پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بالا گرفتن اختلاف‌ها به بهانه یک ادعا

آمریکا و سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانیه دادند

بالا گرفتن اختلاف‌ها به بهانه یک ادعا

موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده





بالا گرفتن اختلاف‌ها به بهانه یک ادعا

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۱۷

اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران دوباره بالا گرفته است. در تازه‌ترین رویداد آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. آنها در این بیانیه به گزارش اخیر آژانس اتمی درباره مغایرت در پیکربندی دو آبشار سانتریفیوژ در نیروگاه فردو با آنچه که ایران پیشتر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند. این در حالی است که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم تاکید کرده ادعای «مغایرت در گزارش ایران» صحت ندارد و ناشی از اشتباه سهوی یکی از بازرسان بوده و حل شده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که طی یک بازرسی اعلام نشده از نیروگاه فردو در ایران، به شواهدی دست یافته که با آنچه که ایران به آژانس اعلام کرده بود، «اساسا تفاوت» دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گزارش داده بود که این آژانس طی بازرسی اعلام نشده از نیروگاه فردو در ایران متوجه شده که دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 -که در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد هستند- به نوعی به یکدیگر متصل هستند که از آنچه که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود، «اساسا تفاوت» دارد. در پی طرح این ادعا آمریکا و تروئیکای اروپایی هم بیانیه ای صادر کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی: موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا نامه‌ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مسئله را رسانه‌ای کرد

این کشورها در بیانیه مشترک‌شان نوشته‌اند: «‌ما دول فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده متوجه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اینکه ایران تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهایش بدون اطلاع پیشین به آژانس اتمی اعمال کرده، شده‌ایم. این سانتریفیوژها اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در نیروگاه غنی‌سازی فردو واقع هستند.»
به گزارش ایسنا، در ادامه بیانیه نوشته شده است: «همانطور که آژانس عنوان کرده است، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم عدم اشاعه هسته‌ای مغایر نیست. عدم اطلاع‌رسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به موقع مسائل در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود. تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارش‌دهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسی‌های پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، می‌شود. ادعای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام گرفته است کافی نیست. ما اقدامات ایران مبنی بر گزارش‌های بی‌طرف و عینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قضاوت می‌کنیم و نه با هدف اعلام شده از سوی ایران. ما یادآور می‌شویم که تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در نیروگاه غنی‌سازی فردو تهدیدات اشاعه هسته‌ای بزرگی در پی دارد و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.»
آمریکا و تروئیکای اروپایی همچنین در بیانیه مشترک خود آورده‌اند: «اقدامات ایران از آنجایی که به اعمال تعهدات راستی‌آزمایی و شفافیت ذیل برجام خاتمه داده (از جمله با خاتمه دادن به پروتکل الحاقی برای قریب به دو سال)، بسیار بیشتر نگران‌کننده است. ایران همچنین هیچ پاسخ معتبری به سوالات برجسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای تحقیقات پادمانی آژانس ارائه نکرده است؛ با وجود اینکه دو قطعنامه در این خصوص توسط شورای حکام طی سال گذشته تصویب شده است.»
در انتهای بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که از تمامی تعهدات قانونی‌اش ذیل توافق پادمانی جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کند و همکاری کاملی با آژانس در اجرای پادمان‌های موثر در فردو داشته باشد.»
آمریکا و سه کشور اروپایی در حالی این ادعاها را مطرح کرده‌اند که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادعای مطرح شده را صرفا بر اساس خطای سهوی یکی بازرسان دانسته که گمان می‌شده پیش از این رفع شده است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه 12 بهمن‌ماه در گفت‌وگویی درباره اظهارات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود: «اگر این مطلب را آقای گروسی گفته باشد احتمال می‌دهم اطلاعات او به‌روز شده نباشد. یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی‌سازی دکتر علی‌محمدی(فردو) تغییراتی در رویه بهره‌برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.»
کمالوندی تصریح کرده است: «بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملا حل شد؛ ضمن اینکه امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.»
از سوی دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم موارد مطرح شده درباره برنامه هسته‌ای ایران را غیرحرفه‌ای خواند.
اسلامی در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: «موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا نامه‌ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مسئله را رسانه‌ای کرد.» رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «‌این رفتار غیرحرفه‌ای است و پذیرفته نیست و امیدواریم این رویه توسط مدیرکل آژانس تداوم نیابد زیرا این کار برای اعتبار او و آژانس پذیرفته نیست.»
در روزهای اخیر رئیس‌ جمهور فرانسه هم بعد از دیدار با نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده است.
امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه روز پنجشنبه در کاخ الیزه میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی بود و در این دیدار علیه ایران موضع‌گیری کرد. ماکرون «حرکت پرشتاب» برنامه هسته‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تداوم این مسیر از سوی ایران بدون تبعات باقی نخواهد ماند.
به گزارش فارس، این اظهارات ماکرون، با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. ناصر کنعانی گفت: نفس ملاقات با نخست‌ وزیر رژیمی که جهان آن را مظهر پدیده شوم تروریسم سازمان‌یافته، خشونت، کشتار و آوارگی زنان و کودکان مظلوم در غرب آسیا و از جمله فلسطین می‌داند، سزاوار سرزنش و تقبیح است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: رئیس جمهور فرانسه در حالی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کند که ظاهرا فراموش کرده رژیم صهیونیستی با برخورداری از ده‌ها کلاهک هسته‌ای، هیچگونه نظارت بین‌المللی را برنمی‌تابد و با سوابق سیاهی از اشغالگری و تجاوز نظامی، مهمترین منبع تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *