پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اخطار به سه پالایشگاه آلایندهٔ غرب بندرعباس

تخلیهٔ طولانی‌مدت و غیرقانونی پسماندهای نفتی در غرب بندرعباس

اخطار به سه پالایشگاه آلایندهٔ غرب بندرعباس

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این اخطارها هفتهٔ پیش به این واحدهای صنعتی ابلاغ و برای رفع آلودگی‌ها اعلام آمادگی شد، اما هنوز اقدام عملی آغاز نشده است





اخطار به سه پالایشگاه آلایندهٔ غرب بندرعباس

۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷

پس از تخلیهٔ طولانی‌مدت و غیرقانونی پسماندهای نفتی در غرب بندرعباس، پالایشگاه نفت بندرعباس، ستارهٔ خلیج‌فارس و شرکت پالایش نفت آفتاب اخطار محیط زیستی گرفتند و مکلف به پاکسازی مکان‌های آلوده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این اخطارها هفتهٔ پیش به این واحدهای صنعتی ابلاغ و برای رفع آلودگی‌ها اعلام آمادگی شد، اما هنوز اقدام عملی آغاز نشده است.
«حبیب مسیحی تازیانی» تأکید کرد: چنانچه اقدام عملی برای رفع آلودگی‌های ایجادشده انجام نشود، فرآیندهای حقوقی تکمیل و علیه آنها پروندهٔ قضایی تشکیل می‌شود.
او توضیح داد: به‌دنبال انتشار بوی نامطبوع در غرب بندرعباس طی شش ماه گذشته و نارضایتی مردم و شاغلان در صنایع، کارشناسان محیط زیست ابتدا کانون‌های انتشار بوی نامطبوع را پیدا و پس از آن نسبت به تجزیه و شناسایی ماهیت مواد منشأ آلودگی‌ها اقدام کردند.

به گفتهٔ مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان براساس بررسی‌های انجام‌شده، دو مدل پسماند در کانون‌های آلودگی شناسایی شد که شامل پسماند کاستیک (سود سوزآور یا سدیم هیدروکسید) حاصل از فرآیندهای پالایشگاهی و ضایعات نفتی همراه با فرآیندهای اسیدشویی بود، ولی بیشترین شواهد در فعالیت‌های پالایشگاهی و قیرسازی‌ها به‌عنوان منشأ اصلی بوی آزاردهنده است.
او یادآور شد: طبق شناسایی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان، هر سه مرکز پالایشی غرب بندرعباس (پالایشگاه بندرعباس، نفت ستاره و شرکت پالایش نفت آفتاب) در فرآیندهای خود کاستیک تولید کرده‌اند.
مسیحی تازیانی اضافه کرد: از حدود یک ماه قبل گشت‌های منظم و سرزده روزانه و شبانه برای کارشناسان محیط زیست استان برقرار شده و می‌توان گفت به‌صورت دائمی در منطقه مستقر شده‌اند که باعث کاهش انتشار بوی نامطبوع و کمتر شدن نارضایتی مردم شده است.
انتشار شدید بوی نامطبوع شبیه گاز در محدودهٔ وسیعی از غرب بندرعباس تا حوالی بندرخمیر، حدود شش ماه است که موجب نارضایتی شدید مردم و شاغلان در صنایع غرب بندرعباس شده است و این موضوع به برخی تریبون‌های نمازجمعه نیز کشیده شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *