شکارچی دوستداشتنی
۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۱۴
از جدال بین انسان و طبیعت همراه میتوان به یک کشمکش دراماتیک رسید، اما نزدیک به نیمقرن پیش، کارگردان با اصالت ژاپنی اثری را ساخت که خبری از تقابل در آن نیست، بلکه سراسر عشق به طبیعت است. «آکیرا کوروساوا»، انسانی با روحی جاودانه و جاری در سینمای جهان است و نیازی به معرفی ندارد، زیرا او نگاهی بسیار عمیق به زندگی و هنر داشت و همین سبب شد تا برای همیشه از او بهعنوان یک مؤلف تکرارناشدنی یاد شود. در کارنامهٔ درخشان کوروساوا، فیلم «درسو اوزالا» به سال ۱۹۷۵میلادی هنوز هم منحصربهفرد و بینظیر باقی مانده است و چه نیکبخت بودند آنانی که در سال ۵۵ خورشیدی این اثر را در سالنهای سینما دیدند.
این فیلم یک طبیعتگرایی شاخص برای بشریت است که قابهای آن مانند تابلویی نقاشیوار به قلب تماشاگر راه پیدا کرده و او را در میان لطافت و مهر ناشی از یک روحِ بزرگ در آغوش سبز طبیعت قرار میدهند. در این فیلم خبری از تخیل نیست، «درسو اوزالا» روزگاری در زمین زیسته و بیشک پاکسرشتترین موجودِ زمان خودش بوده است. از رفتار و کردار درسو میتوان دریافت که او روحِ طبیعت است؛ باد و آب و آتش را درک کرده و حتی با آنان حرف میزند و آنها را زنده میداند.
در نخستین پلان از فیلم او همچون یک خرس به جمع یارانِ کاپیتانِ آرسنیف میآید و اندکی بعد راهنمایی آنان را در مسیر اکتشافات در منطقهٔ سیبری میپذیرد. شغل او شکارچی است و خانوادهٔ خود را بهدلیل بیماری از دست داده و از سن خود فقط این را میداند که تابستانهای زیادی را دیده است. او رها شدن یک بطری در طبیعت را برنمیتابد و با تمام نشانههای جنگل ارتباط میگیرد. از کوچکترین نوا به درک اقلیم میرسد و نگاهش سراسر شوق به طبیعت است. فیلم چنان فضای خوبی دارد که مخاطب در هر دهه که باشد میتواند با آن ارتباط بگیرد؛ اینجا فیلمساز یک هنرمندِ اقلیمشناس است. در تمامی آثار کوروساوا کوچک بودن انسان در برابر طبیعت دیده میشود.
اینجا نیز تا دقیقهٔ چهل، فیلم زمینهساز معرفی شخصیتی میشود تا بیننده به فرامتنی ماندگار برسد که البته نه پیچیدگی روشنفکرانه دارد و نه خبری از شعارهای معنوی است؛ انسان در برابر طبیعت کوچک است، اما میتواند با آن عاشقانه زیست کند؛ درسو این قابلیت را داراست. فیلم در ساختار و روایت بینقص است و سخن گفتن از کارگردانی آن بسیار سخت. خلاقیت در استفاده از نور و صحنههای طبیعی همچون رودخانه و مرداب به یک هارمونی دراماتیک ختم میشود. آنجا که درسو و کاپیتان باید جان خودشان را از سرما حفظ کنند، خبری از بیرحمی طبیعت نیست؛ آنها از علفهای مرداب استفاده میکنند تا طلوع آفتاب فردا را ببینند. طبیعتی که کوروساوا خلق میکند، سخاوتمند است. در اواسط فیلم درسو با یاری طبیعت یکبار دیگر جان اعضای گروه را نجات میدهد. سپس به گروه اعلام میکند که با آنها به شهر نخواهد آمد، زیرا نمیتواند در شهر زندگی کند. بخش نخست فیلم با بازگشت او به طبیعت تمام میشود تا بعد از مدتی کاپیتان و درسو دوباره به یکدیگر برسند.
در بخش دوم فیلم چند اتفاق مهم رخ میدهد؛ شلیک درسو به یک ببر، حادثهٔ محرکی میشود برای عذاب وجدانی که تا پایانِ عمر گریبانش را رها نمیکند. کمی بعد او دیگر نمیتواند بهخوبی تیراندازی کند، چشمانش کمسو شدهاند. برای همین ناچار میشود تا با کاپیتان به شهر و خانهٔ او برود. پیرمرد دیگر آنی نیست که در طبیعت بود. شهر و خانه را یک قفس میبیند و درک نمیکند باقی انسانها چگونه در آنجا زندگی میکنند. یکسوم پایانی فیلم یک جدال است؛ یک طبیعتگرا گرفتار در میان انسانهایی که مدرن شدهاند! او قوانینِ شهری را درک نمیکند؛ فروش آب به اهالی خانه بهشدت او را عصبانی میکند و فروشنده را بهعنوان یک آدم بد سرزنش میکند. درنهایت، اوزالای درمانده برای بازگشت به طبیعت با کاپیتان وداع میکند و آرسینف هم به او یک تفنگ مدرن میدهد. اندکی بعد خبر میرسد که برای شناسایی یک جسد به اطراف شهر برود. درسو به خاطر همان تفنگ، توسط یک دزد کشته شده است. او را در بین درختان دفن میکنند و سالها بعد کاپیتان نمیتواند قبر او را پیدا کند؛ زیرا درختان برای ساخت یک شهر جدید قطع شدهاند؛ شکارچی دوستداشتنی برای همیشه در میان کوهستان و جنگل و رودخانه آرام گرفته است.
برچسب ها:
پیشنهاد سردبیر
باز شدن زخم طرحهای انتقال آب
مطالب مرتبط
علت مراجعهٔ بیش از ۴۰۰ شهروند «رضوانشهر» به مراکز درمانی هنوز روشن نیست
مسمومیت مشکوک
«پیام ما» از مقاومت ادارۀ کل محیطزیست استان چهارمحالوبختیاری در مقابل سایر نهادهای استانی برای تصاحب اراضی تالابی گزارش میدهد
سودای مسکنسازی در تالاب «خانمیرزا»
گردوغبار بیش از ۶۰۰ نفر را روانهٔ بیمارستان کرد
تداوم توفان غبار در سیستان
«پیام ما» وعدههای «سعید جلیلی» در حوزۀ آب و کشاورزی را بررسی کرد
گشادهدستی از جیب «آب» کشور
چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟
هفت متهم سیل ویرانگر
هیئت وزیران برای افزایش میزان تولید بنزین، «تولید بنزین با کیفیت معمولی» را تصویب کرد
چراغ سبز به تولید بنزین بیکیفیت؟
نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران
در جستوجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا
سخنگوی صنعت آب کشور، نقشۀ راه آب را تشریح کرد
افزایش سهم صنعت از آب
فعالان محیطزیست لرستان از بیجوابماندن نامهشان دربارۀ توقف جادهکشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیطزیست گلایه دارند
تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه
ناکامی پاریس در آمادهسازیهای المپیک ۲۰۲۴
رودخانه سن برای شنا آلوده است
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟
- حداقل سرمایه برای واردات از دبی: آنچه باید بدانید
- چطور زودتر از همه از پیش فروش قطارها مطلع شویم؟
- چه کسانی نمی توانند مهاجرت کنند؟
- تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟
- نوآوریهای جدید تتر در ارائه خدمات مالی دیجیتال
- عمر باتری آیفون 15 پرو مکس در مقابل سامسونگ اس 24 اولترا
- دوره mba و dba مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران
- آینده واردات عروسک و اسباب بازی از چین به ایران، پیشبینی و ترندها
- قطار رجا؛ انتخابی امن و راحت برای سفرهای شما بیشتر
بیشترین نظر کاربران
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید