پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشف میکروپلاستیک در بافت اندام تناسلی مردان

سوالات جدیدی که دربارهٔ اختلال نعوظ در مردان مطرح می‌شود

کشف میکروپلاستیک در بافت اندام تناسلی مردان





کشف میکروپلاستیک در بافت اندام تناسلی مردان

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۲۸

|پیام ما| برای نخستین‌بار میکروپلاستیک‌ها در بافت اندام تناسلی مردان کشف شده‌اند و سؤالاتی را در مورد نقش بالقوهٔ آلاینده‌ها در اختلال نعوظ در مردان مطرح می‌کنند.

به‌گزارش گاردین، این افشاگری پس از آن صورت می‌گیرد که مواد آلاینده اخیراً در بیضه‌ها و مایع منی نیز شناسایی شده‌اند. باروری مردان در دهه‌های اخیر کاهش یافته است و تحقیقات بیشتر در مورد آسیب بالقوهٔ میکروپلاستیک‌ها به تولیدمثل ضروری به‌ نظر می‌رسد. محققان می‌گویند که اندام تناسلی مرد به‌دلیل جریان خون بالا در طول نعوظ می‌تواند در برابر آلودگی با میکروپلاستیک‌ها آسیب‌پذیر باشد. میکروپلاستیک‌ها از طریق خوردن، نوشیدن و تنفس به بدن انسان‌ها وارد می‌شوند و ذرات کوچک آن در خون نیز شناسایی شده است.
در مطالعه‌ای که روی بافت گرفته‌شده از پنج مرد که به‌دلیل اختلال نعوظ تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند نشان داد که در چهار مورد از پنج مورد، میکروپلاستیک‌ها در بافت اندام تناسلی مردان وجود داشته‌اند. میکروپلاستیک‌هایی از جنس PET و پلی‌پروپولین، شایع‌ترین میکروپلاستیک‌ها در این مطالعه شناخته شدند. این دو ماده، در بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و سایر موارد روزمرهٔ زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌نظر می‌رسد بدن افراد با آلودگی گستردهٔ میکروپلاستیک‌ها روبه‌رو باشد و دانشمندان با بررسی هر بخشی از بدن انسان، به این مواد آلاینده برخورد می‌کنند. تأثیر این آلاینده‌ها بر سلامت انسان هنوز ناشناخته است، اما تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که این مواد باعث آسیب به سلول‌های انسانی می‌شوند.

این ذرات می‌توانند باعث التهاب در بافت شوند، یعنی همان کاری که ذرات معلق آلایندهٔ هوا در بدن انسان می‌کنند. همچنین مواد شیمیایی موجود در پلاستیک نیز می‌توانند باعث آسیب شوند. پزشکان در افرادی که شریان‌های آن‌ها با میکروپلاستیک آلوده شده بود، خطر ابتلا به سکتهٔ مغزی و مرگ ناشی از حملهٔ قلبی را یافتند. هرساله میلیون‌ها تن زبالهٔ پلاستیکی در عرصه‌های طبیعی ریخته می‌شود و بیشتر آن‌ها با قطعه‌قطعه‌شدن تبدیل به میکروپلاستیک می‌شوند. این مواد امروز کل سیارهٔ ما، از قلهٔ اورست گرفته تا عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس را آلوده کرده‌اند.

«دکتر رانجیث راماسامی» (Ranjith Ramasamy) که تحقیقات جدید را در دانشگاه میامی ایالات متحده انجام داده است می‌گوید: «اندام تناسلی مرد، عضوی عروقی و اسفنجی است؛ بنابراین آسیب‌پذیر است. ما می‌دانیم که اختلال نعوظ چندعاملی است. نیاز به هورمون‌های خوب، اعصاب، جریان خون و بافت عضلانی صاف و خوب برای نعوظ وجود دارد. ما متوجه شدیم که میکروپلاستیک‌ها در عضلهٔ صاف اندام تناسلی مردان وجود دارند. تنها چیزی که ما می‌دانیم این است که آن‌ها نباید در آن‌جا باشند و ما گمان می‌کنیم که این می‌تواند منجر به اختلال عملکرد عضلات صاف شود.»

راماسامی می‌گوید: «تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش بالقوهٔ میکروپلاستیک‌ها در اختلال نعوظ و ناباروری مردان مورد نیاز است. تعداد اسپرم در مردان در چند دههٔ اخیر کاهش یافته و این کاهش ۴۰ درصدی بدون توضیح باقی مانده است. طبق بسیاری از مطالعات، آلودگی شیمیایی در این موضوع دخیل است. مطالعات اخیر در موش‌ها گزارش داده است که میکروپلاستیک‌ها تعداد اسپرم را کاهش می‌دهند و باعث اختلالات و اختلال هورمونی می‌شوند.»

محققان می‌گویند که گسترش فراگیر میکروپلاستیک‌ها هشداردهنده است و درک پیامدهای بالقوهٔ آن برای سلامت انسان ضروری است.
راماسامی می‌گوید: «ما باید آگاه باشیم که نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی، گرفتن مواد غذایی در ظروف پلاستیکی و حتی بدتر از آن، استفاده از مایکروویو برای مواد غذایی که در ظروف پلاستیکی ریخته شده‌اند، به داشتن چیزهایی در بدن ما کمک می‌کند که نباید وجود داشته باشد. اندام تناسلی تنها اندامی است که همه به آن توجه خواهند کرد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر