پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چگونه «سوسری‌ها» به آفت‌های امروزی تبدیل شدند

چگونه «سوسری‌ها» به آفت‌های امروزی تبدیل شدند





چگونه «سوسری‌ها» به آفت‌های امروزی تبدیل شدند

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۴۲

آنها مهاجمان شش‌پا و مودار خانه‌های ما هستند که هر چقدر هم که تلاش کنیم، نمی‌میرند. سوسری‌ها که ما به‌اشتباه آنها را سوسک می‌خوانیم، متخصص زنده‌ماندن در خانه، مخفی‌شدن در لوله‌های آشپزخانه یا کشوهای کپک‌زده هستند. اما آنها از ابتدا این‌گونه نبوده‌اند.

اخیراً یک مطالعهٔ جدید دربارهٔ تبار ژنتیکی سوسری‌ها و برای ترسیم پراکندگی آنها در سراسر جهان انجام شده است. آن‌طورکه آسوشیتدپرس نوشته است، در این مطالعه از یافته‌هایی مختلف از جمله یافته‌های مربوط به جنوب‌شرق آسیا تا اروپا و فراتر از آن استفاده شده است. این یافته‌ها هزاران سال از تاریخ سوسری‌ها را در بر می‌گیرد و نشان می‌دهد این حشرات ممکن است با سوار شدن بر گُردهٔ گونه‌ای دیگر در سراسر جهان پراکنده شده باشند؛ یعنی با سوارشدن بر گردهٔ انسان‌ها.
«استفن ریچاردز» (Stephen Richards)، استادیار کالج پزشکی «بیلور» (Baylor) که ژن‌های حشرات را مطالعه می‌کند و درگیر این مطالعه نبوده، گفته است: «این فقط داستان یک حشره نیست بلکه داستان حشره و انسانیت است.»
محققان ژن‌های بیش از ۲۸۰ سوسری را از ۱۷ کشور و شش قاره تجزیه‌وتحلیل کردند. آنها تأیید کردند که سوسری آلمانی (گونه‌ای که در سراسر جهان یافت می‌شود) درواقع از جنوب‌شرقی آسیا منشأ گرفته است و احتمالاً حدود ۲۱۰۰ سال پیش از سوسری آسیایی تکامل یافته است. دانشمندان مدت‌ها به منشأ آسیایی سوسری آلمانی مشکوک بودند؛ چراکه گونه‌های مشابه این گونه هنوز در آسیا زندگی می‌کنند.»
این تحقیق روز دوشنبهٔ این هفته در مجلهٔ Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد. سوسری‌ها سپس از دو مسیر اصلی به نقاط مختلف کرهٔ زمین رفتند. آنها حدود ۱۲۰۰ سال پیش، شاید در سبد نان سربازان، از غرب به خاورمیانه سفر کردند و براساس سوابق تاریخی و بازسازی دانشمندان، ممکن است حدود ۲۷۰ سال پیش در مسیرهای تجاری کمپانی هند شرقی، هلند و بریتانیا برای رسیدن به اروپا به‌ تعداد زیاد افزایش جمعیت پیدا کرده باشند. به‌محض ورود این حشرات به سرزمین‌های جدید، اختراعاتی مانند موتور بخار و لوله‌کشی داخلی ساختمان‌ها احتمالاً به حشرات کمک کرد تا بیشتر بتوانند سفر کنند و در داخل خانه‌های راحت زندگی کنند، یعنی جایی که امروزه بیشتر یافت می‌شوند.
محققان می‌گویند بررسی چگونگی تسخیر محیط‌های گذشته توسط سوسری‌ها ممکن است به کنترل بهتر آفات منجر شود. به‌گفتهٔ «کیان تانگ» (Qian Tang)، محقق پسادکترا که در دانشگاه هاروارد روی حشرات مطالعه می‌کند و نویسندهٔ اصلی این مطالعه است، دور نگه‌داشتن سوسری‌های امروزی از خود دشوار است؛ زیرا آنها به‌سرعت برای مقاومت در برابر آفت‌کش‌ها تکامل می‌یابند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر