پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «ساختمان سبز» در انتظار تایید شورا

«ساختمان سبز» در انتظار تایید شورا





«ساختمان سبز» در انتظار تایید شورا

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۹

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: مصوبه محیط زیستی با عنوان ساختمان سبز از مدت‌ها پیش در این کمیسیون در حال تهیه و تدوین بوده و قرار است بزودی در صحن شورا مطرح و در صورت تایید اعضا، به تصویب برسد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا مهدی پیرهادی افزود: این دستورالعمل پس از آماده سازی در صورت نیاز با استانداردها و شرایط پایتخت و نیز وضعیت موجود کشورمان متناسب سازی و بومی سازی خواهد شد و سپس به تصویب خواهد رسید.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: بطور قطع وجود این مصوبه می تواند در بهبود اوضاع فعلی محیط زیست شهرمان موثر واقع شود و به حفظ محیط زیست کمک کند.

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر استانداردهای بین المللی لحاظ شده در ساختمان سبز را حدود ۳۵۰ آیتم عنوان کرد و افزود: ساختمان سبز در کشورهای توسعه یافته دارای استانداردهای مشخصی است و البته تلاش شورا بر آن است تا در صورت امکان از این استانداردها استفاده کند و در مصوبه در حال تدوین بگنجاند.

پیرهادی یکی از موضوعات این مصوبه زیست محیطی را سایت ساختمان سبز برشمرد و افزود: این سایت یکی از جمله عوامل نقش آفرین در موضوع محیط زیست است که به مواردی از جمله کاهش آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های ساختمانی با کنترل فرسایش خاک یا گرد و غبار موجود در هوا می‌پردازد.

محافظت از جمعیت انسانی آسیب پذیر در ساختمان سازی

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر ادامه داد: در سایت ساختمان سبز؛ به موضوع محافظت از سلامت جمعیت آسیب پذیر پرداخته همچنین تاکید شده تا آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از ساخت و سازها ارزیابی و کنترل شود.

او موضوع افزایش کیفیت محیط خارج ساختمان‌های در حال ساخت را از دیگر مواردی برشمرد که در سایت ساختمان سبز مد نظر قرار گرفته است.

پیرهادی توضیح داد: در دستورالعمل‌های این سایت تلاش شده تا آثار سوء زیست محیطی ساختمان سازی بر محیط بیرون و نیز ساکنان اطراف آن ساختمان‌ها و نیز محیط باز اطراف آن تا حد ممکن کاهش یابد و کیفیت زیستی افزایش داده شود.

او ادامه داد: همچنین با بکارگیری دستورالعمل های مصوبات این سایت؛ تلاش شده تا میزان انتشار مواد آلاینده در محیط اطراف ناشی از سیستم‌های مختلف در ساختمان سازی به حداقل کاهش داده شود.

این عضو شورای شهر گفت: در سایت ساختمان سبز آمده است فعالیت های دوره های ساختمان سازی باید کاهش یابد و آلایندگی‌هایی که به واسطه این ساخت و ساز ایجاد می شود کنترل شود.

ارتقای بهره بری انرژی در ساختمان سازی

پیرهادی با اشاره به افزایش بهره بری انرژی در ساختمان سازی هم افزود: در بندی از دستورالعمل مذکور، موضوع ارتقای بهره بری انرژی در ساختمان سازی مورد تاکید قرار گرفته است به این منظور که علاوه بر کاهش نیاز انرژی در ساختمان سازی با هدف بهبود مشخصات فنی عناصر پوسته خارجی ساختمان، میزان انرژی مصرفی در ساختمان سازی تا حد ممکن باید کاهش یابد.

حمایت پایدار از آب مصرفی در ساخت و سازها

پیرهادی با اشاره به مصرف و هدررفت آب در ساخت و سازها هم گفت: در مصوبه ساختمان سبز موضوع حمایت پایدار از آب در ساختمان سازی پیش بینی شده است؛ به این منظور که تلفات آب در ساختمان سازی باید شناسایی و به حداقل برسد.

او تاکید کرد: متاسفانه در ساختمان سازی بعضا آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد که لازم است این میزان چه در زمان ساخت و چه پس ازآن شناسایی و کاهش یابد.

به اعتقاد این عضو شورای شهر؛ کاهش نزولات آسمانی، تغییر اقلیم و توسعه یافتگی در صنایع و آب بر شدن صنایع و نیز کاهش مصرف آب در دهه های اخیر؛ عامل کم آبی در پایتخت و نیز کشور شده است.

استفاده از آب‌های خاکستری در ساختمان سازی

این عضو شورای شهر همچنین با تاکید بر استفاده از آبهای خاکستری در ساختمان سازی گفت: تلفات نشت آب در ساختمان سازی باید به حداقل برسد و این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

آب روشویی‌ها، حمام و سینک از جمله آب خاکستری بشمار می‌آیند؛ بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان ۷۶ درصد از فاضلاب تولیدی هر ساختمان ۴ نفره را آب خاکستری تشکیل می‌دهد.

نتیجه بررسی‌ها نشان می دهد که ساخت و سازها تأثیر منفی بر محیط زیست دارند و بیش از یک چهارم زمین‌های زیر کشت و جنگل‌ها خراب و خشک شده‌اند تا خانه یا کارخانه‌ای جدید بنا شود.

دو سوم از مصالح ساختمانی به کار رفته در عمارت‌های مختلف موجب نابود شدن و از میان رفتن میزان غیرقابل تصوری از انرژی ومنابع زیر زمینی شده است.

براساس آمار پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری کشور؛ مساحت کل ساختمان‌هایی که روی این کره خاکی بنا شده‌اند، چیزی حدود یک ششم از عرصه‌های آبی اعم از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر