سایت خبری پیام ما آنلاین | امروز در تاریخ

امروز در تاریخ





۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۴۳

نوشیروان کیهانی زاده
ایران تنها ابر قدرت سراسر گیتی
ششم ژوئن سال 344 پیش از میلاد اردشیر دوم ـ شاه هخامنشی ایران شورش قبرسی ها برضد امپراتوری ایران را درهم شکست. قبرس از زمان داریوش بزرگ تا نبرد ایسوس و سلطه اسکندر مقدونی بر شرق مدیترانه ـ نزدیک به دو قرن، از سرزمین های امپراتوری ایران و پایگاه ناوگان این امپراتوری در مدیترانه بود. آتن طبق پیمان «آنتالکیداس» منعقده در سال 386 پیش از میلاد حاکمیت ایران بر قبرس را به رسمیت شناخته بود. طبق این پیمان که عنوان «صلح جهانی» بر آن گذارده بودند، جهان یونانی زبان ایران را به عنوان قدرت اول گیتی به رسمیت شناخته و متعهد شده بود که در هیچ منطقه ای اقدامی برضد منافع ایران به عمل نیاورد. اوایل قرن گذشته، در اکتشافات باستان شناسی در قبرس تعدادی سکه ایرانی رایج در قرن پنجم پیش از میلاد (25 قرن پیش و دوران پادشاهی داریوش بزرگ) به دست آمد. اردشیر دوم از سال 404 تا 358 پیش از میلاد حکومت کرد. از رویدادهای معروف دوران حکومت او، شورش برادرش کوروش است که مدعی سلطنت بود و در جنگ «کوناکسا» کشته شد و شرح این شورش را گزنفون مورخ و ژنرال یونانی در کتاب «عقب نشینی ده هزار نفری» آورده است. [مورخان یونانی این کوروش را کوروش کوچکتر نوشته اند تا از کوروش بزرگ متمایز شود و در مخاطب ایجاد شبهه نکند.].

مهرداد اشکانی سلوکی ها را از
بابل بیرون راند
در ادامه اخراج «شهر به شهر» سلوکیان (جانشینان اسکندر مقدونی) از مشرق زمین، پنجم ژوئن سال 154 پیش از میلاد مهرداد اشکانی شاه وقت ایران منطقه بابل (عراق جنوب غربی امروز) را تصرف کرد و قلمرو خود را تا آن سوی فرات گسترش داد. وی پس از فتح بابل، بدون درنگ، به تلاش برای بیرون راندن بازماندگان مقدونی ها از شرق ادامه داد.

زادروز «فرانسوا کنه»
ششم ژوئن زادروز «فرانسوا کنه» اقتصاددان قرن 18 فرانسه است که در سال 1694 به دنیا آمد. فرانسوا کنه یک پزشک فرانسوی بود که با نوشتن کتاب «تابلو اکونومیک» وارد دنیای اقتصاد شد و او را موسس تفکّر (مدرسه) و سر گروه فیزیوکراتها قلمداد کرده اند که بر اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی پای می فشرده اند. برخی مولفان زادروز کنه را پنجم ژوئن ذکر کرده اند.

تالیف چهارمقاله نظامی عروضی
کار تالیف «چهار مقاله» توسط نظامی عروضی ژوئن سال 1152 میلادی پایان یافت. مولف با این که در عصر سلجوقیان می زیست، این اثر خود را به نام حسام الدین غوری کرده بود.

درگذشت رونالد ریگن چهلمین رئیس جمهوری آمریکا
رونالد ریگن چهلمین رئیس جمهوری آمریکا که ده سال با بیماری فراموشی (آلزایمر) دست و پنجه نرم کرده و حافظه اش را ازدست داده بود در 93 سالگی در پنجم ژوئن 2004 درگذشت. ریگن ـ زمانی بازیگر فیلم سینمایی و زمانی دیگر فرماندار کالیفرنیا ـ در 69 سالگی به ریاست جمهوری انتخاب شده بود که انتخاب شدن در چنین سِنی در تاریخ ایالات متحده آمریکا سابقه نداشت و به علاوه، بیش از هر رئیس جمهور دیگر آمریکا عُمر کرد. وی در دهه 1980 دوبار متوالی به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده بود.

کودتا در غنا
چهارم ژوئن 1979 یک سروان 32 ساله خلبان به نام «جری جان راولینگز» در کشور غنا واقع در آفریقای غربی کودتا کرد و زمام امور را به دست گرفت. نیروی هوایی غنا از 15 ماه می آن سال دست به نافرمانی زده بود و اوضاع کشور بحرانی و غیر قابل پیش بینی بود. سروان راولینگز چند واحد نظامی دیگر را برای انجام کودتا با خود همراه ساخته بود. وی که دمکراسی را به غنا بازگردانید بعدا با رای مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد و تا سال 2000 در این سمت بود. غنا که 24 میلیون جمعیت و 238 هزاز کیلومتر مربع وسعت دارد در سال 1957 استقلال خودرا بازیافته است. این سرزمین که در اروپا به ساحل طلا شهرت داشت مستعمره دولت لندن بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *