پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تأسیس صنایع آب بر در کویر غفلتی بزرگ بود

معاون اول رئیس جمهوری در سفر به استان آذربایجان غربی:

تأسیس صنایع آب بر در کویر غفلتی بزرگ بود

فاز سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ارومیه افتتاح شد و قرار است پساب ۵۱ میلیون مترمکعبی آن به دریاچه ارومیه منتقل شود





تأسیس صنایع آب بر در کویر غفلتی بزرگ بود

۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰

|پیام ما| فاز سوم از تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه روز گذشته با حضور «محمد مخبر» افتتاح شد. قرار است سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب این واحد تصفیه‌خانه که فاضلاب شهری جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری را پوشش می‌دهد، از طریق خط لوله‌ای ۱۱ کیلومتری به دریاچه ارومیه منتقل شود. مخبر در مراسم افتتاح این واحد، مسئله آب را یک مشکل جدی دنیا دانست و در عین حال تأسیس صنایع آب‌بر در مناطق مرکزی و کویری کشور را «غفلتی بزرگ» خواند، هرچند که از طرح‌های انتقال آب دریا به مرکز ایران دفاع کرد.

 

معاون اول رئیس جمهوری بر این نظر است که ایران در زمینه آب یک نقطه تهدید و در عین حال فرصت‌هایی برای بهره‌برداری دارد: «کشور ما به لحاظ آب‌وهوایی و متوسط بارش باران وضعیت مناسبی ندارد اما با وجود دریا در شمال و جنوب کشور فرصت‌های بزرگی به‌وجود آمده است که متاسفانه در سال‌های گذشته به‌خوبی نتوانسته‌ایم از آنها استفاده کنیم.»
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: تأسیس صنایع آب‌بر در مناطق کویری و مرکزی کشور غفلتی بزرگ بود که آب شرب مورد نیاز مردم را با کمبود روبرو ساخته و همچنین برای رساندن مواد اولیه به این صنایع و صدور محصولات آنان باید چندین هزار کیلومتر مسیر طی شود و اگر این صنایع بزرگ در کنار دریاها تاسیس می‌شد قطعاً مشکلات کمتری در زمینه آب در مناطق مرکزی کشور وجود داشت.
او با اشاره به اینکه ۶ طرح انتقال آب دریا در وزارت نیرو در حال بررسی و اجرایی شدن است، تصریح کرد: با افتتاح این طرح‌های بزرگ تنش‌های آبی در مرکز و شرق کشور حل می‌شود و آب مورد نیاز صنایع آب‌بر نیز از دریا تامین می‌شود.
مخبر با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه ایران با بهره گیری از تکنولوژی به خوبی از منابع آبی خود استفاده می‌کنند، گفت: با یک مدیریت مناسب می‌توان با بهره‌گیری از تکنولوژی، مابین توسعه و افزایش جمعیت تناسب ایجاد کرد.

مخبر: شش طرح انتقال آب دریا در حال بررسی و اجرایی شدن است و با افتتاح این طرح‌های بزرگ تنش‌های آبی در مرکز و شرق کشور حل می‌شود و آب مورد نیاز صنایع آب‌بر نیز از دریا تامین می‌شود

تأمین ۱.۵ درصد نیاز آبی دریاچه
معاون اول رئیس جمهوری همچنین درباره افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه گفت: با این اقدام مهم وزارت نیرو علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، کاهش آلایندگی و تخریب محیط زیست حجم بزرگی از آب نیز به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.
آنطور که در اخبار آمده است، میزان پسابی که قرار است از این واحد تصفیه‌خانه به دریاچه ارومیه برسد، سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب است. تصفیه فاضلاب‌های شهری و انتقال پساب به دریاچه ارومیه یکی از اقداماتی است که از دولت نهم، در برنامه مدیریت زیست‌بومی دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده بود. بر اساس مطالعات انجام شده، نیاز آبی دریاچه ارومیه سالانه بالغ بر سه میلیارد مترمکعب است که پساب این تصفیه‌خانه، چیزی حدود ۱.۵ درصد از کل نیاز آبی سالانه را تأمین خواهد کرد.
تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت کمتر از جمعیت
پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است. این پروژه شامل چهار فاز است که دو فاز پیش از این افتتاح شده است. دو فاز قبلی، ظرفیت تصفیه فاضلاب ۴۰۰ هزار نفر را داشت. احداث فاز چهارم نیز در مراحل مقدماتی است. بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر ارومیه یک میلیون و ۴۰ هزار نفر بود که در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۱۰۹ هزار نفر رسید. با این حساب، ظرفیت پیش‌بینی شده برای چهار فاز تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه جمعا برای جمعیتی یک میلیون نفری بوده است، از میزان جمعیت واقعی این شهر کمتر است. از سوی دیگر، با توجه به رشد جمعیت و توسعه شهرها، معمولا در طرح‌های تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، افق بلند مدت وضعیت شهرها در نظر گرفته می‌شود که به نظر می‌رسد افق بند مدت در نظر گرفته شده برای تصفیه‌خانه فاضلاب، حدود یک دهه پیش بوده و نیاز است علاوه بر فاز چهارم تصفیه‌خانه، فازهای جدیدتری نیز طراحی و احداث شوند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *