پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر روزنامه های دیروز از مرگ کیارستمی تا اظهارات صالحی

مروری بر روزنامه های دیروز از مرگ کیارستمی تا اظهارات صالحی





۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰:۳۷

مروری بر روزنامه های دیروز
از مرگ کیارستمی تا اظهارات صالحی

اظهارات کنایه آمیز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، مورد توجه برخی روزنامه‌های اصولگرا قرار گرفته است، حال آنکه موضوع فیش‌های حقوقی و ماجرای مرگ کیارستمی و علت آن از دیگر موضوعات مهم دیروز بوده است. دو روزنامه وطن امروز و جوان امروز، عکس یک خود را به اظهارات علی اکبر صالحی اختصاص داده اند.
روزنامه وطن امروز در گزارشی با تیتر «کنایه‌های صالحی به روحانی» نوشت: «علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اگرچه در واپسین روزهای سال 94 و پس از عتاب و تشر حسن روحانی، کمتر درباره بدعهدی‌های آمریکا در پسابرجام گفت اما گویا او این روزها شرایط برجام و وضعیت پسابرجام را چنان دیده است که به‌رغم اطلاع از آزرده‌خاطر شدن روحانی، مجددا زبان گشوده و از بهتر بودن برخی مسائل در دوران پیشابرجام می‌گوید. صالحی در سخنان خود که در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما مطرح شد؛ کنایه‌هایی نیز به حسن روحانی زد. او درباره بدعهدی‌های آمریکا در برجام، تلویحا به گلایه و عتاب حسن روحانی نسبت به خود اشاره کرد اما گفت اگر وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی نیست اما یک استاد دانشگاه است و حق دارد از این منظر درباره این مسائل صحبت کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی که اصلی‌ترین نقش را در جوش دادن مسائل فنی برجام داشت و تعطیلی بخش وسیعی از برنامه هسته‌ای ایران با تصمیم‌گیری وی صورت گرفت؛ در ادامه نسبت به ادعاهای اخیر آنگلا مرکل درباره تلاش سازمان انرژی اتمی ایران برای دستیابی به مواد غیرقانونی در آلمان نیز واکنش نشان داد. »
روزنامه شهروند در گفت و گو با قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت با عنوان «بیشترین ضربه را از هم لباسی‌هایمان خوردیم» به نقل از وی می نویسد: «بیشترین آسیب را ما از خودمان خوردیم و از هم لباسی خودمان به خاطر مشاوره‌هایی که دادند. در همین لباسِی ما، بدترین توهین‌ها به جامعه پزشکی شد. منظورم فقط پزشکان نیستند، همه جامعه پزشکی. آنجا که درباره منابع حرف زدند و گفتند که این (نظام سلامت) چاه ویل است، پول ندهید، کمک نکنید. بله به‌هرحال سیاستمدار علاقه دارد جاده و ریل بسازد، ساختمان بسازد. آنها معمولا دنبال این چیزها هستند که بازده سریع و ملموس و قابل مشاهده دارد. این بود که هیچ وقت سهم حوزه سلامت را ندادند، هنوز هم نداده‌اند. آقای روحانی هم که آمد، باز هم آن طور که می‌خواست نشد. منابعی هم که دادند، پایدار نیست. نگرانی‌ای که همه‌مان داریم همین است؛ بنابراین اول از همه ما ضربه را از هم‌لباسی‌ها و بعد دولت و مجلس‌هایی که آمدند، خوردیم. آنها هم متأثر از هم‌لباسی‌های خودمان بودند. اگر صادقانه بگویم ما بیشترین گرفتاریمان از خودمان است یا برداشت‌های شخصی را وحی منزل می‌دانیم و می‌خواهیم به خورد سیاستمداران بدهیم و یا این‌که تخلفات شخصی مرتکب می‌شویم و به پای همه می‌نویسیم و در جامعه بدبینی ایجاد می‌کنیم. نکته دیگر این‌که سلامت جزو اولویت‌های دولت‌ها و مجلس‌ها نبوده، امروز نگاه کنید به کشورهای قدرتمند دنیا. دولت‌هایی که می‌آیند و می‌روند با چه حربه‌ای رقبای‌شان را از میدان بیرون می‌کنند؟ بلااستثنا با حربه سلامت. آنها انگشت می‌گذارند بر روی دردهای اجتماعی تا بتوانند رأی بگیرند. هر چقدر هم در جمهوری اسلامی در حوزه سلامت تلاش شود با حساب و کتاب و پیشگیری از اسراف، به نظر می‌رسد کم است.» همچنین این روزنامه با استفاده از کاریکاتور زیر به تشییع جنازه کیارستمی واکنش نشان داده است.
عباس عبدی نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «مرگ کیارستمی و نظام پزشکی» به مرگ کیارستمی پرداخت. عبدی در بخشی از این یادداشت نوشت: « ترد‌ید‌ی نیست که خطای پزشکی هم مثل هر حرفه د‌یگر قابل فهم است ولی مرز میان خطا، قصور و تقصیر باید‌ روشن شود‌. چه کسی می‌تواند‌ د‌ر این باره نظر د‌هد‌؟ اگر سازمان نظام پزشکی چنان بی‌طرفانه و منصفانه عمل کند‌ که هیچ جای بحثی باقی نگذارد‌، نه تنها بزرگ‌ترین خد‌مت را به جامعه کرد‌ه، بلکه موجب افزایش اعتماد‌ مرد‌م به جامعه پزشکی نیز خواهد‌ شد‌.
اگرچه رییس کل سازمان نظام پزشکی، معاون انتظامی خود‌ را مسوول رسید‌گی به این پروند‌ه کرد‌ه است، ولی از آنجا که تاکنون نتایج رسید‌گی‌های منصفانه از پروند‌ه‌های پزشکی به اطلاع عموم نرسید‌ه است، این احتمال وجود‌ د‌ارد‌ که این مورد‌ نیز چنانچه شایسته است به سرانجام نرسد‌، بنابراین پیشنهاد‌ می‌شود‌ که پزشکان مورد‌ اعتماد‌ خانواد‌ه مرحوم کیارستمی یا حتی اعضای خانواد‌ه وی نیز د‌ر جریان جزییات این رسید‌گی باشند‌ و اگر هرگونه قصور یا تقصیری رخ د‌اد‌ه آن را منتشر و اقد‌ام کنند‌ و اگر هم هیچ مشکلی نبود‌ه د‌ر این صورت خانواد‌ه آن مرحوم از پزشکان معالج و به تعبیری از جامعه پزشکی رفع اتهام کنند‌. کسی که فوت کرد‌ه زند‌ه نخواهد‌ شد‌، ولی عد‌الت و بازسازی اعتماد‌ از هر چیز د‌یگری مهم‌تر است به ویژه آنکه مربوط به مرگ هنرمند‌انی باشد‌ که د‌ر جهت تحقق آن گام برد‌اشته‌اند‌. خوشبختانه فضای رسانه‌ای د‌ر حال باز شد‌ن است ولی باید‌ از گمانه‌زنی پرهیز کرد‌ مشروط بر اینکه قول د‌اد‌ه شود‌ رسید‌گی به این موضوع به بهترین شکل انجام می‌شود‌. این رسید‌گی می‌تواند‌ آغاز اصلاحات و تغییرات جد‌ی د‌ر روابط پزشک و بیمار د‌ر ایران شود‌ و اعتماد‌ عمومی را نسبت به پزشکان بیش از پیش افزایش د‌هد‌.»
روزنامه شرق در گزارشی با اشاره به درخواست نمایندگان مبنی بر اینکه آستان قدس، ستاد اجرائی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح مالیات بدهند، با عنوان «هشدار نمایندگان به دولت» نوشت: «نمایندگان مجلس، از لزوم پرداخت مالیات توسط آستان قدس و ستاد اجرائی فرمان امام و همچنین بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نیروهای مسلح می‌گویند.
روز گذشته محمود صادقی، نماینده مردم تهران و از اعضای فراکسیون امید مجلس دهم، در گفت‌وگو با ایلنا روی این موضوع تأکید کرد و گفت: «بنابر ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به‌منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش‌وپرورش با اولویت مناطق محروم و روستا‌ها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و سایر دستگاه‌های اجرائی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، به استثنای مواردی که اذن ولی‌فقیه وجود دارد، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هستند».

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر