پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کنشگران سند امنیت غذایی را مطالبه کنند

محمد درویش در غرفه پیام ما در نمایشگاه مطبوعات مطرح کرد:

 کنشگران سند امنیت غذایی را مطالبه کنند





 کنشگران سند امنیت غذایی را مطالبه کنند

۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴

 به گزارش «پیام ما» محمد درویش کارشناس محیط‌زیست و رئیس کمیته محیط‌زیست کرسی سلامت اجتماعی یونسکو با حضور در غرفه روزنامه پیام ما در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره نسبت کنشگری محیط‌زیست با سند امنیت غذایی صحبت کرد.

 محمد درویش با اشاره به این که ناترازی آبخوان‌ها در صدر بحران‌های عدیده محیط زیستی کشور قرار دارد، گفت: کنشگران باید به‌جای درگیرشدن با مسائل پیش‌پاافتاده و قومیتی، اختلافات خود را کنار گذاشته و به‌جای مرثیه‌سرایی دنبال مطالبه‌گری خردمندانه بر اساس اسناد بالادستی باشند که یکی از این اسناد سند امنیت غذایی کشور است.

 به گزارش «پیام ما» محمد درویش کارشناس محیط‌زیست و رئیس کمیته محیط‌زیست کرسی سلامت اجتماعی یونسکو با حضور در غرفه روزنامه پیام ما در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره نسبت کنشگری محیط‌زیست با سند امنیت غذایی صحبت کرد.

 او با اشاره به این که ما الان در شرایطی قرار داریم که بحران‌های عدیده محیط زیستی کشور ما را با تهدید روبرو کرده است گفت: در صدر همه بحران‌ها ناترازی آبخوان‌های کشور قرار دارد. این ناترازی به ۱۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده، یعنی ایرانیان در طول چهار دهه اخیر ۱۵۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از چیزی که وارد سفرهای آب زیرزمینی شده از آن برداشت کرده‌اند.

 درویش ادامه داد: آخرین گزارش سازمان زمین‌شناسی که هنوز انتشار علنی پیدا نکرده تأکید می‌کند که بخشی از ایران که میزان فرونشست آن بیش از ۱۰ سانتیمتر در سال است به ۵۰ هزار کیلومترمربع رسیده و در واقع این ۵۰ هزار کیلومتر تقریباً برای همیشه به‌عنوان یک دشت مرده محسوب می‌شود. چرا که حتی اگر میزان برداشت و تغذیه را دوباره برابر کنیم، این دشت‌ها که بیش از هفتاد برابر مساحت تهران هستند، تا پنجاه‌هزار سال دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود. پس کشور با بحران بزرگی روبرو است.

 این کارشناس محیط‌زیست تأکید کرد: در حال حاضر مرودشت در استان فارس جایی که مهم‌ترین بناهای تاریخی ما مثل پاسارگاد نقش‌رستم و تخت‌جمشید قرار دارد، در معرض فرونشست در حد ۲۰ سانتی‌متر در سال هستند، مدام شکاف‌هایی که ایجاد می‌شود را با خاک پر می‌کنند تا گردشگرانی که وارد منطقه می‌شوند نگران نشوند. اما وضعیت فوق‌العاده نگران‌کننده است و این می‌تواند یکی از صندوق‌های عرصه پایدار ما را نابود کند.

 درویش در ادامه به موضوع آلودگی هوا پرداخت و گفت: ما با بحران آلودگی هوا در حدی روبرو هستیم که امسال برای اولین‌بار اعلام شد که رقم تلفات آلودگی هوا در تهران به ۹ هزار نفر در سال رسیده، در حالی تا سال ۱۴۰۱ هیچ مقامی اعلام نکرده بود که عدد تلفات از ۵ هزار نفر گذشته باشد. از طرفی شاهد این هستیم که در کشور ۸ درصد مرده‌زایی جنین اتفاق می‌افتند.

 او با اشاره به قانون هوای پاک گفت: از زمان تصویب قانون هوای پاک، وضعیت آلودگی هوا بدتر شده است. هیچ نشانه‌ای از اینکه عزمی در دولت وجود دارد که بخواهد قانون هوای پاک را اجرا کند، وجود ندارد. وضعیت به حدی است که چند تن از مقامات ارشد دولتی به دلیل ترک فعل توسط قوه قضاییه تا ۳ سال انفصال خدمت گرفتند. معاون وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون وزیر نیرو جزو عالی‌ترین مقاماتی هستند که انفصال خدمت گرفتند.

 رئیس کمیته محیط‌زیست کرسی سلامت اجتماعی یونسکو تصریح کرد: وظیفه کنشگران در حوزه محیط‌زیست این است که با اشراف به اسناد بالادستی تلاش کنند تا دولت را وادار به اجرای قوانین موجود در کشور کنند. ما خواهان اجرای قوانین مترقی کشورهای توسعه‌یافته نیستیم، بلکه ما باید خواهان اجرای قوانین برای خودمان باشیم، و اگر در آن قوانین مشکلی وجود دارد به سمت بسترسازی برای احیای آن برویم.

 درویش ادامه داد: کنشگران باید به‌جای اینکه درگیرشدن با مسائل پیش‌پاافتاده و قومیتی، اختلافات خود را کنار گذاشته و به‌جای مرثیه‌سرایی دنبال مطالبه‌گری خردمندانه بر اساس اسناد بالادستی باشند. یکی از این اسناد سند امنیت غذایی کشور است.

 او افزود: سند امنیت غذایی امسال اردیبهشت‌ماه توسط رئیس‌جمهور و در حضور رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس در ساختمان مشروطه ابلاغ شد. این سند مهم‌ترین و راهبردی‌ترین سندی است که در کشور منتشر شده است. بر اساس این سند قرار است تا ۹ سال دیگر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰ میلیارد مترمکعب کم شود. قرار است که ناترازی سفره‌های آب زیرزمینی ۵ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند. این بزرگ‌ترین اقدام اجرایی دولت است و نشان می‌دهد دولت خطر را درک کرده است.

 درویش با انتقاد از رسانه‌ها و کنشگران گفت: مطلقاً نمی‌بینم در محافل سمن کشور، در رسانه‌ها، در دانشگاه‌ها در مورد این سند و اینکه چگونه باید این سند را مطالبه کنیم صحبت شود. اگر می‌خواهیم مخالف استقرار یک صنعت آب بر باشیم، اگر می‌خواهیم مخالف حفر چاه باشیم، اگر می‌خواهیم مخالف استقرار صنعت پتروشیمی آب بر باشیم می‌توانیم به همین سند استناد کنیم. هر نوع بارگذاری که منجر به افزایش مصرف آب شود بر اساس این سند غیرقانونی است.

کنشگران سند امنیت غذایی را مطالبه کنند

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *