پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ملاحظات برگزاری تورهای مسافرتی برای مبتلایان به صرع

ملاحظات برگزاری تورهای مسافرتی برای مبتلایان به صرع





ملاحظات برگزاری تورهای مسافرتی برای مبتلایان به صرع

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۱

دسترس‌­پذیری در گردشگری، مفهومی است که به‌­واسطۀ اشاعۀ گفتمان گردشگری به‌مثابۀ حق در ادبیات رفاهی و گردشگری، طی سال­‌های اخیر مورد توجه وافری قرار گرفته است. این مفهوم، بیانگر حقِ مُسلَم آحاد جامعه از جمله افراد مبتلا به بیماری­‌های خاص در کسب تجربه‌ه­ای مطلوب از سفر است. در راستای اشاعۀ این گفتمان، شماری از نهاد­ها، راهنمایان و شرکت‌­های مرتبط با گردشگری، اقدام به برگزاری تورهای مسافرتی ویژۀ افراد با نیاز­های خاص کرده­‌اند که یکی از آن‌­ها، تورهای ویژۀ افراد مبتلا به صرع (epilepsy) است. برگزاری ایمن و موفقیت‌­آمیز این تورها، در گروی شناسایی و رعایت ملاحظاتی است که در این نوشتار به معرفی آن‌­ها پرداخته شده است.

صرع، از مهم‌­ترین بیماری‌­های سیستم عصبی است که ۱ تا ۵ درصد افراد جامعه به آن ابتلاء دارند. دارو­های کنترل صرع با وجود پیشرفت­‌های روزافزون پزشکی، همچنان با عوارضی همراهند و به‌طور کامل منجر به درمان و حذف این اختلال از کالبد افراد مبتلا نشده است. در برخی از موارد نیز گزارش شده است که مصرف این دارو­ها، خود می‌­توانند به تشدید حملات و تشنج‌­ها منجر شوند. این مسئله می‌­تواند عاملی برای وجود چالش‌­های متعدد دربارۀ انجام برخی از فعالیت‌­های فردی و اجتماعی شود و مبتلایان را با چالش­‌هایی مواجه کند. سفر و گردشگری، یکی از فعالیت‌­های اجتماعی مبتنی‌بر حق است که برای افراد مبتلا به صرع، با ملاحظات، الزامات و چالش‌­هایی همراه است. ضمن اینکه لازم است خودِ مبتلایان، از این الزامات و ملاحظات برای کسب تجربه‌ه­ای ایمن از سفر اطلاع داشته باشند، لازم است برگزارکنندگان تور­های مسافرتی ویژه نیز، از این ملاحظات آگاهی داشته باشند و در جریان برنامه‌­ریزی و سیاست‌گذاری برای سفر، آن‌­ها را به کار بندند. بدین ترتیب، در ادامه به اختصار به شرح و معرفی شماری از این ملاحظات پرداخته شده است.
گفتمان‌­سازی یا تحکیم گفتمان گردشگری به‌مثابۀ حق برای آحاد گروه‌­های جمعیتی: گفتمان‌­سازی دراین‌باره، می‌­تواند به مرتفع‌کردن چالش­‌هایی چون احساس شرم و برچسب‌­زنی‌­های اجتماعی (Social labeling) منجر شود. همچنین می‌­تواند به اتخاذ سیاست­‌ها و در نتیجه فراهم‌آوری امکاناتی باتوجه‌به نیاز­ها و شرایط این گروه جمعیتی منتهی شود.

زمان­بندی و انتخاب دقیق مقصد: شماری از متخصصین این حوزه، معتقدند تغییر شدید و ناگهانی اقلیمی و آب‌­وهوایی، می‌­تواند برای برخی از افراد در این طیف جمعیتی آسیب‌­رسان باشد. علاوه‌بر این، زمانبندی نامناسب برای حرکت به مقصد نیز، می‌­تواند با برهم‌زدن ساعات خواب این افراد، برای ایشان با مخاطراتی همراه باشد. بدین ترتیب لازم است برگزار کنندگان تورهای مسافرتی ویژۀ مبتلایان به صرع، این مورد را در زمرۀ موارد مهم ملاحظات سفر با افراد مبتلا به اپیلپسی بگنجانند.
بدیهی است که یکی از اولیات و مهم‌­ترین ملاحظات دربارۀ برگزاری ایمن و موفقیت‌­آمیز تورهای مسافرتی ویژۀ مبتلایان به صرع با هر بیماری یا اختلال دیگر، شناخت آن بیماری و موارد مرتبط به آن است. در حقیقت این شناخت است که برنامۀ عمل مناسب را به مجریان و برگزارکنندگان تورهای مذکور برای تأمین امنیت در تور ارائه می‌­دهد.

لازم است برگزارکنندگان تورهای مسافرتی ویژۀ افراد مبتلا به صرع، از ملزومات مهمی که این افراد باید در سفر به همراه خود داشته باشند، آگاه باشند؛ نامۀ همراه یکی از آن‌­ها است که دربردارندۀ اطلاعاتی چون ماهیت بیماری، نوع داروهای مصرفی و میزان استفاده از آن‌­ها، اطلاعات دسترسی به پزشک معالج، تعداد تشنج‌­ها در سال، ماه یا هفته، امکان یا عدم امکان بیهوشی در جریان تشنج‌­ها و…. است. به‌همراه‌آوردن میزان مکفی داروها، گوش‌­گیر و عینک دودی نیز، از دیگر موارد پیشنهادی برای یک سفر ایمن است. به‌همراه‌داشتن مستندات پزشکی بیمار در طول سفر نیز، از اهمیت بسزایی در این‌باره برخوردار است.
برگزارکنندگان تورهای ویژه، باید در انتخاب اقامتگاه مناسب برای مسافران و مخاطبان خود دقت‌عمل به خرج دهند. دربارۀ مبتلایان به اپیلپسی، باتوجه‌به امکان وقوع تشنج، لازم است اقامتگاهی انتخاب شود که کف آن مناسب‌­سازی شده باشد، در آن وسایل برقی دارای کلید خاموش‌کنندۀ خودکار باشند، مبل‌­ها و صندلی‌­ها کم‌­ارتفاع باشند و دارای بازوهای بلند و محکم برای پیشگیری از افتادن افراد از آن‌­ها باشند، هنگام شب و در زمان خواب، نور ساختمان‌­های مجاور وارد ساختمان و مزاحم خواب افراد نشود؛ چرا که براساس پژوهش­‌های صورت‌گرفته، تغییر در ساعت و میزان خواب، می‌­تواند احتمال وقوع تشنج در این افراد را افزایش دهد.

برگزارکنندگان تورهای دسترس­‌پذیر و ویژۀ افراد خاص، همیشه باید یک نکته را به خاطر داشته باشند و آن، اهمیت بخش‌­بندی دقیق و صحیح مخاطبان است. به‌عبارتی در این تورها، همگن‌بودن بیش از پرجمعیت‌بودن حائز اهمیت است. بخش‌­بندی صحیح گردشگران و مخاطبان با نیاز­های خاص، به افزایش امکان موفقیت‌­آمیزبودن این‌گونه سفر­های جمعی می‌­انجامد، استرس حین سفر را برای گردشگران کاهش می‌‍­دهد و امکان خدمت‌­رسانی متناسب با نیاز ایشان را دوچندان می‌­کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر