پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشیت؛ سرزمین آبشارها در نقطه صفر کویر لوت

کشیت؛ سرزمین آبشارها در نقطه صفر کویر لوت





۱ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۶

کشیت؛ سرزمین آبشارها در نقطه صفر کویر لوت

استان پهناور کرمان کلکسیونی از اقلیم های مختلف است. اما یکی از پیچیده ترین و شگفت آورترین اکوسیستم های این استان در مجاورت کویر گستره و خوف آور لوت واقع شده است. گستردگی و بی آبی و تنهایی در کویر گسترده لوت سبب شده که از آن به عنوان نقطه صفر زمین یاد کنند. این جا مکانی است که به دلیل گرمای شدید هوا، بی آبی و عدم امکان زندگی از آن می توان به عنوان یکی از اسرار آمیزترین نقاط زمین یاد کرد که همچنان رازهای سربه مهری در دل خود دارد.
دریایی در کویر
جاذبه شگفت انگیز که بیشتر به رؤیایی شیرین و افسانه شباهت دارد، در دل کویر بی آب و علف و سوزان لوت واقع شده است که حتی ساکنان استان کرمان نیز از آن کمتر آگاهی دارند. بعد از گذشتن از آخرین روستاهای مسکونی و مناطقی که می توان در آن ها حیات و آب یافت و هنگامی که وارد دشتی مملو از شن و آفتاب سوزان می شویم و در 40 کیلومتری شهر گلباف در دل کویر به ناگاه دره ای مملو از آب و نخلستان ظاهر می شود که به دلیل پر آب بودن مردم بومی منطقه از آن به عنوان دریا یاد می کنند. دره کشیت مملو از رودخانه و آبشارهای کوچک و بزرگی است که از دیواره دره به داخل آن جریان دارد و در نهایت رودخانه ای از آب شیرین را در انتهای این دره زیبا تشکیل می دهند که به رویایی در کویر شبیه است.
نخلستان ها و درختان میوه در مجاورت آبشارها
دره کشیت به طول سه کیلومتر مملو از نخلستان و درختان میوه است و دیواره های این دره عمیق نیز مملو از خزه و نوعی سرخس است که در کنار آبشارهای همیشه جاری آن روییده و منظره ای بدیع را به وجود آورده است.
نکته قابل توجه در مورد این منطقه وجود آبشاری به ارتفاع 12 متر است که به محوطه ای می ریزد که مردم محلی به آن دریا می گویند.
این آبشار حوضچه ای طبیعی و بزرگ را به وجود آورده است که 600 متر مربع وسعت دارد و مردم محلی اعتقاد دارند که عمق این حوضچه که به دلیل ریزش آبشارها ایجاد شده تا کنون مشخص نشده است.
وجود ده ها آبشار در این دره در میانه کویر سوزان لوت و وجود هزاران اصله نخل و مرکبات همگونی را به وجود آورده است. با وجود سرد شدن هوا در اکثر مناطق کشور کشیت را می توان همچنان به عنوان یکی از مهمترین نقاط گردشگری استان کرمان محسوب کرد. وجود قلعه مشهور کشیت که اقتباسی از ارگ بم و ارگ راین است نیز نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد و اینکه کشیت از جمله نخستین مکان های سکونت بشر بوده است.
کشیت؛ سرابی حقیقی در کویر لوت
تاریخ قلعه به دوران سلجوقی باز می گردد اما این قلعه که ثبت آثار ملی است به دلیل زمین لرزه قلعه خسارت دیده است و تاکنون اقدامی برای مرمت آن صورت نگرفته است.
کشیت یکی از مناطق منحصر به فرد ایران است که به واسطه قرار گرفتن در کویر منظره ای باور نکردنی را جلوی چشمان گردشگران قرار می دهد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر