پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خودکفایی آرمان گندم‌کاران هفت‌گنج

خودکفایی آرمان گندم‌کاران هفت‌گنج





۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰

خودکفایی آرمان گندم‌کاران هفت‌گنج

افزایش سه هزار و ۵۰۰ هکتاری سطح زیرکشت گندم در جنوب کرمان نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند وزارت جهاد کشاورزی است.

با مروری بر میزان تولید گندم در استان‌های مختلف درخواهیم یافت که با وجود کاهش سطح زیر کشت در برخی مناطق اما میزان تولید کاهش نیافته بلکه با افزایش نیز همراه بوده است و این، نتیجه سیاست‌های هوشمندانه در بحث خودکفایی یک کالای اساسی است و می‌طلبد بدانیم که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همزمان با افزایش تحریم‌ها و فشارهای مالی، با اعمال سیاست‌های حمایتی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی، تولید و توزیع بذرهای اصلاح شده و توسعه سامانه‌های آبیاری، خودکفایی پایدار و مستمر در تولید محصول استراتژیک گندم تحقق یافته است.

مُشت، نشانه خروار

 شایسته آن است که برای هر ادعا یک مصداق هم بیاوریم و در این خصوص می‌خواهیم مصداقی طلایی برایتان رو کنیم و از منطقه‌ای بگوییم که دهقان‌های فداکارش با تمامی مشکلاتی که داشتند توانستند طی چند سال اخیر میزان قابل توجهی به تولید گندم خود بیفزایند به گونه‌ای که امسال شاهد ترافیکِ برداشت در گندم‌زارهایشان بودیم و دیدیم علاوه بر « ۳۳ کُمباین و صدها تراکتور بومی، ۱۸۷ کُمباین مهاجر» از استان‌های دیگر به یاری‌شان آمد.

افزایش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت گندم طی هفت سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از افزایش سه هزار و ۵۰۰ هکتاری سطح زیر کشت گندم این منطقه طی هفت سال گذشته خبر داد و گفت: این افزایش سطح در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان با حمایت‌های دولت انجام شده است.

سعید برخوری میانگین سطح زیر کشت گندم، قبل از دولت یازدهم را سه هزار و ۴۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون سطح زیر کشت گندم در منطقه جنوب کرمان به هفت هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

به گفته او، میانگین تولید گندم از ۱۱۲ هزار تُن به ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تُن رسیده که رشد مطلوبی را نشان می‌دهد. خرید مازاد گندم نیز از ۵۵ هزار تُن به ۱۱۵ هزار تُن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به تولید بذر هم اشاره‌ای کرد و گفت: در مجموع دولت‌های نهم و دهم سه هزار و ۳۰۰ تُن بذر گندم در این منطقه تولید شد اما طی هفت سال گذشته تاکنون بیش از هفت هزار و ۳۰۰ تُن بذر گندم در این خطه تولید شده است.

۱۵۲ هزار تُن گندم از مزارع جنوب کرمان برداشت شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز از برداشت ۱۵۲ هزار تُن گندم از مزارع هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

فرامرز رستگاری که مدرس رشته کشاورزی هم است در این خصوص اظهار داشت: این میزان سطح زیر کشت در راستای عملیات اجرایی و برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش ضریب خوداتکایی و خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم برنامه‌ریزی شده است.

فعالیت ۱۰ مرکز خرید گندم در جنوب کرمان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنین از فعالیت ۱۰ مرکز خرید تضمینی گندم در این منطقه خبر داد و مراکزی همچون سیلوی شهید صدوقی جیرفت، کارخانه‌های آرد در جیرفت و کهنوج و هفت مرکز خرید در شهرستان‌های فاریاب، کهنوج، قلعه‌گنج و رودبار جنوب را از جمله مراکز خرید امسال گندم در منطقه جنوب کرمان اعلام کرد.

رستگاری با اشاره به اضافه شدن کارخانه‌های آرد به لیست مراکز خرید تضمینی، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و جلب نظر شرکت غله و بازرگانی استان کرمان به منظور تسهیل شرایط خرید و حمایت از تولیدکنندگان، زمینه حضور و مشارکت کارخانه‌های آرد به عنوان مراکز خرید تضمینی فراهم شد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از گندم‌کاران این منطقه حمایت می‌کند، گفت: برای برداشت به هنگام محصول با هماهنگی کمباین‌داران استان فارس، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راهور منطقه، تامین کمباین مورد نیاز برای برداشت به موقع گندم محقق شد.

تامین و توزیع هشت هزار و ۵۰۰ تُن بذر استاندارد گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم از تامین و توزیع هشت هزار و ۵۰۰ تُن انواع بذر استاندارد در این منطقه خبر داد و افزود: این بذرها شامل ارقام مهرگان، چمران ۲۰، خلیل و برات بودند که بین گندم‌کاران هفت شهرستان جنوبی استان کرمان توزیع شد.

محمدرضا ساردوئی با اشاره به توجه دولت به افزایش کیفیت زراعت در جنوب کرمان افزود: با مشارکت چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار، برای ارتقای عملیات به‌زراعی تولید از جمله کنترل علف‌های هرز، توسعه کشت‌های خطی، تغذیه گیاهی و بهبود روش‌های آبیاری (تجهیز بیش از پنج هزار هکتار از مزارع به شبکه آبیاری نوین) گام‌های موثری برداشته شده است.

او به بارش‌های امسال هم اشاره‌ای کرد و گفت: با وجود خسارت‌های باران به بخشی از مزارع شهرستان‌های جنوبی، ارزیابی‌های میدانی نشان می‌دهد که وضعیت کلی محصول گندم در منطقه، مطلوب است.

خرید یکهزار تُن گندم بذری 

احمد مشایخی مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان نیز از خرید یکهزار تُن گندم بذری از کشاورزان این منطقه خبر داد.

وی با بیان اینکه اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی جنوب کرمان (هامون) یکی از مراکز سه‌گانه خرید، بوجاری (غربال) و بسته‌بندی بذر گندم در جنوب استان است، گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی دولت، تولید بذر استاندارد گندم را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و در این راستا تولید زارعان افزایش چشمگیری داشته است.

وی از عملکرد این اتحادیه هم سخن به میان آورد و اظهار داشت: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی جنوب کرمان با نظارت و تایید کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اقدام به خرید و ذخیره سازی یکهزار تُن گندم بذری از ارقام مهرگان، ستاره و خلیل در طبقات گواهی شده (مادری و پرورشی) در سایت روستای جهادآباد کرده است.

۹۲ هزار تُن گندم در جنوب کرمان خریداری شد

رییس اداره غله شهرستان جیرفت هم از خرید ۹۲ هزار تُن گندم از کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: این میزان گندم توسط سیلوی جیرفت و مراکز مجاز خریداری شده است.

یدالله نخعی خرید گندم کشاورزان را از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا کنون عنوان کرد و افزود: این گندم‌ها به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

او در پاسخ به این سوال که تکلیف گندم‌های خریداری شده چه می‌شود، اظهار داشت: ۶۰ درصد گندم خریداری شده به مرکز استان منتقل و مابقی بین کارخانه‌های آرد جنوب کرمان توزیع شد.

نخعی با بیان اینکه ۲ کارخانه آرد در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج فعال است، از احداث یک کارخانه جدید در شهرک صنعتی شماره ۲ جیرفت خبر داد.

رییس اداره غله شهرستان جیرفت با بیان اینکه اجازه خرید گندم را به دلال‌ها نداده‌ایم، اظهار داشت: مراکز خرید به صورت شبانه روزی و بدون معطل کردن کامیون‌ها اقدام به خرید می‌کردند.

کمبود کُمباین، آزار دهنده است

محمد طارم هم یکی از کشاورز با تجربه جنوب کرمان و در گندم‌کاری صاحب نام است. او کمبود کود اوره و دستگاه کُمابین را مهمترین مشکل گندم‌کاران جنوب کرمان طی فصل زراعی جاری عنوان کرد.

 طارم که ۱۵ سال به طور مداوم گندم کشت کرده است، افزود: متاسفانه امسال در فصل کشت با کمبود و توزیع نامناسب کود اوره مواجه بودیم لذا مجبور به خرید کود خارج از شبکه آن هم به صورت محدود شدیم.

او با بیان اینکه قیمت هر گونی کود اوره دولتی ۴۵ هزار تومان است گفت: متاسفانه این کود را در بازار آزاد و به قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریدم و اگر حقیقت را بخواهید با این قیمت راضی بودم اما وضعیت به گونه‌ای بود که حتی کود قاچاق هم گیر نمی‌آمد.

این گندم‌کار جنوبی با بیان اینکه در فصل برداشت با مشکل کمبود کمباین مواجه شدم، تصریح کرد: کمبود کمباین در فصل برداشت برای کشاورزان، بسیار آزاردهنده است.

بنا به گفته مسئولان، نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و این در حالی است که دلال‌ها تا سه هزار تومان و بیشتر بابت هر کیلوگرم گندم، پول به کشاورزان پیشنهاد می‌کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

کمبود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی‌های کشور

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:

کمبود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی‌های کشور

کیفرخواست متهمین صادر شد

۶ عضو شورای شهر سردشت ۳۲ هزار دلار رشوه گرفتند

کیفرخواست متهمین صادر شد

پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

طرح «نهضت پارکینگ‌سازی» در پایتخت چقدر به بهبود حمل‌و‌نقل شهری منجر می‌شود؟

پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

نرخ تاکسی‌های برقی باید همانند تاکسی‌های معمولی باشد

رئیس شورای شهر تهران:

نرخ تاکسی‌های برقی باید همانند تاکسی‌های معمولی باشد

مشارکت ۵۰ درصدی خیران در مقاوم سازی مدارس

۳۳ هزار کلاس درس احداث و مقاوم سازی شد

مشارکت ۵۰ درصدی خیران در مقاوم سازی مدارس

تبلیغ عضو شورای شهر تهران برای سعید جلیلی در صحن علنی شورا+ فیلم

تبلیغ عضو شورای شهر تهران برای سعید جلیلی در صحن علنی شورا+ فیلم

نرخ تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها ۲.۵ برابر بیشتر از جاده‌هاست

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های تهران

نرخ تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها ۲.۵ برابر بیشتر از جاده‌هاست

شهروندان فضای پارک خودروها با اپلیکیشن شناسایی می‌کنند

آغاز ساماندهی پارک حاشیه‌ای در ۳ منطقه تهران

شهروندان فضای پارک خودروها با اپلیکیشن شناسایی می‌کنند

سه مفقود سیل سوادکوه در بیمارستان بستری هستند

یک جسد در قائمشهر پیدا شد

سه مفقود سیل سوادکوه در بیمارستان بستری هستند

نظافت، درخواست اول تهرانی‌ها از 137

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرد:

نظافت، درخواست اول تهرانی‌ها از 137

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر