پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از کرمان چه خبر

از کرمان چه خبر





۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱:۳۱

شاید کرمان با کمبود مواد معدنی روبرو شود
ایسنا نوشت: سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به کلنگ زنی طرح‌های صنعتی و صنایع معدنی در استان کرمان خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک با اتمام طرح‌هایی که وجود دارد شاید با کمبود مواد معدنی مواجه شویم، درنتیجه رویکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان باید به‌گونه‌ای باشد تا شرایط به نحوی فراهم شود که این مواد معدنی موردنیاز صنایع در سال‌های آینده و پس از افتتاح این صنایع بزرگ تأمین گردد. احمد حسن‌زاده همچنین اظهار کرد: استان کرمان از نظر ساختار تشکیلات زمین‌شناسی اغلب دوره‌های زمین‌شناسی تشکیل‌دهنده مواد معدنی را دیده است و در این زمینه ظرفیت تبدیل‌شدن به بهشت معادن را دارد. وی بابیان اینکه کرمان اکنون بهشت معادن نیست اظهار کرد: در حوزه معدن کاری در طول سالیان متمادی اقداماتی در حوزه معدن و استخراج انجام‌شده اما کافی نیست و بایستی کارهای اکتشافی با استفاده از ابزارهای مدرن و روز دنیا صورت گیرد و به سمت و سویی حرکت کنیم که این پتانسیل بالقوه استان را به فعل تبدیل کنیم. حسن‌زاده عنوان کرد: با توجه به تلاش مضاعفی که در چند سال اخیر در زمینه اکتشافات صورت گرفته، میزان ذخایر معدنی به پنج میلیارد تن رسیده است ضمن آنکه بیش از 420 معدن در استان کرمان پروانه بهره‌برداری اخذ نموده که حدود 60 میلیون تن ماده معدنی از این معادن استخراج می‌شود به‌طوری‌که این معادن حدود 22 درصد ارزش استخراج مواد معدنی در کشور را از آن خودکرده‌اند. سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: ارزش تولیدات مواد معدنی استان کرمان بالغ‌بر سه هزار و 500 میلیارد تومان است که معادل 45 درصد ارزش تولیدات مواد معدنی کل کشور است، همچنین حقوق دولتی که معادن استان کرمان پرداخت می‌کنند برابر با 36 درصد وصولی کل کشور است. وی اضافه کرد: ازلحاظ آماری بیش از 30 درصد فعالیت‌های معدنی در استان کرمان انجام می‌شود.

2 میلیون و 470 نفر در استان کرمان سرشماری شدند
ایرنا نوشت: معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان کرمان گفت: از شروع سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن تاکنون که مرحله حضوری است، 2 میلیون و 470 نفر در استان کرمان سرشماری شدند. مهرداد محمدی با اشاره به افرادی که سرشماری خود را به هر دلیلی در محلی غیر از محل سکونت خود انجام داده‌اند افزود: در حال حاضر آمار روستاها و شهرها را به‌صورت روزانه بررسی و آمار هر منطقه‌ای که از حد متعارف بیشتر شود را اصلاح می‌کنیم. وی تصریح کرد: در سرشماری سال‌های گذشته هم با این مشکل مواجه بودیم و این اقدام هیچ تأثیری بر وضعیت آن منطقه یا روستا نخواهد داشت چراکه با ابزارهای کنترلی که وجود دارد تمامی مغایرت‌ها اصلاح می‌شود. معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان کرمان گفت: معاونان فنی و آموزشی مرکز آمار در شهرستان‌ها توجیه شدند که هر جا مغایرتی مشاهده کردند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.
وی تصریح کرد: این حرکت نه‌فقط برای آن روستا امتیازات بیشتری را به همراه نخواهد داشت بلکه کار آن‌ها صرفاً تحمیل یک هزینه اضافی برای دولت است. سلیمانی بابیان اینکه دهیاران نقش مؤثری در انجام سرشماری دقیق ایفا می‌کنند افزود: روستاهایی که سرشماری غیرواقعی انجام داده باشند قطعاً متضرر می‌شوند چراکه اصلاح سرشماری بر اساس نرخ رشد صورت می‌گیرد و اگر واقعاً افزایشی داشته باشند، لحاظ نخواهد شد. وی گفت: روستایی که 10 خانوار در آن زندگی می‌کنند مسلماً یک‌دفعه به 50 خانوار افزایش نمی‌یابد. وی تصریح کرد: این اقدامات ناصحیح هیچ خللی در روند سرشماری ایجاد نمی‌کند و ما قطعاً برای اصلاح این آمار ورود خواهیم کرد. پس از انجام سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن اکنون مرحله حضوری با مراجعه مأموران سرشماری به در منازل در دست انجام است.

رفسنجان، زرند، بم و کرمان، نامزد
پایتخت کتاب ایران شدند
تسنیم نوشت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان در بخش چاپ و نشر جزو پنج استان اول کشور است، گفت: شهرستان‌های رفسنجان، زرند، بم و کرمان، نامزد پایتخت کتاب ایران شدند. محمدرضا علیزاده در نشست هم‌اندیشی پیرامون برش استانی طرح پایتخت کتاب ایران که با حضور بهروز فتحی، مدیر‌کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل آسمان کرمان برگزار شد اظهار داشت: استان کرمان در بخش چاپ و نشر جزو پنج استان اول کشور است. وی با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر چاپ، نشر و نمایشگاه‌های بزرگ کتاب در استان تشکیل‌شده است گفت: این موضوع نشان از فرهنگی بودن مردم کرمان دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: در راستای فعالیت فرهنگی به‌ویژه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، شهرداری و برخی بنگاه‌های اقتصادی ازجمله مس کرمان، گل گهر سیرجان، زغال‌سنگ کرمان و کرمان موتور در فعالیت‌های فرهنگی حمایت و کمک خوبی کردند.
وی با اشاره به طرح انتخاب پایتخت کتاب کشور خاطر‌نشان کرد: از استان کرمان، شهرستان‌های رفسنجان، زرند، بم و کرمان از به‌عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی‌شده‌اند. وی بابیان اینکه امروزه بسیاری از مشکلات جوامع ناشی از عدم اطلاع، آگاهی و سطح پایین مطالعه است افزود: افزایش آگاهی و کتاب‌خوانی بین دانش‌آموزان نقش بزرگی در افزایش سرانه کتاب‌خوانی دارد. در نشست هم‌اندیشی پیرامون برش استانی طرح پایتخت کتاب ایران حسین‌زاده مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان، مدیر مرکز کرمان‌شناسی، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها، شهرداران، بخشداران نیز حضور داشتند.

خرمای پیارم جایگزین رقم مضافتی
ریگان می‎شود
فارس نوشت: فرماندار ریگان گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی خرمای رقم پیارم در این شهرستان جایگزین رقم مضافتی می‎شود. امین باقری اظهار داشت: با توجه به اینکه این شهرستان تک‎محصولی بوده و خرمای مضافتی آن سالانه دچار خسارت می‎شود و در راستای اجرای شعار سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» رقم پیارم خرما در حال جایگزینی است. وی بیان داشت: خرمای پیارم از ارقام مهم جایگزین در تغییر الگوی کشت باغ‎ها بوده که در دستور کار جهاد کشاورزی قرارگرفته است. باقری تصریح کرد: با توجه به اینکه رقم پیارم با شرایط آب و هوایی ریگان سازگاری داشته است، باید با ترویج آن در باغ‌های شهرستان موردتوجه کشاورزان قرار گیرد. فرماندار ریگان به توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: سالانه بیش از 35 هزار تن خرمای رقم مضافتی در این منطقه برداشت می‌شود. وی افزود: تاکنون در شهرستان ریگان بیش از 15 هزار اصله خرمای رقم پیارم کشت‌شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر