پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۲۰۲۳ گرمترین سال زمین

۲۰۲۳ گرمترین سال زمین





۲۰۲۳ گرمترین سال زمین

۴ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر این که سال ۲۰۲۳ گرمترین سال زمین است، گفت: با توجه به رخداد تغییر اقلیم و آسیب‌پذیری منابع آب،‌ ناچار به اتخاذ برنامه‌ریزی صحیح برای تحقق تعادل پایدار در منابع آبی کشور هستیم.

به گزارش پیام ما به نقل از ایلنا سحر تاج‌بخش مسلمان در نشست حکمرانی آب در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی «ایران ژئو» در تهران اظهار داشت:‌ افزایش خشکسالی‌ها در کشور سبب شده است تا منابع آب زیر زمین به‌شدت برداشت شود و بسیاری از مناطق کشور با چالش فرونشست و پیامدهای آن مواجه شوند.

او افزود: ناچار هستیم در غالب یک برنامه بخصوص در حوزه‌های مرتبط با آب مثل مدیریت منابع آب، بخش کشاورزی، حوزه صنعت، محیط‌زیست و سایر حوزه‌های مرتبط، از ظرفیت‌های آب‌های جوی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: باید برنامه‌ریزی درستی تدوین شود تا با این شرایط، کشور به سمت تعادل پایدار از نظر منابع آبی هدایت شود به‌خصوص در بخش منابع آب‌های زیرزمینی که اکنون یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین مسائل کشور را به خود اختصاص داده است.

تاج‌بخش مسلمان افزود: آنچه بدیهی است، استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور برای برنامه‌ریزی مدیریت منابع آب است، زیرا سناریوهای بلندمدت نشان از پیامدهای منفی زیاد تغییر اقلیم در این حوزه دارد.

او تصریح کرد: امسال کره زمین گرمترین بهار، گرمترین تابستان، گرمترین پاییز و احتمالا گرمترین زمستان خود را از زمان ثبت رکوردهای جوی تا کنون دیده است و سال ۲۰۲۳ گرمترین سال زمین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: گرمایش زمین اثرات و پیامدهای متعددی داشته است که یکی از آنها که تقریبا در تمام مناطق کره زمین رخ داده و می دهد، افزایش رخداد پدیده های حدی است.

تاج بخش اضافه کرد: افزایش خشکسالی، افزایش توفان های گردوخاک و تغییر نوع بارش ها و… نمونه های ملموس از پیامدهای تغییر اقلیم است که در کشور ما نیز مشاهده شده است.

او افزود: ممکن است مقادیر بارش در طول سه دهه تغییر نکند، ولی تیپ بارش متفاوت می‌شود، تجربه ما در ایران نشان می‌دهد که تقریبا بیشتر بارش‌های ما به سمت سیلابی شدن حرکت کرده؛ اگرچه در کشور ما مقدار بارش نیز کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس گزارش‌های هیات بین دولتی تغییر اقلیم، سناریوهای مختلفی برای شرایط زمین در دهه‌ها و سده‌های آینده تعریف شده است که در بدبینانه‌ترین حالت، دمای کره زمین تا پنج درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند و پیامدهای وحستناکی رخ خواهد داد.

او ادامه داد: در خوشبینانه ترین حالت و در صورت به صفر رسیدن انتشار گازهال گلخانه‌ای روند افزایش دما و پیامدهای ناشی از آن کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: سناریوهای هیات بین دولتی تغییر اقلیم براساس قوانین احتمالاتی تعریف شده و مدام در حال به روزرسانی است.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج‌بخش مسلمان در پایان گفت: اکنون روند افزایش دما بین ۱.۲ تا ۱.۴ درجه سلسیوس در دنیا اتفاق افتاده و پیامدهای آن در قابل مشاهده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

«پاشدان» علیه «خراسان»

یک سد جدید بر روی هریرود از سوی طالبان با حضور «ملا عبدالغنی» افتتاح شد

«پاشدان» علیه «خراسان»

زاگرس، قربانی درآمدزا نبودن

«رحیم ملک‌نیا»، استاد دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضیت بغرنج جنگل‌های زاگرس گفت

زاگرس، قربانی درآمدزا نبودن

درخواست توقف تعرض به بوستان‌های تهران

مهندسان مشاور معمار و شهرسازان تهرانی خواستار توقف تعرض به پارک‌های تهران شدند

درخواست توقف تعرض به بوستان‌های تهران

تالاب «بندعلیخان» چشم‌انتظار حقابه

تالابی دیگر در آستانه تبدیل شدن به کانون گرد و غبار قرار دارد

تالاب «بندعلیخان» چشم‌انتظار حقابه

«آزادی آلودگی» به‌معنای زمین‌های غیرقابل سکونت است

انتخابات جهانی زیر سایۀ نئولیبرالیسم

«آزادی آلودگی» به‌معنای زمین‌های غیرقابل سکونت است

انقراض گیاهان بومی در بازارهای محلی

برداشت گسترده موجب تخریب زاگرس شده است

انقراض گیاهان بومی در بازارهای محلی

«لاله» در حصر

بیش از سه هزار مترمربع از فضای سبز پارک‌ لاله هم حصارکشی شد

«لاله» در حصر

راهبرد زخمی‌سازی پروژه‌ها!

راهبرد زخمی‌سازی پروژه‌ها!

آبخیزداری به معنای کنترل سیل نیست

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان منابع طبیعی:

آبخیزداری به معنای کنترل سیل نیست

۲۱ استان کشور درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر:

۲۱ استان کشور درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *