پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گفت و گوی اختصاصی پیام ما با دو جوان مخترع بمی که مدال طلای جشنواره ترکیه و جایزه ویژه چین را برای کشور کسب کردند در استان خبری از حمایت نیست

گفت و گوی اختصاصی پیام ما با دو جوان مخترع بمی که مدال طلای جشنواره ترکیه و جایزه ویژه چین را برای کشور کسب کردند در استان خبری از حمایت نیست





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۱۰

گفت و گوی اختصاصی پیام ما با دو جوان مخترع بمی که مدال طلای جشنواره ترکیه و جایزه ویژه چین را برای کشور کسب کردند
در استان خبری از حمایت نیست

سکینه خدیشی – اختراع یک ابتکار جدید است.ابتکاری بودن اختراع یعنی اینکه اختراع برای شخص دیگری با مهارت عادی در صنعت مورد نظر اختراع، واضح و معلوم نباشد. یعنی درجه‌ای از خلاقیت و اندیشه در اختراع بکار رفته باشد. جدید بودن یعنی اینکه اختراع در آن صنعت یا فن از قبل موجود نباشد و در جهان جدید باشد. بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که کافی است که اختراع در ایران جدید باشد، در حالیکه قانون صراحت دارد به جدید بودن اختراع در جهان. کاربرد صنعتی به جنبه علمی و کاربردی محصول یا فرایند اشاره دارد.
در همین ارتباط دو نفر از هم استانی هایمان توانسته اند در جشنواره اختراعات در ترکیه که اسفند سال94 برگزار شد مدال طلای این جشنواره را برای کشور و شهر بم کسب کنند.جشنواره اختراعات به میزبانی کشور ترکیه بین 23 کشور و در بخشهای مختلف از جمله:کشاورزی-کامپیوتر-مکانیک-پزشکی-الکترونیک و… برگزار شد. گفت و گوی من با آقایان بهروز اسدآبادی متولد بم و مدرس دانشگاه پیام نور و علیرضا اکبریان فیروزآبادی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم در رشته عمران را بخوانید.

نقطه شروع اختراعات شما کجا بوده است و آیا تا کنون اختراع دیگری هم داشته اید؟
آقای اسدآبادی می گوید:برای اولین اختراع در سال 88 جرقه ای به ذهنمان خورد و با توجه به رشته تحصیلی من که در رشته کشاورزی بود تاثیر هورمون های انسانی را بر روی گیاهان آزمایش کردیم که دو سال زمان برد و توانستیم در سال 90 به ثبت برسانیم و از علوم پزشکی بم و همچنین دانشگاه پارک علم و فناوری تاییدیه بگیریم.این اختراع باعث افزایش رشد گیاهان می شود و تاثیر منفی بر روی گیاه نمی گذارد و اگر انسان از گیاه مصرف کند هیچ تاثیر منفی روی بدن انسان نمی گذارد و پیش تر توسط کشور آمریکا بر روی دام انجام شده بود ولی آثار مخربی را در پی داشت ولی این هورمون ها در گیاه تجزیه می شود و هیچ تاثیر مخربی را در پی ندارد و اختراع بعدی که در سال 92 تولید کود گیاهی که منشاء آن اجساد حیوانات و بقایایی گیاهان بود و اختراع سوم که فیلتر مغناطیسی است.
با کدام اختراع به ترکیه رفتید؟
اسدآبادی گفت:اختراع فیلتر مغناطیسی آب را بیشتر از بقیه دوست داریم و با همین اختراع به ترکیه رفتیم.بخاطر اینکه این اختراع زحمت بسیاری برایمان داشته و نسبت به اختراعات دیگرمان کاربردی تر است و همچنین بر خلاف اختراعات دیگر که فرمولی بوده اند فیلتر مغناطیسی آب کار دست و ساختنی بود باعث انگیزه بیشتری برای ابداع اختراعات بعدی ما شده است .
چه چیزهایی باعث ایجاد انگیزه در شما برای ابداع یک اختراع می شود؟از این طریق پول دار شدین؟
اکبریان می گوید:قاعدتاً جنبه مادی مورد توجه ما نبوده است و جنبه معنوی است که برای ایجاد اختراع به ما شوق و انگیزه می دهد و تاکنون هیچ یک از اختراعات ما که به ثبت رسانده ایم جنبه مادی نداشته و بیشتر جنبه معنوی آن یعنی شاد کردن خود و خانواده مان و اینکه بتوانیم برای شهرمان افتخارآفرین باشیم مهمترین انگیزه اختراعات برایمان میباشد برای ما این مهم است که به واسطه هر اختراعمان با دنیای جدیدی آشنا می شویم و ذهنمان برای اختراعات بعدی بازتر می شود.
یکی از دلایلی که انسان به سمت اختراع روی می آورد برطرف کردن همین نیازها هست
این فیلتر که الان اختراع کردید بدرد مردم بم و شهر بم خورده؟
اسدآبادی گفت: فیلتری که اختراع کردیم بیشتربراساس آب شهر بم ساخته شده است و اگر بخواهد برای جاهای دیگر استفاده شود با توجه به آن شهر ازمایشاتی از آب گرفته و تغییراتی در این فیلتر داده می شود .
درباره اختراعتان توضیح بیشتری میدهید؟ آیا برنامه ای برای صنعتی کردن اختراعات خود و رساندن آن به تولید انبوه دارید؟
آقای اسدآبادی توضیح می دهد:باید بگویم فیلتر مغناطیسی آب جنبه کشاورزی داشت همان طور که کسانی که در رشته کشاورزی سررشته دارند ریشه گیاه کاتیون و آنیون جذب می کند و وقتی آب با کودی که حل می شود و از فیلتر رد می شود به صورت یون های جداگانه درمی آید و ریشه می تواند آن ها را سریع تر جذب کند و کارایی بیشتری داشته باشد و با آزمایشات و تحقیقات بیشتر متوجه شدیم که این فیلتر آب کربنات کلسیم و فلزات سنگین آب هم تاثیر دارد و بجای اینکه جنبه صنعتی و کشاورزی داشته باشد میتواند در مصارف خانگی هم مورد استفاده قرار بگیرد و در پی تحقیقات بیشتر هستیم و چون متوجه شدیم که آرسنیک در آبهای استان کرمان بسیار زیادتر است و این آرسنیک مضر می باشد و شبه فلز است و قصد داریم که بتوانیم این ارسنیک را کنترل کنیم واگر بتوان این کار را انجام داد یک انفجار در صنعت آب محسوب شود و درباره صنعتی کردن و رساندن اختراعمان به تولید انبوه چون هزینه خودم و آقای اکبریان کفایت این کار را نمی کند اگر اسپانسری پیدا شود و ما را مورد حمایت قرار دهد خوشحال هم می شویم که بتوانیم اختراعمان را به تولید انبوه برسانیم بدلیل اینکه نمونه و مشابه کار ما هنوز نیست و یک دستگاهی کشور چین و تایوان دارد که این دستگاه مورد مضحکه ایرانی ها می باشد و متاسفانه با کارایی پایینی که دارد توانسته است فروش بسیار زیادی هم داشته باشد.
از مسابقات و سفر به ترکیه و حضورتان در رقابت های جهانی توضیح دهید و آیا این رقابت ها حاشیه ای هم داشت؟
اکبریان می گوید: مسابقات حاشیه ای نداشت و از کشور ایران به صورت حضوری شش نفر در رشته های مختلف شرکت کرده بودند که یک نفر توانست مدال طلا در بخش مخابرات بیاورد و ما هم توانستیم جایزه ویژه کشور چین و مدال طلا را برای کشورمان و شهرمان بم کسب کنیم.
این ایده ها چطور به ذهنتان می رسد ؟ آیا به دنبال ایده می گردید؟
اکبریان گفت:یک ذهن خلاق و کنجکاو می خواهد و یک مثلی هست که می گوید هر مشکل خود یک ایده برای رفع آن مشکل بحساب می آید
هزینه اختراعتان را از کجا می آورید؟ آیا دولت یا دانشگاه از شما حمایت می کنند و یا تا کنون حمایت کرده اند؟
اکبریان گفت: تمام هزینه های ما برای اختراعاتمان را شخصاً داده ایم و من تا کنون بخاطر اختراع دو ترم از دانشگاه عقب افتاده و شش ماه سرکارم نتوانستم بروم و چون برای اختراع باید تمرکز کافی داشت .
بخاطر این گونه مشکلات و اینکه کسی حمایتمان نمی کرد و نداشتن تمرکز این اختراع دو سال برایمان زمان برد و اگر کسی از ما حمایت می کرد و ما تمرکز کافی داشتیم شاید نیاز به دو سال وقت نبود و می شد شش ماه این کار را به پایان رساند. ما بعضی مواقع به جایی می رسیدیم که اگر حمایت می شدیم نیاز نبود خودمان به دنبال بیشتر کارهایمان برویم و زمان را از دست نمی دادیم اما بدلیل اینکه کسی کمکمان نمی کرد تمام کارها به دوش خودمان افتاده بود .
شرایط برای مختراعان در سایر کشورها هم به همین شکل است؟
اکبریان:یکی از کسانی که در جشنواره ترکیه همراه ما بود توانسته بود بخاطر تسلطی که به زبان ترکی داشت با پاسپورت ایرانی از کشور ترکیه بابت اختراعش وامی مبلغ دویست میلیون بگیرد و اختراعش را در آنجا تولید می کرد در کشورهای دیگر به دنبال طرح مخترع نیستند و دنبال خود مخترع هستند چون میدانند مخترع است که می تواند برایشان اشتغالزایی بیشتری کند نه فقط طرح .
اما اینجا واهمه ای که ما داریم این که اگر وام هم به ما بدهند و ما به تولید انبوه برسانیم از کجا معلوم که فردا کسی همین دستگاه را با کمی تغییرات تولید نکند و یا مشابه چینی آن وارد نشود که در این صورت ما می مانیم و بازپرداخت وام، اما بحث حمایت اصلی که باید اتفاق بفتید متاسفانه وجود ندارد
چه انتظاری از دیگران خصوصاً مسئولین در قبال خودتان دارید؟
اسدآبادی: از مسئولین می خواهیم در جشنواره آلمان که در شهریور ماه برگزار می شود یاریمان کنند تا بتوانیم در این جشنواره شرکت کنیم و در همین جا به مسئولین و مردم شهرمان قول می دهیم که در این جشنواره هم بتوانیم مدال کسب کنیم و افتخاری دیگر برای کشور و شهرمان بیاوریم.
مگر چه مشکلاتی به جز مسائل مالی پیش رو دارید؟
اکبریان:مشکلاتی که مد نظر ماست مشکل جامعه است، در ایران مسائل علمی جایگاه خوبی ندارد و آنقدر که باید به ارزش آن پی برده شود،نشده است با توجه به این که بارها مقام رهبری در این باره تاکید می کنند باز هم نخبه های ما در ایران تنها هستند که این نکته خود باعث فرار مغزها می شود.
آیا ایده دیگری در ذهنتان هست که باعث اختراع بعدیتان بشود؟
آقای اسدابادی:من تا کنون مولف دو کتاب به نام طب سنتی درمان سالم و کتاب دیگر مصور میوه ها که از سن بیست سالگی بر روی اولین کتابم کار کردم و تا نوشتن و گردآوری چهار سال طول کشید و برای چاپ آن زحمات بسیاری متحمل شدم تا حدی که حتی خانواده ام گفتن دیگر سراغ این کارها نرو اما بدلیل اینکه خودم کارم را دوست داشتم و دارم همیشه به دنبال ایده های جدید هستم و فعلا ساخت یک منبع تغذیه برای کشت هیدروپلیک هستیم که بزودی روی این موضوع کار خواهیم کرد.
در آخر اگر حرفی دارید می شنویم
اکبریان:خواستن توانستن است و در ادامه اسدآبادی گفت: تنها خواسته ما از مسئولین شهرمان حمایتشان است که می تواند کمک بسیاری در جهت شکوفایی بیشتر و شناخته شدن شهرمان از لحاظ علمی به کشورهای دیگر باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *