پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ابوالقاسم پورحسینی؛ روح القدس مطبوعات کرمان

ابوالقاسم پورحسینی؛ روح القدس مطبوعات کرمان





۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۷

ابوالقاسم پورحسینی؛ روح القدس مطبوعات کرمان

دکتر سید ابوالقاسم پورحسینی در یک خانواده مذهبی و پیشه ور در سال 1299 در کرمان به دنیا آمد. در سن یازده سالگی از داشتن پدر محروم شد. به همت مادر و زیز نظر حاج شیخ محمد حائری کرمانی به تحصیل علوم تربیتی، اخلاق و فلسفه پرداخت. در سال 1322 به دبیری دبیرستان های کرمان منصوب، طی دوره خدمات فرهنگی در کرمان تا سال 1337 به ریاست دبیرستان، دانش سرای مقدماتی، معاونت آموزش و پرورش استان(اداره فرهنگ) و ریاست آموزش و پرورش شهرستان های کرمان، رفسنجان و بخش شهداد انتصاب یافت.
در سال 1324 امتیاز روزنامه ای به نام روح القدس را گرفته و به چاپ و نشر آن همت گماشت. از همان جوانی که قدم در این راه نهاد با کمال صراحت حقایق را بیان می نمود.
روزنامه اش زبان گویای مردم دردمند و ستم کشیده کرمان بود. کمبودها و کاستی ها را چه از جانب دستگاه های دولتی و چه از جانب سرمایه داران آن زمان کرمان اعمال می شد، با شهامت و بی پروایی عنوان می کرد. به همین علت بود که مورد بغض و کینه عده ای سود طلب و عناصر پلید و ریاکار قرار گرفت.
حمایت از محرومان و ضعفا را وجهه همت خود قرار داده و با اعتقادی که به این امر داشت، بدون ترس سخن حق می گفت.
این است بعضی از جملات آن روزنامه:
«طالب ایرانی هستیم که آزادی و استقلال، به معنای حقیقی، آسایش و امنیت برای همه وجود داشته باشد. همه از سفره گشاده طبیعت به میزان کار و کوشش خود بهرمند شوند. اعیان و اشراف بر فقرا و ضعفا برتری نداشته باشند و اختلاف طبقاتی از بین برود. چنین محیطی آرزوی ماست.
مرام و هدف در راه حصول به این ایده آل تا آن گاه که قلم قوّت دهد با یاری خداوند و با منتهای شهامت و عفت قلم مورد نظر ماست و تا آن جایی که حقیقت رهنمون است از اشاعه حق و تنویر افکار عمومی باز نخواهم ایستاد.»
اولین سر مقاله روح القدس این طور شروع می شود:«از کجا شروع کنم. درد یکی دو تا نیست، همه جا بدبختی، مصیبت و غم و اندوه جریان دارد. در همه جا محنت، سختی، عسرت و مشقت حکمفرماست.
ایران مواجه با بلا و فتنه هایی است که غور در آن ها دل هر ایرانی وطن پرستی را آتش می زند و جای آن قطرات اشک صفحه تاریخ معاصر را سیاه می کند.»
در سرمقاله شماره اول سال دوم چنین نوشته شد:«این هم زندگی شد؟ در بیابان دزد، در دهات دزد، در ادارات دزد، در بازار دزد، آخر این چه معمایی است؟! کسی نیست بگوید:ای اولیای امور، ای بزرگان، ای رؤسا، ای روحانیون، ای تجار، ای کسبه چه خبر است؟ چرا خدا، پیر، پیغمبر، انصاف و عدل را فراموش کردید و حرص و آز را پیشه ساخته اید؟»
سرمقالات روزنامه روح القدس همه به قلم پورحسینی بود و مرتباً خیانتکاران و تجاوزکاران را مورد مؤاخذه قرار می داد و هیچ واهمه ای نداشت.
وی روزنامه روح القدس را مدت 3 سال از اسفند 1324 تا فروردین 1328 منتشر نمود که به صورت هفتگی بود.
روزنامه دارای چندین فوق العاده و ضمیمه بود. روح القدس روزنامه ای علمی، ادبی، اجتماعی و فرهنگی بود و به هیچ حزب و دسته ای وابستگی نداشت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر