پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استفاده از پانل‌های خورشیدی با توجه به زیبایی‌شناسی در معماری

استفاده از پانل‌های خورشیدی با توجه به زیبایی‌شناسی در معماری





۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۶

|پیام ما| گنجاندن استراتژی‌های پایدار در پروژه‌های معماری یک ضرورت است و انرژی خورشیدی یکی از متداول‌ترین استراتژی‌های مورد استفاده در معماری مسکونی است. بسیاری از کشورهای جهان مشوق‌هایی را برای استفاده از سیستم‌های خورشیدی ارائه می‌دهند و مزایای نصب این سیستم‌ها را می‌توان در مدت زمان کوتاهی با کاهش تا ۹۵ درصدی هزینه‌های ماهانهٔ انرژی مشاهده کرد که یکی از بهترین راه‌حل‌های پایدار است. علاوه‌براین، میانگین طول عمر یک پنل خورشیدی ۲۵ سال است و تنها یک‌بار در سال نیاز به تمیز کردن اولیه دارد.
بااین‌حال، علی‌رغم محبوبیت سیستم‌های خورشیدی در معماری به‌ دلایل گفته‌شده تأثیر آنها بر زیبایی‌شناسی همچنان مانعی برای معماران و مشتریان است. به‌نظر می‌رسد بزرگترین چالش ادغام آنها در معماری از ابتدای فرآیند طراحی است.

امروزه، برخی جایگزین‌ها امکان ادغام بهتر این فناوری را در معماری فراهم می‌کنند؛ زیرا جدیدترین پانل‌های «فتوولتائیک» می‌توانند به‌عنوان روکش در سقف‌های مسطح یا شیب‌دار، نماها و یا حتی در سازه‌های سایه‌دار مانند آلاچیق، آفتابگیر، ایوان و غیره استفاده شوند.
باوجوداین، پروژه‌هایی مانند خانهٔ «یین یانگ» که در کالیفرنیا ساخته شده است، از همان ابتدا پنل‌های خورشیدی را در طراحی گنجانده‌اند. سیستمی که توسط دانشجویان دپارتمان انرژی ایالات متحده توسعه یافته است، فناوری مهندسی را با زیبایی‌شناسی معماری مسکونی ترکیب می‌کند. پنل‌های فتوولتائیک دووجهی می‌توانند انرژی خورشیدی را از نور خورشید در سطح جلویی و با بازتاب نور در قسمت عقب جذب کنند و میزان انرژی تولیدشده در هر مترمربع را به حداکثر برسانند.

بدون اشاره به مسابقهٔ دانش‌آموزی «Solar Decathlon» نمی‌توان در مورد نوآوری در سیستم‌های خورشیدی مسکونی صحبت کرد. این مسابقه که به‌عنوان «المپیک معماری پایدار» شناخته می‌شود، یک مسابقهٔ طراحی دوسالانه است که دانش‌آموزان را برای طراحی، ساخت و راه‌اندازی خانه‌های خورشیدی مقرون‌به‌صرفه و جذاب خارج از شبکه به چالش می‌کشد. پیشنهاد کارولینای شمالی با مجموعه‌ای از پانل‌های فتوولتائیک که بر روی سقف خانه قابل نصب است، یکی از آنها بوده. این پانل‌های با قابلیت جابه‌جایی را می‌توان در زمستان جمع کرد تا به نور خورشید اجازه دهد که خانه را از طریق دیوار شیشه‌ای گرم کند.
البته باید توجه داشت اگرچه امروزه گزینه‌های بسیار محدودی، به‌خصوص از نظر زیبایی‌شناسی، در بازار وجود دارد، اما فناوری پایدار هر روز در حال بهبود است. نمونهٔ آن همین پنل‌های خورشیدی تولیدشده از ضایعات مواد غذایی است که می‌توانند انرژی را از پرتوهای نامرئی UV برای تولید برق دریافت کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این فناوری هنوز برای همه در دسترس نیست و می‌توان از راه‌های خلاقانهٔ دیگری برای ایجاد تعادل بین کارایی و زیبایی‌شناسی در پروژه‌های معماری استفاده کرد.

*این مطلب خلاصه و ترجمه‌ای است از گزارش «Solar Panels in Residential Projects» که ۲۵ نوامبر امسال (چهارم آذر) در «Archdaily» منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *