پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هلال احمر آماده مقابله با بحران تغییر اقلیم است

رئیس جمعیت هلال احمر، در نشست با خبرنگاران:

هلال احمر آماده مقابله با بحران تغییر اقلیم است

برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای ایجاد آمادگی لازم داوطلبان امداد و نجات برای ورود عملیاتی و سازمان جوانان برای آموزش‌های پیشگیرانه‌ ذیل مرکز تغییر اقلیم این سازمان در دستور کار است





هلال احمر آماده مقابله با بحران تغییر اقلیم است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

رئیس جمعیت هلال احمر از برنامه این نهاد برای اقدامات پیشگیرانه در مقابله با تغییر اقلیم خبر داد. پیرحسین کولیوند در نشستی خبری که دیروز و به مناسبت صد و یکمین سالروز تاسیس این نهاد برگزار شد درباره اقدامات هلال احمر در زمینه مقابله با پیامدهای مخاطرات محیط زیستی و تغییر اقلیمی توضیح داد. به گفته او جمعیت هلال احمر در 4 ماهه منتهی به پایان سان گذشته، ۷۰۰ هزار عضو جدید داوطلب جذب کرده و این داوطلبان رکورد کاشت درختان را شکسته‌اند. رئیس جمعیت هلال احمر از کاشت 100 هزار اصله نهال برای پیشگیری از آثار مخرب تغییر اقلیم گفت: «جمعیت هلال احمر با همراهی داوطلبانش در مرحله اول مقابله با تغییر اقلیم و خشکسالی، 100 هزار نهال کاشت. برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای ایجاد آمادگی لازم داوطلبان امداد و نجات برای ورود عملیاتی و سازمان جوانان برای آموزش‌های پیشگیرانه‌ ذیل مرکز تغییر اقلیم این سازمان در دستور کار قرار دارد.»

 

رئیس جمعیت هلال احمر می‌گوید که این نهاد برای آموزش همگانی با همراهی خانه‌های هلال، کانون‌های دانش‌آموزی، طلاب و تخصصی آموزش‌های پیشگیرانه‌ و امدادی برای جوانان و اعضای خانواده‌های آنها ارائه می‌دهد: «ما امیدواریم این آموزش‌ها بتوانند گروه‌های هدف خود را برای پیشگیری و شناسایی مخاطرات توانمند کند. همچنین اگر حادثه‌ای ناشی از آثار سوء تغییر اقلیم رخ داد، کمترین خسارت به آنها وارد شود. جمعیت هلال احمر به اندازه کافی نیروی آموزش دیده برای مقابله با بحران‌های احتمالی آینده دارد و ذخایر جمعیت نیز در حال تکمیل است.»

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه این نهاد نیروهای خود را برای مقابله با تغییر اقلیم آماده کرده، می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای ایجاد آمادگی لازم داوطلبان امداد و نجات برای ورود عملیاتی و سازمان جوانان برای آموزش‌های پیشگیرانه‌ ذیل مرکز تغییر اقلیم این سازمان در دستور کار است

ما مجری برنامه‎‌ریزی‌های مقابله با تغییر اقلیم هستیم
کولیوند در پاسخ به این پرسش که جمعیت هلال احمر چه دوراندیشی‌هایی برای مقابله با بحران‌های اقلیمی جهانی که ایران را هم متاثر کرده است دارد، می‌گوید: «نگاه کلی ما در جمعیت هلال احمر این است که در کار سایر دستگاه‌ها دخالت نکنیم ولی هر جا کاری بر زمین مانده باشد، ما با همراهی 140 هزار نخبه که با ما همکاری می‌کنند، وارد عمل خواهیم شد. در بحث تغییر اقلیم نیز ما پس از رخدادها وارد می‌شویم و اگر سیل، خشکسالی، کم‌آبی و… به دلیل این بحران روی دهد، پای ما به میدان باز می‌شود.» او همچنین در پاسخ به پرسش «پیام ما» که از فقدان رویکرد تخصصی این نهاد برای کاشت 100 هزار نهال با وجود راه‌اندازی شدن مرکز تغییر اقلیم در آن انتقاد کرده بود، توضیح می‌دهد: «جمعیت هلال احمر به طور تخصصی به موضوع کاشت نها‌ل‌ها با همراهی سازمان جنگلداری و مراتع وارد شد. این نگرانی که جنگل‌های دست‌کاشت با آفات و امراض و خطر خشکی و آتش‌سوزی گسترده مواجه شوند، مورد توجه ما نیز بود اما پس از گفت‌وگوهایی که انجام شد با رهنمودهای متخصصین امر و دستورالعمل‌های مشخص، نهال‌ها کاشته شد.» او با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر مسئول برنامه‌ریزی کاشت نهال‌ها نیست، می‌گوید: «ما به پیاده‌سازی و اجرای این طرح کمک کردیم و تخصص ما نیست که در برنامه‌ریزی‌های این طرح ارزشمند دخالت کنیم. این اقدام پیشگیرانه اما برای جلوگیری از وقوع طوفان و پدیده گرد و غبار بود. بر همین اساس هلال احمر در حوزه تغییر اقلیم، به یکی از مجموعه‌های فعال بدل شده است.» او در همین ارتباط از هوشمندسازی ماموریت‌های هلال احمر، توسعه مهارت‌ها و آموزش به شهروندان و راه‌اندازی مرکز شبیه‌سازی مخاطرات و فعالیت این مرکز به صورت بین‌المللی خبر داد.
طرح «نذر آب» همچنان ادامه دارد
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تداوم اجرای نذر آب در مناطق کم‌برخوردار کشور می‌گوید: «نذر آب با تمام توان در مناطق محروم کشور در حال پیگیری است و آخرین ماموریت در این حوزه در شهرستان خاش انجام شده است.» او در توضیح اهداف نذر آب اضافه می‌کند: « در این طرح هدف فقط آبرسانی نیست بلکه ما به معیشت مردم، مرمت ساختمان‌ها و ارائه خدمات پزشکی نیز کمک می‌کنیم.» به گفته او جمعیت هلال احمر در در تنش آبی همدان، کمک‌رسانی به مردم محروم لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، خدمات‌رسانی به ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار و توزیع بسته‌های معیشتی در ماه مبارک رمضان بین نیازمندان، حضور فعال داشته است. همچنین پیش از این رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور درباره نذر آب ۵ گفته بود که «این طرح در سال‌های گذشته در ۴ استان نذر آب انجام می‌شد اما پارسال در همه استان‌ها و با اولویت ۸۵ روستا از محل مشارکت‌های مردمی آب پایدار فراهم شده است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر