پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لزوم درک بهتر از اثرات چندوجهی توفان‌های ماسه و گردوغبار

لزوم درک بهتر از اثرات چندوجهی توفان‌های ماسه و گردوغبار





لزوم درک بهتر از اثرات چندوجهی توفان‌های ماسه و گردوغبار

۱۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۳۱

 قطعنامه «مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» که به ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و با پشتوانه اجلاس تهران در ششمین مجمع محیط‌ زیست ملل متحد به تصویب رسید، تاکید دارد نیازمند درکی بهتر از اثرات چندوجهی توفان‌های ماسه و گردوغبار هستیم.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا قطعنامه «مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» تشدید توفان‌های ماسه و گردوغبار به عنوان چالشی بزرگ برای مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب جهان به ویژه در مناطق آفریقا و آسیا می داند و تاکید دارد: این چالش بزرگ آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی قابل توجهی را به کشورهای مختلف وارد کرده است و نیاز به هماهنگی لازم برای مقابله و اجرای اقدامات فوری به منظور کاهش اثرات این پدیده، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، وجود دارد.

در متن این قطعنامه آمده است: لازم است همکاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای با هدف مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار و کاهش اثرات نامطلوب آن تقویت و بر اجرای اقدامات تاب‌آوری برای مقابله و جلوگیری از این پدیده که مستلزم درکی بهتر از اثرات چند وجهی زیاد آن است، تاکید شود.

همچنین این قطعنامه اشاره دارد: از جمله اثرات چندوجهی این پدیده آسیب به سلامت، رفاه و معیشت مردم، افزایش بیابان‌زایی، تخریب سرزمین، جنگل‌زدایی، از بین رفتن تنوع زیستی و بهره وری زمین همچنین اثرات منفی بر رشد پایدار اقتصادی است.

این قطعنامه از کشورهای عضو دعوت می‌کند تا در زمینه پژوهش، مدل‌سازی و سیستم‌های هشدار زودهنگام با هدف به حداقل رساندن اثرات توفان‌های ماسه و گردوغبار در اکوسیستم‌ها و معیشت، ظرفیت لازم را ایجاد کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، قطعنامه «مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» از کشورهای عضو می‌خواهد تا اقدامات و سیاست‌های پاسخگویی به نیازهای زنان و دختران برای مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار و تضمین حضور، توانمندسازی، مشارکت عادلانه، فراگیر، مؤثر، معنی‌دار و آگاهانه زنان و دختران را در تمامی سطوح بیشتر اجرا کنند.

قطعنامه “اجلاس مقابله با گرد و غبار تهران” ثبت جهانی شد

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *