پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارتباط مصرف بالای مس با آلزایمر

ارتباط مصرف بالای مس با آلزایمر





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲

ارتباط مصرف بالای مس با آلزایمر

متاسفانه در دهه های اخیر بیماری های تخریبی سلول های مغزی در تمام دنیا شایع شده است. با توجه به استرس، هیجان های منفی و رژیم غذایی که زندگی ماشینی به انسان امروز تحمیل می کند در این مقاله ارتباط فلز مس با تشدید بیماری آلزایمر را بررسی می کنیم.
امروزه مطالعات علمی نشان داده است که تغذیه سالم در پیشگیری از آلزایمر حتی در موارد حاد موثر است.با توجه به داده های اخیر از جمله مواردی که باعث تحریک و تشدید این بیماری می شود عدم تعادل ساز و کار مس موجود در برخی از مواد مصرفی است.
در پی مطالعاتی که در مرکز پزشکی راش در ایالت شیکاگو انجام شده است، رژیم غذایی حاوی مس، میزان چربی های اشباع و غیر اشباع را افزایش داده که این عامل باعث ایجاد زوال شناخت یا همان آلزایمر در سنین پیری خواهد شد.روسانا اسکوییتی در سخنرانی اش به نقش عامل خطر زای مس در ایجاد بیماری آلزایمر پرداخت.فلز مس متابولیسم غیر طبیعی در بدن ایجاد می کند که باعث آزاد شدن ماده ای سمی می شود که بدن قادر به دفع آن نیست.این ماده در افرادی که حساسیت بیشتری به این فلز دارند عاملی برای بروز آلزایمر به شمار می رود. بنابراین با مشاهده ی سطح بالای این فلز در خون از طریق آزمایش C4D (آزمایشی که در حال حاضر برای تشخیص این ماده موجود است) می توان رژیم غذایی به بیماران داد که از مواردی که دارای سطوح بالای مس هستند پرهیز کند.
این ماده در غذاهایی مانند: جگر، غذاهای دریایی، صدف و همچنین مواد غذایی حاوی چربی اشباع مانند گوشت قرمز یافت می شود. چربی های اشباع، چربی هایی هستند که زنجیره هیدروکربنی آن ها کاملا با هیدروژن اشباع شده است. گوشت قرمز، لبنیات و روغن های نباتی هیدروژنه شده یا جامد از اصلی ترین منابع دریافت این چربی ها به شمار می روند. به دلیل همین مضر بودن چربی لبنیات است که اصرار به مصرف لبنیات کم چرب داریم. ضمن اینکه خوراکی های فرآوری شده با روغن که حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند، کرم کارامل موجود در شیرینی ها و مارگارین یا همان کره گیاهی هم از بدترین انواع چربی ها محسوب می شوند که می توانند باعث افزایش اکسیداسیون در بدن شوند.بجای مصرف این مواد می توان از رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کرد. مصرف روزانه ویتامین E موجود در سبزیجات سبز برگ و دانه ها و ویتامین 12B روند ابتلا به این بیماری را کند خواهد کرد. در هنگام استفاده از مکمل های غذایی و دارویی مطمئن شوید که این مکمل ها حاوی مس یا میزان بالای آهن نباشد. بهتر است پیش از مصرف مکمل ها یا داروها با پزشک مشورت کنید.
و اما توصیه آخر این است که فیزیکی منظم داشته باشید. دکتر اسکوییتی ورزش روزانه و موثر را به مدت حداقل دو ساعت در هفته برای پیشگیری یا کند کردن روند بیماری توصیه می کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر