پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیل خسارت‌زاترین بلای طبیعی ایران

سیل خسارت‌زاترین بلای طبیعی ایران





سیل خسارت‌زاترین بلای طبیعی ایران

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

به گفته مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سیلاب‌های گاه‌گاهی خسارت‌زاترین بلای طبیعی در کشور هستند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا سیف‌الله آقابیگی (یکشنبه، ۵ آذر ماه) در جلسه کمیته استانی راهبری و کنترل سیل که در شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: این جلسه‌ها در تمام استان‌ها برگزار می‌شود و امروز در استان سمنان اهداف کمیته استانی راهبری و کنترل سیل تشریح شد. 

او با اشاره به تشکیل کمیته‌های استانی راهبری و کنترل سیل در سراسر کشور، گفت: برای جلوگیری از خسارت باید پیشگیری در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه در یک کشور خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و میزان بارش‌ها بسیار کم است، گفت: با وجود اینکه در یک کشور خشک هستیم، اما سیلاب بالاترین میزان خسارت را در کشور دارد و بیشترین خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها مربوط به سیلاب است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ایران دچار تغییر اقلیم شده و سمنان هم درگیر این تغییر اقلیم است، گفت: باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس انجام شود. 

آقابیگی با اشاره به تدوین سند جامع مدیریت بحران، گفت: بعد از تصویب قانون در مجلس، این سند در قالب قانون مدیریت بحران ابلاغ شده است. در قانون جدید همه مخاطراتی که کشور با آن دست به گریبان است مانند سیلاب، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، مسائل مربوط به آفات و بیماری‌ها، زمین لغزش، رانش زمین و پیش‌روی آب دریا در قالب ۱۴ مخاطره اصلی کشور تبیین و تکالیف در قالب ۷۹۱ وظیفه برای دستگاه‌ها و و وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ شده است.

او با بیان اینکه عمل کردن درست و رعایت قانون فعلی بسیار اهمیت دارد، گفت: اگر دستگاه‌ها خود را ملزم کنند و اقدامات خود را در مقوله پیشگیری انجام دهند، قطعاً در زمان وقوع بحران شاهد خسارت نخواهیم بود یا اگر خسارتی اتفاق بیفتد به حداقل میزان می‌رسد.

آقابیگی با بیان اینکه سیلاب یکی از مخاطره‌هایی است که در ۱۴ مخاطره ذکر شده در سند جامع مدیریت بحران به آن اشاره شده است، تصریح کرد: در مقوله سیلاب ۱۶ دستگاه تکالیفی را برعهده دارند و مدیریت سیلاب باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف و مربوط انجام شود.

او ا بیان اینکه اقدامات باید در چارچوب فعالیت‌های پیشگیرانه باشد، گفت: اگر اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث و قبل از اعلام هشدار انجام شود، در زمان حوادث، یا خسارت نخواهیم داشت یا خسارت‌ها حداقل خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شناسایی سازه‌های تقاطعی بدون آبگذری تأکید کرد و گفت: شناسایی و رفع انسداد از این سازه‌ها تقاطعی باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *