پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خانه‌های تاریخی «مصدق»، «شاملو» و «طالقانی» مالک شخصی دارند

معاون میراث فرهنگی البرز:

خانه‌های تاریخی «مصدق»، «شاملو» و «طالقانی» مالک شخصی دارند





خانه‌های تاریخی «مصدق»، «شاملو» و «طالقانی» مالک شخصی دارند

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰

معاون میراث فرهنگی البرز اعلام کرده که خانه‌های تاریخی «مصدق»، «شاملو» و «آیت‌الله طالقانی» مالکیت شخصی دارند و اداره آنها در اختیار میراث فرهنگی نیست.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «مهدی ارباب‌نیا» گفت: گردشگران برای بازدید از خانه‌های تاریخی مصدق، شاملو و آیت‌الله طالقانی، ضمن هماهنگی با میراث فرهنگی شهرستان، باید با مالکان نیز هماهنگ شوند.

این مسئول اضافه کرد: البته خانواده ایشان مشکلی برای بازدید گردشگران ندارند و در صورت حضور مراجعان، شرایط بازدید مهیا می‌شود.

ارباب‌نیا گفت: خانه مصدق در شهرستان نظرآباد بنای ارزشمندی است و بازگشایی و تبدیل آن به موزه تخصصی در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه خانه شاملو در شهرک دهکده فردیس حدود ۳۰ سال محل زندگی شاملو و همسرش (آیدا) بوده، ادامه داد: این خانه مکانی است که بسیاری از آثار ماندگار این هنرمند در آن خلق شده و همچنین فیلم‌هایی که مربوط به او بوده در همین لوکیشن فیلمبرداری شده‌ است.

او افزود: همه دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها و وسایل شاملو در این خانه است. خود خانه‌ نیز یکی از نمونه ‌خانه‌های مدرن است که از نظر معماری اهمیت دارد.

معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به وضعیت خانه آیت‌الله طالقانی هم گفت: بنا است از محل اعتبارات مشارکتی، بخشی از این خانه که شامل قسمتی از بنای اصلی بوده و همچنین حمام کنار آن مرمت شود که به دنبال جذب اعتبار آن هستیم.

ارباب‌نیا اضافه کرد: بحث تعیین حریم این خانه تاریخی در شهرستان طالقان هم هفته گذشته در شورای حریم استان مطرح شد و قطعا با مشخص شدن حریم آن، شرایط حفاظت از این مجموعه بهتر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر