترویج خشونت در مدارس





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۲۴

تنبیه بدنی ترویج خشونت در مدارس
در گفت وگو با تسنیم علل وقوع تنبیه بدنی در مدارس تشریح شد چرا تنبیه بدنی رخ می دهد؟
یک کارشناس آموزش وپرورش گفت: در نظام تعلیم و تربیت به تشویق و تنبیه در کنار هم نیاز داریم اما تنبیه بدنی روشی منسوخ است و چه می شود که یک معلم اقدام به تنبیه بدنی می کند؟
سید بابک هاشمی نکو در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش «دلایل و ریشه های وقوع تنبیه بدنی در مدارس کشور چیست» اظهارداشت: میزان خطا در جامعه معلمان که بهترین قشر اجتماع هستند، بسیار پایین است،آمار تخلفات اداری در آموزش و پرورش به نسبت سایر دستگاه ها بسیار اندک است چراکه معلمان سختکوش و صالح هستند.
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: چرا کوچکترین پرداخت مطالبات معلمان که چند سال عقب افتاده است در رسانه ها پخش می شود.هاشمی نکو در ادامه با اشاره به اینکه تشویق عبارت است از یک محرک خوشایند برای تقویت یک رفتار مطلوب و تنبیه یک محرک ناخوشایند برای اصلاح یک رفتارنامطلوب درتعلیم و تربیت است، گفت: در تعلیم و تربیت، تشویق و تنبیه در کنار هم نیاز است اما تنبیه بدنی خشن ترین و نامطلوب ترین روش تغییر رفتار است.
وی تأکید کرد: تنبیه نباید به صورت بدنی باشد چرا که تنبیه بدنی آموزش خشونت وترویج آن در اجتماع و کلاس درس است و می توان روش های مؤثر دیگری را برای ازبین بردن رفتار نامطلوب به کار برد.
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: یکی از روش‌های جایگزین تنبیه بدنی، بی توجهی به رفتار دانش‌آموز است و معلم می تواند با بی توجهی رفتار نامطلوب را از بین ببرد روش دیگر محروم کردن از تشویق است به عنوان مثال معلم ورزش دانش آموز را به دلیل رفتار نامطلوب از زمین بازی محروم کند، جریمه و جبران کردن نیز از دیگرروش های جایگزین تنبیه بدنی است.
هاشمی نکو عنوان کرد: تمام معلمانی که در آموزش وپرورش استخدام می شوند، دوره های تربیت معلم را طی نکرده اند. معلمان حق التدریس یا قراردادی که برای کارهای دفتری به کار گرفته شده اند پس از طی تحصیلات دانشگاهی بدون گذراندن دوره های تربیت معلم به کلاس درس وارد شدند، این افراد دوره های لازم را طی نکرده اند.
وی ادامه داد: اگر معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شود در طول دوران تحصیل با تعلیم و تربیت اسلامی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد و فنون اولیه معلمی و تعلیم و تربیت آشنا میشود. اما گاه ممکن است با یک مصوبه مجلس هزاران نفر به آموزش وپرورش وارد شوند که آموزش های صحیح را ندیده اند و با یک دوره آموزش ضمن خدمت نمی توانند معلم شوند. این کارشناس آموزش و پرورش تأکید کرد: گزینش معلم باید تخصصی تر شود و به جزصلاحیت های اخلاقی و اعتقادی به صلاحیت های عمومی و تخصصی توجه بیشتری شود یعنی در رشته ای که قرار است فرد استخدام شود صلاحیت عمومی، میزان آشنایی با روانشناسی تربیتی و صلاحیت های تخصصی رشته مورد تدریس مدنظر قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *