پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زخم سیل بر زلزله‌زدگان ترکیه

در دو استان زلزله‌زده ترکیه رخ داد:

زخم سیل بر زلزله‌زدگان ترکیه

رجب طیب اردوغان: نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سکنه منطقه زلزله‌زده در ۴۳۳ هزار چادر و کانکس زندگی می‌کنند که بخشی از این مناطق گرفتار سیل شد





زخم سیل بر زلزله‌زدگان ترکیه

۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹

|پیام‌ما| بهمن امسال وقوع دو زلزله مهیب در ترکیه، فاجعه انسانی رقم زد که طی بیست سال گذشته در منطقه بی‌سابقه بود. بنا به اعلام رسمی دولت‌های ترکیه و سوریه، دو کشوری که از زلزله فوریه دچار خسارت شدید شدند؛ زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) جان ۴۸ هزار ۴۴۸ نفر از جمله ۶ هزار و ۶۶۰ تبعه خارجی را در جنوب ترکیه گرفت و علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشت. حالا اما در مناطق زلزله‌زده ترکیه سیلاب جاری شده و زندگیِ کمی به ثبات رسیده اهالی را که بسیاری از آنان همچنان ساکن هتل‌ها، کمپ‌ها و مراکز اسکان دولتی بودند، تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

وقوع سیل در مناطق زلزله‌زده ترکیه بر مشکلات پیشین در این مناطق افزوده است. «خبرآنلاین» در گزارشی به نقل از یورونیوز در مورد خسارت‌های ناشی از این سیلاب در دو استان ترکیه نوشت: به دنبال بارندگی شدید روز چهارشنبه، ناگهان سیل در خیابان‌های استان‌های «آدیامان» و «شانلی‌اورفه» جاری شد و هر چه بر سر راه داشت از جمله خودرو‌ها را با خود شست و منازل، چادر‌ها و اسکان‌های موقت زلزله‌زدگان را زیر آب برد و تلفات انسانی بر جای گذاشت.
بر اساس آخرین خبرها، امدادگران روز پنج‌شنبه جسد دو نفر را در میان گل‌ولای و آوار به جا مانده از سیل در شانلی‌اورفه پیدا کردند و به این ترتیب شمار قربانیان به ۱۶ نفر افزایش یافت. بیشتر تلفات هم مربوط به همین منطقه بوده است و جست‌وجو برای پیدا کردن یک فرد مفقود شده دیگر همچنان ادامه دارد.
در آدیامان نیز یک خانه کانتینری که خانواده‌ای از بازماندگان زلزله در آن اسکان داشتند، زیر آب رفت و دو نفر غرق شدند. یک پرستار و کودک دو ساله‌اش نیز همچنان مفقود هستند.
در همین حال، روز پنج‌شنبه یک زمین‌لرزه با قدرت ۴.۸ ریشتر شهر «بولو» در شمال شرق ترکیه و در فاصله ۲۶۰ کیلومتری استانبول را لرزاند و مردم از ترس روانه خیابان‌ها شدند. این زمین‌لرزه تلفاتی در پی نداشته است.
آدیامان و شانلی‌اورفه از جمله یازده استانی در ترکیه هستند که در ششم فوریه امسال بر اثر زلزله ۷.۸ ریشتری، متحمل تلفات و ویرانی‌های گسترده‌ای شدند و در مجموع بیش از ۴۸ هزار نفر در ترکیه جان خود را از دست دادند. بر اثر این زلزله، ۶ هزار نفر هم در شمال سوریه جان باختند.

تی.آر.تی.خبر میزان بارش ۲ روز اخیر در استان‌های شانلی‌اورفه و آدیامان را برابر نیمی از کل بارش سالانه این مناطق اعلام کرد و گزارش داد: برای نجات شهروندان از سیل، بالگردهایی به منطقه اعزام شده است

همچنان «ایرنا» در خبری که چند ساعت پس از وقوع سیل در ترکیه منتشر کرده بود به نقل از وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه نوشت: استان آدیامان و شانلی‌اورفه در جنوب ترکیه که حدود پنج هفته پیش گرفتار زلزله مهیب شده بود، در پی بارش شدید باران به زیر سیل رفته و بر اثر این حادثه، پنج نفر جان باخته و چهار نفر مفقود شدند.
به گزارش این خبرگزاری، واحد کیریشچی بلافاصله برای انجام تحقیقات و رسیدگی به امور حادثه‌دیدگان سیل به منطقه اعزام شده است تا اوضاع شهرک‌های اسکان موقت مردم زلزله‌زده را که گرفتار سیل نیز شده‌اند، بررسی کند.
شبکه تی.آر.تی.خبر ترکیه نیز از خسارت سنگین سیل در مناطق شهری و تاسیسات زیربنایی و مسیرهای جاده‌ای جنوب ترکیه خبر داد و اعلام کرد: سیل برخی چادرها و کانکس‌های اسکان شهروندان زلزله‌زده را با خود برده و چادرهایی که احتمال آبگرفتگی وجود دارد، تخلیه شده است.
بنا به اعلام این رسانه، بارش باران در این مناطق همچنان ادامه دارد و با آبگرفتگی مناطق اسکان زلزله‌زدگان، شهروندان سیل‌زده دیگر چادر هم برای اسکان ندارند. تی.آر.تی.خبر میزان بارش ۲ روز اخیر در استان‌های شانلی‌اروفه و آدیامان را برابر نیمی از کل بارش سالانه این مناطق اعلام کرد و گزارش داد: برای نجات شهروندان از سیل، بالگردهایی به منطقه اعزام شده است.
این رسانه اعلام کرد: بر اثر بارندگی سیل‌آسا بسیاری از خیابان‌ها و معابر شهر آدیامان و شانلی‌اورفه دچار آبگرفتگی شده و آموزش و درمان در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی ایوبیه به علت آبگرفتگی برای یک روز در این شهر به حالت تعلیق درآمده است.
سیل صدها خانه و وسیله نقلیه در این دو شهر را با خود برده و به مزارع کشاورزی خسارت زیادی وارد کرده است و بسیاری از مردم سیل‌زده نیز در حال تخلیه خانه‌های خود هستند.
به گزارش «ایرنا»، رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهوری ترکیه در جلسه گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه با اشاره به وقوع سیل در مناطق زلزله‌زده کشورش گفت: در برابر سخاوت، صلابت و اعتماد ملت حرفی برای گفتن ندارم و امیدوارم شرمنده ملت خود نباشم.
او از اسکان نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سکنه منطقه زلزله‌زده در ۴۳۳ هزار چادر و کانکس خبر داد و افزود: بخشی از این مناطق متاسفانه دیروز و امروز گرفتار سیل شد.
خسارت سیلاب آخر هفته در حالی به دو استان از یازده استان زلزله‌زده ترکیه وارد آمده که بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (TEPAV) با انتشار گزارشی جامع درباره زلزله مهیب ۴۰ روز پیش اعلام کرد که زمین‌لرزه اخیر در مناطق جنوبی این کشور علاوه بر تلفات جانی سنگین، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.
این موسسه طی پژوهشی برآورد کرد که هزینه ساخت و ساز، بازسازی و تعمیر تاسیسات زیربنایی حدود ۸۸ میلیارد دلار خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، نیمی از این هزینه از منابع عمومی تامین شود.
بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه، دومین بخش خسارت و زیان ناشی از زلزله، مربوط به وسایل نقلیه، واحدهای تجاری، ملزومات منزل و کالاهای مصرفی مردم بوده که رقم آن حدود ۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
بنا به پیش‌بینی این موسسه، خسارت مربوط به حمایت‌ از ساخت مسکن، مراقبت و آموزش زلزله‌زدگان و اشتغال جمعیت زلزله‌زده نیز حدود ۱۷ میلیارد دلار و هزینه سالانه احداث و مدیریت سرپناه موقت نیز چهار میلیارد دلار برآورد شده است.
بر اساس این گزارش، پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا ۴۰ درصد از بناها و ساختمان‌های موجود در 11 استان این کشور دچار خسارت های بزرگ شدند.
این موسسه تحقیقاتی همچنین، آثار اقتصادی زلزله اخیر ترکیه را سنگین ارزیابی و اعلام کرد که این حادثه رشد اقتصادی کشور ترکیه در سال جاری میلادی را ۱.۲ درصد کاهش خواهد داد.
بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه در گزارش خود، جبران خسارت، صدمات و خرابی زلزله اخیر این کشور را سخت عنوان کرد و ادامه داد: این کار نیازمند انجام اقدامات عمرانی وسیع در مدت پنج سال است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر