پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش نرخ جرایم رانندگی بررسی می شود پلیس موافق، مجلس مخالف دفاع پلیس راهور کرمان از افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی

افزایش نرخ جرایم رانندگی بررسی می شود پلیس موافق، مجلس مخالف دفاع پلیس راهور کرمان از افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی





۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۵۹

افزایش نرخ جرایم رانندگی بررسی می شود
پلیس موافق، مجلس مخالف
دفاع پلیس راهور کرمان از افزایش نرخ
جریمه‌های رانندگی

در روزهای اخیر بحث افزایش جرایم رانندگی بالا گرفته است. از یک طرف مسئولان عالی رتبه راهنمایی و رانندگی کشور از افزایش این جرایم صحبت می کنند و از طرف دیگر برخی نمایندگان مجلس که با این موضوع مخالفت می کنند.
افزایش نرخ جرایم رانندگی در دست بررسی است
ماجرا از روز دوشنبه و صحبت های رییس پلیس راهور نیروی انتظامی کشور داغ شد. سردار تقی مهری از پیشنهاد افزایش نرخ جرایم رانندگی در سال گذشته و امسال خبر داد. به گزارش ایرنا وی گفت: چنانچه این پیشنهاد تصویب شود پلیس ملزم به اجرای مقررات و قوانین است چرا که این قوانین برای پیشگیری از وقایع رانندگی تصویب می شود. مهری که در جمع خبرنگاران نیز سخن می گفت اضافه کرد: متناسب با شرایط کشور و تورم، هر ساله جریمه ها با هدف بازدارندگی افزایش می یابد؛ بر این اساس اصل جریمه بازدارنده است در حالی که ما دوست نداریم کسی را جریمه کنیم. مهری، اصل افزایش جریمه ها در تخلفات را دارای نقش بازدارندگی دانست و در عین حال تاکید کرد: البته قوانین باید اصلاح و بازنگری شود. به عنوان مثال کسی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شده است باید محرومیت های اجتماعی بالا و مجازات های سنگین برای وی در نظر گرفت. این مقام انتظامی گفت: ارتقا فرهنگ و آموزش همگانی در کنار ابزارهای بازدارنده برای متخلفان به ویژه افراد حادثه ساز لازم است.
گفتنی است چندی پیش هم سرهنگ حسین حمیدی رییس پلیس راه کشور در کرمان گفته بود: به منظور افزایش بازدارندگی جرایم رانندگی درصدد افزایش مبلغ این جریمه ها هستیم.
جانشین پلیس راهور کرمان:
با افزایش نرخ جرایم تخلفات رانندگی
کمتر می شود
جانشین پلیس راهور مرکز استان کرمان در ارتباط با افزایش نرخ جرایم رانندگی به «پیام ما» گفت: طبق قانون هر سه سال یک بار نرخ جریمه ها می تواند افزایش پیدا کند. سرهنگ ناصر کریمی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ جرایم رانندگی در کاهش تخلفات رانندگی تاثیرگذار است گفت: بله. هرچه نرخ جرایم بیشتر باشد و جریمه ها بیشتر افزایش یابند، بازدارندگی بیشتری بوجود می آید. وی همچنین در پاسخ به این سوال که فرهنگ سازی تاثیر بهتری در کاهش تخلفات رانندگی دارد، کما اینکه برخی کشورهای پیشرفته با فرهنگ سازی توانسته اند آمار کاهشی خوبی در اینگونه تخلفات داشته باشند اظهار داشت: در برخی از همین کشورهای پیشرفته جریمه عبور از چراغ قرمز برابر با زندان است یا اگر راننده ای دو تخلف حادثه ساز داشته باشد، از وی تست حماقت می گیرند. در آن کشورها جرایم سنگینی وجود دارد و تنبیهاتی مثل تفاوت حق بیمه شخص ثالث را اعمال می کنند. یعنی کسی که خلاف بیشتری کند می بایست حق بیمه شخص ثالث بیشتری بپردازد.
در اینجا از سرهنگ کریمی پرسیدیم که در همان کشورها علاوه بر سیاست های تنبیهی، سیاست های تشویقی هم وجود دارد که در ایران اینگونه نیست. وی پاسخ داد: در اکثر کشورها سیاست های تنبیهی بیشتر اعمال می شود. در ضمن وقتی کسی را تنبیه نمی کنیم خودش یک تشویق است. فرضا در ایران کسی اگر تصادف نکند، بیمه کمتری نسبت به کسی که تصادف کرده می پردازد که به نوعی خودش یک تشویق است. جانشین پلیس راهور مرکز استان کرمان با اشاره به اینکه در سال 90 با افزایش نرخ جرایم رانندگی، نتایج مثبتی پدید آمد افزود: تعداد کشته ها در تصادفات رانندگی کمتر شد و این از بازدارنگی همین جرایم بود. سرهنگ کریمی در پاسخ به این سوال که اگر افزایش نرخ جریمه ها موثر است پس چرا ایران از نظر صادفات ناایمن رانندگی در دنیا وضعیت خوبی ندارد گفت: آمار ما سال به سال بهتر می شود. در ضمن فرهنگ سازی اگر اتفاق بیفتد خوب است اما کار راحتی نیست. در اروپا هم اگر مردم خلاف نمی کنند بیشتر به دلیل سیاست های تنبیهی است تا فرهنگ مردم. وی اضافه کرد: شما در همین کرمان نگاه کنید تا قبل از نصب دوربین های نامحسوس، سال های سال پلیس سر چهارراه ها می ایستاد اما اکثر ماشین ها روی خط عابر می ایستادند اما الان بدون حضور پلیس و بدلیل وجود دوربین ها، کمتر ماشینی از خط عابر رد می شوند و قانون رعایت می شود.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس:
افزایش نرخ جرایم رانندگی می‌تواند امکان تخلف مأموران پلیس را افزایش دهد
در این میان اما برخی نمایندگان مجلس با افزایش نرخ جرایم رانندگی مخلفند. کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از جمله کمیسیون هایی است که این موضوع باید در آن کمیسیون مطرح شود. سخنگوی این کمیسیون درباره افزایش نرخ جرایم رانندگی معتقد است: من به این موضوع که افزایش جریمه‌های رانندگی باعث کاهش تخلفات رانندگان می‌شود چندان معتقد نیستم چرا که تجربه نشان داده است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز، جریمه‌های رانندگی در برهه‌های مختلفی از زمان، افزایش یافته ولی تخلفات رانندگی به میزان مورد انتظار کاهش نیافته است. به گزارش قدس آنلاین محمد علی اسفنانی افزود: در چند دهه اخیر، در مقاطعی از زمان، نرخ جریمه‌های رانندگی 2 و 5 برابر شد ولی نظام تخلفات رانندگی تغییری پیدا نکرد. وی با بیان این‌که افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی می‌تواند دارای اثراتی در جهت عکس نیز باشد که باید به آن‌ها نیز توجه کرد، گفت: متأسفانه گاهی افزایش نرخ جریمه‌ها ممکن است باعث افزایش وقوع تخلفات و فراهم کردن راه‌های فرار از قانون شود که باید به این موضوع نیز توجه ویژه داشت. اسفنانی در ادامه با تأکید بر لزوم ایجاد ساز و کار مناسب در افزایش نرخ جرائم رانندگی، به وقوع برخی تخلفات توسط مأموران راهنمایی و رانندگی، خصوصاً در معابر بین شهری اشاره کرد و افزود: متأسفانه در برخی موارد ما شاهدیم که مأموران راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلف رانندگان در نقاطی کور و خارج از دید رانندگان کمین می‌کنند و مچ رانندگان متخلف را می‌گیرند که این موضوع بر خلاف قانون است و در جایی از قانون عنوان نشده است که راهنمایی و رانندگی برای انجام وظایف خود می‌تواند کمین کند تا جرمی به وقوع بپیوندد و سپس وارد عمل شود و مچ‌گیری کند. وی با تأکید بر این‌که افزایش نرخ جرایم رانندگی می‌تواند در افزایش امکان تخلف مأموران پلیس نیز موثر باشد، گفت: وقتی نرخ جریمه‌های رانندگی بدون ساز و کار مناسب افزایش یابد، راننده متخلف ترجیح می‌دهد که به جای پرداخت جریمه 100 هزار تومانی، ‌رشوه بدهد و از این موضوع نیز راضی است و این مساله می‌تواند به افزایش نرخ تخلفات مأموران راهور دامن بزند.
لازم به ذکر است موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی هم عضو این کمیسیون است اما تماس های «پیام ما» با وی بی پاسخ ماند.
تصادفات رانندگی ایران 25 برابر ژاپن
با توجه به مطالب ذکر شده باید ببینیم در نهایت مجلس با افزایش نرخ جرایم رانندگی موافقت می کند یا خیر. اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند طبق آمارهای موجود، افزایش نرخ جرایم رانندگی شاید در کوتاه مدت موثر باشد اما در درازمدت نتوانسته آمار تصادفات و تخلفات رانندگی را کاهش چشمگیری دهد. از این گذشته برخی کشورها به جای افزایش نرخ جرایم رانندگی از محرومیت ها استفاده می کنند. در کشور سوئیس راننده‌ای که تعداد تخلفات رانندگی‌اش از حد مجاز تعیین شده در سال بیشتر باشد به عنوان یک بیمار روانی از رانندگی محروم می‌شود. در آمریکا نیز چنانچه راننده‌ای مرتکب تخلفات حادثه‌ساز رانندگی همچون سرعت بیش از حد مجاز و حرکات بی‌‌پروا و خطرناک هنگام رانندگی شود یا حتی یک بار در طول دوره آزمایشی دریافت گواهینامه خود مرتکب تخلف شود، گواهینامه‌اش به مدت 60 روز و چنانچه در حال غیرعادی رانندگی کرده باشد، به مدت 90 روز معلق می‌شود. گفتنی است به گزارش مهر آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می‌شوند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقاست که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد. در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و دو برابر ترکیه است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر