پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کارخانه بازیافت در بندرعباس احداث می‌شود

کارخانه بازیافت در بندرعباس احداث می‌شود





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۴

کارخانه بازیافت در  بندرعباس احداث می‌شود 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس از احداث کارخانه تولید سبد میوه و دستمال کاغذی از مواد بازیافتی خبر داد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس به‌تازگی از احداث کارخانه تولید سبد میوه و دستمال کاغذی از مواد بازیافتی خبر داده و گفته است بخش خصوصی برای ساخت این کارخانه ۲ میلیارد تومان هزینه می‌کند که با راه‌اندازی آن از دفن ۲۰ تا ۴۰ تن زباله در روز جلوگیری می‌شود.

به گفته پطرس ترابی‌زاده این کارخانه در مجاورت سایت جمع‌آوری زباله در منطقه تل‌سیاه بندرعباس ساخته می‌شود.

آن‌طور که ترابی‌زاده به خبرگزاری موج هرمزگان گفته روزانه بیش از ۳۶۰ تن زباله در بندرعباس تولید و دفن می‌شود و کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش آلودگی آب‌های زیرزمینی از مزیت‌های راه‌اندازی کارخانه بازیافت مواد است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس تاکید کرده بندرعباس جزو نخستین شهر‌های کشور است که طرح تفکیک پسماند در آن اجرا می‌شود.

بازیافت روزانه 400 تن زباله

سایت بازیافت زباله در مجاورت بندرعباس و روستای تل سیاه تنها سایت بازیافت این شهر بزرگ است که روزانه حدود 400 تن زباله را به صورت نیمه‌صنعتی بازیافت می‌کند. تفکیک زباله‌ها پس از انتقال توسط نوار نقاله با دست صورت می‌گیرد و گاهی کارگران زحمتکش این سایت پسماندهای بیمارستانی را نیز در بین زباله‌های خانگی می‌بینند. برخی مطب‌ها و کلینیک‌ها در اقدامی غیر‌اخلاقی و به منظور پرداخت هزینه کمتر دفع زباله دست به چنین کاری میزنن بدون در نظر گرفتن خطرات این اقدام بر کارگران سایت. کارگران در گرمای طاقت‌فرسای بندرعباس علاوه بر تحمل بوی متعفن زباله‌ها، زباله‌های عفونی هم باید شناسایی و معدوم کنند. حقوق ناچیز کارگران در مقابل رنج و زحمتی که تحمل می‌کنند حرفی برای گفتن نمی‌گذارد اما به ما تأکید کردند فرهنگ‌سازی شود تا لااقل کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی زباله‌های عفونی را مخلوط زباله‌های خانگی نکنند.

بندرعباس شهری تجاری و اقصادی است از این‌رو امید میرود شرایط مدیریت پسماند از توجه بیشتری  برخوردار شود هرچند اگر کسی شرایط قبل را دیده باشد متوجه پیشرفت و توسعه در این بخش می‌شود. زباله‌ها پس از تفکیک بسته‌بندی و به کارخانه‌های مختلف جهت بازیافت ارسال می‌شود و سایر زباله‌ها در محدوده‌های مختلف دفن می‌شوند. 

همه چیز در مورد بازیافت و تفکیک زباله

برای بسیاری از مردم سخت است که قبول کنند با همین زباله تولیدی هر روزشان می‌توانیم در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده و به‌جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم اما این یک واقعیت است که در کل دنیا به سمت آن رفته‌اند و ما بسیار در آن عقب هستیم.

بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف‌شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است. ساخت کاغذ تازه از کاغذهای باطله می‌تواند نتیجه بازیافت باشد. بازیافت زباله‌ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد. ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله‌هاست.

چگونه باید زباله را تفکیک کرد؟

در قدم اول برای بازیافت زباله‌ها باید مواد قابل تجزیه مثل پسمانده‌های آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر زباله‌ها جدا کرده و سعی شود فقط این مواد را در کیسه زباله ریخته و به رفتگر تحویل داد. این مواد را به نوعی کود به نام کمپوست تبدیل می‌کنند و برای اصلاح خاک و جبران مواد غذایی از دست رفته از آن استفاده می‌کنند. در مرحله بعد باید مواد قابل بازیافت را از زباله‌ها جدا کنیم. شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات از بهترین مواد برای بازیافت هستند.

فایده تفکیک پسماند و بازیافت چیست؟

بازیافت زباله‌ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد. ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله‌هاست.

فواید بازیافت بطری‌های شیشه‌ای چیست؟

شیشه معمولی را می‌توان تا دفعات بیشمار بازیافت کرد زیرا شیشه فرسوده نمی‌شود. هر بطری شیشه نوشابه را می‌توان تا 15 بار برای مصارف خوراکی بازیافت کرد.

قیمت تمام‌شده شیشه‌های بازیافتی با کیفیتی مشابه شیشه‌های نو بسیار کمتر از شیشه‌های نو است. شیشه‌های سبز و قهوه‌ای رنگ نوشابه جزو مواد قابل بازیافت هستند. بازیافت یک تن شیشه باعث صرفه‌جویی در مصرف حدود یک تن مواد معدنی دیگر می‌شود ( 600 کیلوگرم ماسه، 190کیلوگرم سود سوزآور، 190کیلوگرم آهک و 60کیلوگرم فلدسپات).

چه نوع پسماندهایی خطرناک هستند؟

زباله‌های خطرناک به مواد زاید جامدی اطلاق می‌شود که بالقوه خطرناک هستند و یا اینکه موجب خطر برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده به وجود می‌آورند. این مواد که به‌سادگی تجزیه‌پذیر نیست اگر در شرایط مساعد بیولوژیکی داشته باشند تکثیر می‌شوند و عوامل نامساعد دیگری را در محیط به وجود آورند. مواد زاید سمی و خطرناک، قابل احتراق، خورندگی و قابلیت انفجار دارند.

چند نوع پسماند داریم؟

انواع پسماندها با استفاده از دو طبقه‌بندی بررسی می‌شوند. طبقه‌بندی اول، شامل پسماندهای تر یا آلی یا ارگانیک یا فسادپذیر پسماندهای خشک یا غیرآلی یا غیرارگانیک یا غیرفسادپذیر و پسماندهای خطرناک و ویژه می‌شود. نوع دیگر طبقه‌بندی پسماندها نیز پسماندهای خانگی، پسماندهای بیمارستانی، پسماندهای تجاری، پسماندهای خطرناک پسماندهای صنعتی پسماندهای خاک و نخاله ساختمانی پسماندهای خیابانی، پسماندهای پارک‌ها، فضای سبز و گورستان‌ها را دربر می‌گیرد. پسماندهای خانگی شامل پسماندهای عادی منازل، مواد اضافی باقیمانده در فرآیندهای آشپزی، تغذیه، پسماندهای فضای سبز، پسماندهای میوه و سبزیجات و… می‌شود. به زباله‌های حاصل از فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی،بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌های پزشکان و دندانپزشکان، آزمایشگاه‌ها و… زایدات بیمارستانی یا بهداشتی می‌گویند. پسماندهای تجاری نیز شامل مواد زاید ناشی از فعالیت‌های صنوف مختلف تجاری و بازاری می‌شود. پسماندهای خطرناک نیز شامل باطری، لامپ فلوروسنت و پسماندهای صنعتی شامل مواد زاید ناشی از فعالیت‌های صنایع است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر