پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زن در جنگ

زن در جنگ





زن در جنگ

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۳۰

«هانا» فکر می‌کند باید ایسلند را نجات دهد. راه‌حل او این است که در روند کار کارخانه‌ای که چینی‌ها در حال ساختن آن در ارتفاعات کشورش هستند و به آلودگی هوا می‌انجامد،‌ اختلال ایجاد کند. در اولین صحنهٔ فیلم او را می‌بینیم که تیری به‌سمت سیم‌های برق می‌اندازد که باعث خاموشی در کارخانهٔ آلومینیوم می‌شود و دستگاه‌ها را از کار می‌اندازد. هانا شروع به دویدن در دشت و کوه می‌کند و هربار با شنیدن صدای هلیکوپتر گوشه‌ای مخفی می‌شود. در فیلم «زن در جنگ» (woman at war) به کارگردانی «بندیکت ارلینگسون» ما با تلاش خستگی‌ناپذیر یک زن برای حفاظت از طبیعت ایسلند همراه هستیم. هانا با بازی «هالدورا گیرهاردستوتیر» زن پنجاه‌وچندساله‌ای تنهاست. او رهبر یک گروه کُر است‌؛ همین علاقه‌مندی یا شغل اوست که شاید باعث شده ما گروه نوازندگان ایسلندی را در صحنه‌های مختلف فیلم ببینیم. تنها یک نفر می‌داند که هانا پشت این خرابکاری‌هاست، تنها یکی از شاگردانش که اتفاقاً دستی در سیاست دارد، به این موضوع واقف است و هربار تلاش می‌کند به او اطلاعاتی در این زمینه دهد، اینکه بعد چه می‌شود را باید در فیلم ببینید. 

 

اینکه هانا در چه خانواده‌ای بزرگ شده‌، کودکی‌اش چطور بود و چطور بین این‌همه، او چنین وفادارانه برای حفظ سرزمینش به‌شیوهٔ خودش می‌کوشد، موضوعی نیست که کارگردان «زن در جنگ» بخواهد دربارهٔ آن توضیح دهد. او تمرکز خود را معطوف به اکنون قهرمان فیلمش کرده است. در صحنه‌ای از فیلم، گفت‌وگوی هانا با خواهرش را می‌‌بینیم. در مقابل هانا که به‌دنبال اصلاح جامعه است،‌ خواهرش تلاش دارد تا به تزکیهٔ نفس خویش بپردازد و ازهمین‌رو در تدارک سفری به هند است. همین موضوع مایهٔ بحث‌ دو خواهر می‌شود. هانا او را متهم می‌کند که چشم بر مشکلات جامعه و کشورش بسته و تنها به‌دنبال نجات خود است،‌ باز باید فیلم را ببینید تا بفهمید آنچه هانا خواهرش را به آن متهم کرده چقدر درست است.

 

«زن در جنگ» روایتی از یک فعال محیط زیست تنهاست که می‌خواهد طبیعت کشورش برای آیندگان هم باقی بماند، اما او با همان مانعی مواجه می‌شود که اغلب فعالان محیط زیست درگیر آن هستند؛ اقتصاد! سیاستمداران شخصیتی نظیر هانا را مانعی برای توسعه می‌دانند و از بیکاری و رشد پایین اقتصادی درصورت سرمایه‌گذاری نکردن چینی‌ها در نیروگاه صحبت می‌کنند. اینکه هانا موفق می‌شود حرکتش را از یک کنش فردی فراتر ببرد یا نه،‌ واکنش رسانه و افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های هانا چیست و … را با دیدن این فیلم می‌توانید دریابید.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *