پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش خسارت آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی نبود بالگرد

افزایش خسارت آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی نبود بالگرد





۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶

افزایش خسارت آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی نبود بالگرد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گوید این سازمان به دلیل عدم تخصیص بالگرد 

در سال جاری امکان اطفای حریق به‌صورت هوایی را نداشت

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خسارت آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طی تابستان امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافت و سازمان جنگل‌ها به دلیل عدم تخصیص بالگرد امکان اطفای حریق به‌صورت هوایی را در سال جاری نداشت و در پی آن عملیات اطفا در نقاط صعب‌العبور طول می‌کشید. سرهنگ علی عباس‌نژاد در ادامه می‌گوید: طی تابستان امسال ۶۴ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی کشور به وقوع پیوست که نسبت به سال گذشته ۸ درصد در عدد وقوع کاهش داشت. همچنین در جنگل‌های دست‌کاشت کشور ۶۸ فقره آتش‌سوزی در همین بازه زمانی اتفاق افتاد که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ مورد کاهش در عدد وقوع داشت. آن‌طور که این مقام مسوول به ایسنا گفته، هرچند عدد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته، اما میزان خسارت آن بیش از سال گذشته است به طوری‌که سال گذشته خسارت آتش‌سوزی‌ها ۱۰۳۰ هکتار بود، اما در سال جاری به بیش از ۱۶۰۰ هکتار رسید.

به گفته عباس‌نژاد، ۶۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های طبیعی و ۴۰ درصد آنها در جنگل‌های دست‌کاشت رخ داده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه طی سال گذشته آتش‌سوزی به ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های دست کاشت خسارت وارد کرد اما امسال این رقم به ۴۲۰ هکتار رسید، تصریح می‌کند: علت افزایش خسارت‌های آتش‌سوزی به جنگل‌ها و مراتع کشور طی تابستان این است که متاسفانه امسال سازمان جنگل‌ها به دلیل عدم تخصیص بالگرد امکان اطفای حریق به‌صورت هوایی را نداشت و به همین دلیل عملیات اطفا در نقاط صعب‌العبور طول می‌کشید.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین آتش‌سوزی‌ها طی تابستان در منطقه زاگرس به وقوع پیوست، عنوان می‌کند: بیشترین خسارت وارد شده طی این آتش‌سوزی‌ها در استان‌های کردستان، مرکزی و خوزستان بود. این مقام مسوول با اشاره به اینکه علت وقوع ۹۰ تا ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌های عوامل سهوی و عمدی انسانی بود، تصریح می‌کند: برخی افراد به قصد تصرف زمین و یا اختلافاتی که درباره موضوع مرتعداری دارند اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌کردند. عباس‌نژاد تاکید می‌کند: آتش‌سوزی‌های سهوی یا عمدی انسان در جنگل‌ها و مراتع تخلف است و قطعا برای متخلفان در دستگاه قضایی پرونده تشکیل می‌شود.

بی‌توجهی به اطفای حریق جنگل‌ها

اواخر مردادماه امسال بود که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران خبر داد و اعلام کرد: «هیچ دستگاهی به ما بالگرد نمی دهد». سرهنگ علی عباس‌نژاد با بیان اینکه حریق در مناطق صعب‌العبور جنگل‌های قره داغ اتفاق افتاده، می‌گوید: ما تلاش های بسیاری کردیم تا بتوانیم از سازمان مختلف دو دستگاه بالگرد برای اعزام نیرو و اطفای حریق تهیه کنیم اما متاسفانه موفق نشدیم. به گزارش ایلنا، این مقام مسوول با تاکید براینکه ما در حال حاضر اطفای حریق از طریق هوایی داریم، خاطرنشان می‌کند: سازمان مدیریت بحران و استاندار در منطقه حضور دارند و پیگیر تهیه هلیکوپتر هستند. در حال حاضر سازمان هلال احمر در منطقه بالگرد دارد و می تواند به ما کمک کند. همچنین هوانیروز می تواند از استان‌های همجوار به ما کمک کند اما متاسفانه به دلیل اینکه در سه سال گذشته در حالی که به ما کمک کردند اما ما نتوانستیم اعتبار لازم را برای آنها فراهم کنیم، امسال به ما کمک نمی کنند. عباس نژاد در آن زمان تصریح می‌کند: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در ارسباران دچار آتش سوزی شده و در حال سوختن است البته دو بخش بود که یک قسمت توسط همکارانمان اطفا شده اما بخش دیگر همچنان در حال سوختن است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع عنوان می‌کند: به ما قول داده بودند که شاید امروز صبح بتوانند به ما یک بالگرد بدهند اما هنوز که خبری نشده است. 

تراژدی خاکستری شدن جنگل‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین، به‌طور متوسط سالانه 15هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مراتع ایران تحت تاثیر حریق قرار دارد. بر اساس نظرات کارشناسان محیط‌زیست کشور تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان‌زایی به عنوان سه چالش عمده جهان محسوب می‌شوند. در این وضعیت کارآمدترین اقدام در این زمینه حفاظت از جنگلهاست. در کشور با بررسی میزان آتش سوزی جنگل‌ها باید به این امر تاکید کرد که کمترین میزان آتش سوزی در سال 84 با شش‌هزار و 679 هکتار و بیشترین آن در سال 94 به میزان 44هزار و 852 هکتار بوده است. باید به این امر اذعان کرد که بیش از 70درصد آتش سوزی جنگل‌ها به لحاظ رویشگاهی در جنگل‌های زاگرس اتفاق می‌افتد و علت آن گستردگی این ناحیه رویش به مساحت شش‌میلیون هکتار است. از سوی دیگر عامل 95درصد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع انسان‌ها هستند. بر اساس آمار در سال‌های 93 و 94 حریق در جنگل­ها و مراتع دودرصد افزایش داشته است، اما از لحاظ میزان سطح شش‌درصد کاهش را نشان می دهد.

به کارگیری امکانات ابتدایی در اطفای‌حریق

با بررسی عملیات اطفای حریق در آتش سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع باید گفت که در برخی آتش سوزی‌ها از وسایل ابتدایی همچون بیل و گلنک برای اطفای حریق استفاده می‌شود. این در حالی است که بخش عمده‌ای از مراتع و جنگل­ها در مناطق صعب العبور قرار دارند؛ در این وضعیت برای اطفای حریق باید از بالگرد و تجهیزات پیشرفته استفاده کرد. این در حالی است که بالگرد تنها در انحصار دستگاه‌­های خاص همچون وزارت دفاع، هلال احمر و نیروهای مسلح است. در کشور بالگردهای موجود فاقد ابزارهای مورد نیاز برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها هستند، در حالی که در هنگام وقوع آتش سوزی هلی برد استفاده از نیروهای تخصصی در زمان مناسب از اهمیت ویژه برخوردار است. گفتنی است در بسیاری از مناطق کشور امکان جا‌به‌جایی ناممکن است و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای ویژه جا‌به‌جا شوند. این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق مواجه هستیم. چندی پیش نیز رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: «بهتر است نسبت به تولید و در صورت نیاز خرید بالگرد اطفای حریق اقدام شود.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر