پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رخت سیاه بر تن «چمن‌ساور»

«پیام ما» از شهادت «حسن کلباسی» جنگلبان استان گلستان گزارش می‌دهد

رخت سیاه بر تن «چمن‌ساور»

پس از تحقیقات انجام شده فرد مظنون یعنی یک مرد حدود ۴۶ ساله با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شد





رخت سیاه بر تن «چمن‌ساور»

۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۷

|پیام ما| عصر پنجشنبه 16 آذر «حسن کلباسی» مثل همیشه عازم شیفت گشت‌‌زنی در منطقه «درازنو» شد. در این 14 سال که او به عنوان نیروی شرکتی از عرصه‌های طبیعی حفاظت می‌کرد،‌ کم اتفاق ندیده بود.‌ اما آنچه در این پنجشنبه اتفاق افتاد، با همه آنها فرق داشت؛ «حسن کلباسی» در همان ساعت‌های اول گشت زنی با شلیک گلوله کشته شد.

 

۲۳ جنگلبان در راه حفاظت از عرصه‌های طبیعی جان خود را از دست داده‌اند. این ۲۳ نفر‌ یعنی ۲۳ زندگی که دود شده و به هوا رفته،‌ ۲۳ خانواده که برای همیشه داغدار شده‌اند و ۲۳ نقطه از این سرزمین که در آنها برای حفاظت از تنوع زیستی و طبیعت این سرزمین خونی ریخته شده است.

از همان ساعت‌های اولیه پس از شهادت «حسن کلباسی» شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده خبر را پوشش دادند و مدیران شروع به اظهار نظر کردند. اولین آنها مدیرکل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بود که درباره جزئیات نحوه شهادت این جنگلبان گفت: متاسفانه «حسن کابوسی» جنگلبان ۳۸ ساله ساکن «چمن‌ساور» شهرستان کردکوی که دارای سه فرزند بود، حین انجام مأموریت در ارتفاعات این شهرستان با شلیک گلوله جان خود را از دست داد.

 

به گفته حمید سلامتی این حادثه بعد از ظهر «پنجشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲» و پس از آغاز شیفت گشت‌زنی جنگلبانان شهرستان کردکوی در منطقه «درازنو» رخ داد.  متاسفانه شلیک گلوله سبب جان باختن این جنگلبان جوان شد و تلاش‌های تیم‌های اورژانس و پزشکی برای احیای وی بی‌نتیجه ماند.

 

او ضمن تسلیت این ضایعه دردناک به جامعه جنگلبانی و منابع طبیعی استان گلستان و خانواده داغدیده این مدافع حریم طبیعت، اضافه کرد: متاسفانه همه ساله تعدادی از جنگلبانان استان گلستان در راستای انجام وظایف ذاتی خود که صیانت از جنگل‌ها و مراتع در مقابل سودجویان، فرصت طلبان و مخربان طبیعت است، مجروح و اغلب دچار نقص عضو می‌شوند.

پنجشنبه در حالی به پایان رسید که آخرین خبرها درباره این حادثه به دستگیری دو مظنون مربوط بود، دیروز جمعه اما متهم اصلی شناسایی شد و اعتراف کرد. در همین رابطه فرمانده انتظامی کردکوی از اعتراف قاتل جنگلبان کردکوی خبر داد و گفت: این فرد  با مشاهده مستندات پلیس به جرم خود اعتراف کرد و تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده همچنان ادامه دارد.

 

به گفته امیر باقری پس از تحقیقات انجام شده فرد مظنون یعنی یک مرد حدود ۴۶ ساله با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شد. به دلیل تناقض‌گویی‌های این فرد و با توجه به اطلاعات کسب شده توسط ماموران انتظامی شهرستان کردکوی، متهم تحت نظر پلیس و در مسیر تحقیقات بیشتر قرار گرفت.او افزود:  همزمان اقدامات اطلاعاتی و پلیسی ماموران ادامه داشت تا اینکه امروز این فرد پس از مواجه شدن با مستندات و اطلاعات کامل پلیس، در اعترافات خود بیان کرد که مقتول از آشنایانش است و روز وقوع حادثه با هم به جنگل رفته بودند و متاسفانه اسلحه به صورت سهوی شلیک شده و به مقتول اصابت کرد. با توجه به خونریزی شدید مقتول و با توجه به اینکه در منطقه صعب‌العبور قرار داشتند، رساندن مقتول به مرکز درمانی با کندی انجام شد و متاسفانه این فرد فوت کرد.

 تیر شلیک شده چه سهوی بوده باشد و چه عمدی در نتیجه هیچ تفاوت ایجاد نمی کند؛ مرگ حسن کابوسی و اضافه شدن یک  شهید به سیاهه شهدای جنگلبان.

 

جان دادن در راه حفظ طبیعت

همین یک سال پیش یعنی تیر ۱۴۰۱ بود که جواد غلامی طبسی فرمانده یگان حفاظت اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران حین اجرای قانون خلع ید از متصرف منابع طبیعی به ضرب گلوله مستقیم به شهادت رسید. او آن وقت 33 ساله بود و علاوه بر رتبه یک کشوری در کنکور ارشد و دکتر،‌ مقالات علمی متعددی را هم در کارنامه علمی خود داشت. آن روز که جواد غلامی به همراه همکاران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران برای  عملیات اجرای احکام قضایی قلع و قمع در منطقه میریژگان شهرستان چناران رفت،‌ باز هم پنجشنبه بود. فرد متخلف مانع اجرای دستور قضایی شد و جواد غلامی هم هماهنگی‌های لازم را برای اجرا انجام می‌دهد. همین لحظه بود که ضارب اسلحه دو لول شکاری را از پشت به سمت غلامی گرفت و شلیک کرد تا چناران عزادار شود.

 

«حسن ره انجام» جنگلبان تالشی در روزهای آخر هفته بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲ شب برای جلوگیری از قاچاق چوب به منطقه رفت و متخلفان را پیش از وقوع جرم گیر انداخت. اولین کارش هم دستگیری‌شان نبود‌، تصمیم گرفت با آنها صحبت کند که  با خانواده‌شان تماس گرفتند و ناگهان چند نفر با داس و چوب سر رسیدند و پس از حمله به او، چنان کتکش زدند که بیهوش شد. به گفته او اغلب متخلفان کسانی هستند که او هر روز می‌بیند و همین امر باعث نگرانی درباره سلامتی خود و خانواده‌اش شده است.

باز هم آخر هفته و یک شهادت دیگر، این بار  در مازندران و خرداد سال ۱۳۹۵، این بار ساعت سه و نیم صبح روز جمعه! دلیل شهادت درگیری با قاچاقچیان چوب در جنگل سالده شهرستان نور. به گفته رسانه‌ها آن روز صبح  جنگلبانان جلوی خروج دو نیسان حاوی چوب از جنگل را مسدود کرده بودند که قاچاقچیان با اسلحه شکاری و گلوله چهارپاره به صورت مستقیم به سمت نیروهای منابع طبیعی شلیک کردند. در جریان این درگیری، جنگلبان فضل‌الله علی‌پور ۴۳ ساله اهل روستای آهودشت چمستان از شهرستان‌های استان مازندران بر اثر اصابت گلوله کشته شد. در این درگیری مسلحانه فرمانده یگان منابع طبیعی شهرستان نور و یک نفر دیگر از جنگلبانان هم مجروح و به بیمارستان‌های استان مازندران منتقل شدند.

 

آنچه گفته شد تنها به سال‌های اخیر برمی‌گردد‌، لیست قرق‌بانان زحمتی و شهید شده بیش از اینهاست، در مواردی حجم خشونت بسیار بالاست و گاهی نیز آنچه رخ می‌دهد در حد یک درگیری لفظی پایین می آید. در سال‌های اخیر که قیمت چوب بالا رفته و تورم و چالش های اقتصادی همه اقشار جامعه را درگیر کرده،‌ میزان این درگیری‌ها نیز به گفته کارشناسان افزایش خواهد یافت.‌ این در حالی است که تعداد قربانیان نه تنها بیشتر نشده بلکه در مواردی حتی از تعداد آنها کاسته شده است و همین امر آسیب‌پذیری این قشر را بیشتر کرده و نگرانی جامعه از این بابت را افزایش می‌دهد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

واکنش وزیر به معدل پایین دانش‌آموزان؛ حاصل دولت قبل است

واکنش وزیر به معدل پایین دانش‌آموزان؛ حاصل دولت قبل است

اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف

اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف

افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد کارگران هم کفایت نمی‌کند

افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد کارگران هم کفایت نمی‌کند

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *