پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

یک کشف جدید از رفتارهای انسان

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

همانطور که همدلی می‌تواند مسری باشد، رفتارهای غیرهمدلانه نیز می‌توانند به دیگران سرایت کنند





همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱:۲۲

|پیام ما| همدلی حس‌ کردن احساسات دیگران است. به‌ بیان دیگر، همدلی را می‌توان توانایی تصور کردن اینکه احساسات دیگران در مواقع خاص چه کیفیتی دارد، تعبیر کرد. اما امروزه در بخش‌های بزرگی از جهان امروز، چیزی که کمتر دیده می‌شود، همدلی بین افراد است. حالا خبر آمده که دانشمندان در مطالعات علمی کشف کرده‌اند همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود و از طریق تعاملات اجتماعی گسترش پیدا کند. این هم می‌تواند یک خبر خوب و هم یک خبر بد باشد! خوب از آن جنبه که هنوز می‌توان در مواقع سختی و دشواری‌ها، انتظار همدلی بیشتر در بین مردم داشت و بد از این جنبه که نبودن همدلی در بین مردم نیز از همین طریق می‌تواند گسترش پیدا کند.

یک تیم بین‌المللی از محققان، چهار آزمایش جداگانه برای اندازه‌گیری تغییرات در میزان همدلی و شفقت در بیش از ۵۰ داوطلب انجام داده‌اند. آنها با استفاده از اظهارات خود داوطلبان از احساساتشان و همچنین با استفاده از اسکن مغزی، داده‌هایی از سطح همدلی داوطلبان را به‌دست آورده‌اند و دریافته‌اند که میزان همدلی افراد در موقعیت‌های مختلف می‌تواند براساس مشاهدهٔ واکنش دیگران به همان موضوع تغییر کند. به‌ بیان دیگر، آنها توانسته‌اند اثبات کنند که افراد، در موضوع همدلی با دیگران در مواقع خاص، از جامعهٔ اطراف خود تأثیر می‌پذیرند و هرچه این همدلی در بین اطرافیان آنها بیشتر باشد، آنها نیز با همدلی بیشتری با موضوع برخورد می‌کنند. مثلاً زمانی که یک نفر شغل خود را از دست داده و برای معیشت خود دچار مشکلات متعدد شده است، اگر اطرافیان ما ناراحتی او را درک کنند و بی‌تفاوت از کنار او نگذرند، ما نیز همدلی بیشتری با فردی که شغلش را از دست داده، خواهیم داشت. این، موضوع مهمی در تعاملات اجتماعی در جوامع مختلف است. 

مراقبت از دیگران و نگرانی دربارهٔ زندگی آنها می‌تواند به دیگران هم منتقل شود، اگر به‌اندازهٔ کافی افراد مختلف این حس را نشان دهند

این گروه تحقیقاتی که مقالهٔ این پژوهش را در مجلهٔ «پی‌‌ان‌ای‌اس» (PNAS) منتشر کرده، می‌گوید مراقبت از دیگران و نگرانی دربارهٔ زندگی آنها می‌تواند به دیگران هم منتقل شود، اگر به‌اندازهٔ کافی افراد مختلف این حس را نشان دهند. البته آنها می‌گویند اگر حس همدلی در جامعه مسری است، پس همدلی‌ نکردن و بی‌تفاوتی در برابر مشکلات دیگران نیز مسری است و این بخش منفی ماجراست. 

 

«گریت هین» (Grit Hein)، عصب‌شناس از دانشگاه «وزبرگ» (Würzburg) آلمان که مدیر این پژوهش است، می‌گوید: «آدم‌ها بسته به اینکه آیا واکنش‌های همدلانه یا غیرهمدلانه‌ای از سوی افراد دیگر مشاهده می‌کنند، سطح همدلی‌شان با یک موضوع فرق می‌کند.» 

آن‌طورکه او می‌گوید، در هر چهار آزمایش، سطح همدلی فردی برای اولین‌بار با نشان دادن یک ویدئو به داوطلبان اندازه‌گیری شد و به‌عنوان سطح پایهٔ همدلی ثبت شد. در این ویدئو، فردی وانمود می‌کرد که بر اثر یک ضربه به دست خود، درد زیادی را تحمل می‌کند. پس از ثبت میزان همدلی اولیه، واکنش دیگران به همان ویدئو به داوطلبان نشان داده شد و دوباره میزان همدلی افراد اندازه‌گیری شد. 

دیدن واکنش‌ همدلانهٔ دیگران افزایش علائم همدلی در افراد را نشان می‌داد، ولی در مقابل، واکنش‌های غیرهمدلانهٔ دیگران اثر عکس در آنها داشت. درواقع به‌نظر می‌رسد همدلی‌ای که ما نشان می‌دهیم، بسیار سیال است و می‌تواند تحت‌تأثیر اطرافیان و محیط قرار بگیرد و میزان آن تغییر کند. 

مدیر پروژهٔ مطالعاتی: خبر خوب این است که ما وسیله‌ای برای شکل‌دادن به توانایی همدلی در بزرگسالان در اختیار داریم

یک آزمایش دیگر نیز شامل تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) بود. محققان با این روش می‌توانستند فعالیت‌های عصبی مناطق خاصی از مغز افراد را اندازه‌گیری کنند و مشاهده کردند که در ناحیه‌ای از مغز که با همدلی مرتبط بود، تغییراتی صورت می‌گیرد. آنها با کمک برخی مدل‌های ریاضی دریافتند تغییرات همدلی در افراد احتمالاً ریشه در یادگیری واقعی دارد، نه تقلید از دیگران برای جلب رضایت. 

 هین می‌گوید: «خبر خوب این است که ما وسیله‌ای برای شکل‌ دادن به توانایی همدلی در بزرگسالان در اختیار داریم.» 

همدلی یک ویژگی پیچیده در انسان است که به تسهیل پیوندهای نوع‌دوستانه و ایجاد روابط اجتماعی کمک می‌کند. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد توانایی ما در درک دیدگاه و احساسات دیگران در برابر یک موضوع، حتی ممکن است دلیل اصلی شکل‌ گرفتن تمد‌ن‌های مدرن باشد. به همین دلیل همدلی از اهمیت بسیار زیادی در روابط اجتماعی برخوردار است. واکنش افراد به فقر و بیکاری بخشی از جامعه، درگیری‌های نظامی و تبعات آن در نقاط دیگر و مسائلی از این دست، تعیین‌کنندهٔ موضع افراد در برابر این مسائل است. همین همدلی است که افراد را به حرکت و واکنش در برابر مسائل و مشکلات وامی‌دارد. 

 

این نخستین مطالعه‌ای نیست که نشان می‌دهد همدلی یا عدم همدلی می‌تواند مسری باشد. یافته‌های این مطالعهٔ جدید و مطالعات قبلی می‌تواند در انواع محیط‌ها و موقعیت‌ها خصوصاً در محیط‌های شغلی مفید باشد. فضایی که فاقد همدلی‌ است، این پتانسیل را دارد که کارکنان را به‌سمتی سوق دهد که کمتر به مراعات حال دیگران توجه داشته باشند یا به آنها فکر کنند. 

هین می‌گوید: «رشد همدلی در درازمدت، نیازمند وجود فضایی است که در آن احترام متقابل وجود دارد. می‌توان به کسی که فاقد همدلی با دیگران است، احترام گذاشت. اما گسترش همدلی در جامعه‌ای که افراد به‌ دیگران به‌عنوان یک انسان احترام نمی‌گذارند، یک چالش است» 

 

منبع:

متن اصلی این گزارش ۹ اسفندماه با عنوان Empathy Could Be Socially Transmitted, Scientists Discover در وب‌سایت «ساینس الرت» (Science Alert) منتشر شده است. 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *