پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توقف فروش ورقِ قرآن سرقتی از ایران

توقف فروش ورقِ قرآن سرقتی از ایران





توقف فروش ورقِ قرآن سرقتی از ایران

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴

حراجی «ساتبیز» در لندن، فروش ورقی از قرآن سرقت‌شده از ایران را متوقف کرده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایلنا، «مرتضی کریمی‌نیا»، پژوهشگر نسخه‌های خطی و قرآنی، که چندی پیش از به حراج گذاشتن صفحه‌هایی از قرآن خطی سرقت‌شده از ایران در حراجی ساتبیز لندن (انگلیس) خبر داده بود، اکنون اطلاع داده است، این حراجی فروش این برگ (متعلق به قرآن مسروقۀ ۵۴۸ موزۀ ملی پارس) را متوقف کرده و این صفحات از روی سایت رسمی حراج ساتبیز حذف شده‌اند. بنابراین این برگه در تاریخ چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به فروش نمی‌رسد.

براساس آنچه در سایت ساتبیز منتشر شده بود، قرار بود صفحاتی از قرآن خط کوفی چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه (۲۴ آوریل) در لندن با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند به حراج گذاشته شود.

کریمی‌نیا که بیش از دو دهه است وضعیت این قرآن سرقت‌شده را پیگیری می‌کند، تشخیص داده بود برگی که در حراج ساتبیز لندن به فروش گذاشته شده، شماره ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ قرآن کوفی و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سوره «حاقه» است.

این قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن که ورق‌های جداشدهٔ قرآن مسروقه را تا کنون در موزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده، تاکید کرده است: طبیعتاً بازگرداندن این برگه‌ها نیازمند اقدامات حقوقی و پیگیری اداری و رسمی از سوی مسئولان وزارت میراث فرهنگی است.

مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر از پیگیری حقوقی این وزارتخانه برای اثبات مالکیت اوراق شناسایی‌شده این قرآن در حراجی‌ها و موزه‌ها خبر داده بود.

سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزدها تا کنون خبری نشده است. نظر کریم‌نیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کرده‌اند.

درباره این قرآن گفته شده است که یک نسخه منحصربه‌فرد از کتابت مصحف شریف و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است. نسخه‌ای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بی‌همتا معرفی شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *