پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده افزایش رابطه با روسیه از زبان قالیباف

دولت و مجلس برای افزایش روابط همسایگی در شمال تلاش می‌کنند

وعده افزایش رابطه با روسیه از زبان قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی: در طول برنامه هفتم، رابطه با روسیه چند برابر خواهد شد





وعده افزایش رابطه با روسیه از زبان قالیباف

۵ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۰۳

رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن مجلس شورای اسلامی از گسترش روابط ایران و روسیه طی چند سال آینده و با تکیه بر مواضع و تکالیف قانون برنامه هفتم پنج ساله توسعه کشور خبر داد و آن را ضرورت عنوان کرد.

 

 

محمدباقر قالیباف در این سخنان گفت: روز گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی پارلمانی، میزبان ویاچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه و هیات همراه بود. روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی دریای خزر و دغدغه‌ها و مشترکات منطقه‌ای و همچنین همکاری‌های مشترک بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. پارلمان‌های دو کشور باید تلاش کنند با برگزاری نشست‌های عملیاتی مستمر و با تسهیل‌گری از بعد تدوین قوانین و نظارت برای حرکت بهتر دولت‌ها برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم اقدام کنند.

با تمرکز بر روی مسائل اصلی توسعه همکاری‌های دو کشور هیات‌های ایرانی و روسی پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود را برای افزایش همکاری‌های فی‌مابین مطرح کردند و تصمیماتی برای تسریع در اجرای توافقات دو طرف اتخاذ شد. از اولویت‌هایی که در روز گذشته مورد بحث قرار گرفت در حوزه نفت و گاز، سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه برای عملیات مبادله‌ای با رویکرد قطب گازی بود

به گزارش ایسنا، او در مورد مباحث عنوان و بررسی شده در این نشست توضیح داد: در این جلسه که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی ایران و روسیه برگزار شد، با تمرکز بر روی مسائل اصلی توسعه همکاری‌های دو کشور هیات‌های ایرانی و روسی پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود را برای افزایش همکاری‌های فی‌مابین مطرح کردند و تصمیماتی برای تسریع در اجرای توافقات دو طرف اتخاذ شد. از اولویت هایی که در روز گذشته مورد بحث قرار گرفت در حوزه نفت و گاز، سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه برای عملیات مبادله ای با رویکرد قطب گازی بود. یکی دیگر از نکات مهمی که مورد توجه طرفین قرار داشت موضوع راه ارتباطی شمالی-جنوبی بود که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و آسیای میانه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و با سرمایه‌گذاری مشترک هر دو کشور ان شاءالله به نتیجه خواهد رسید.
رشد روابط ایران و فدراسیون
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در زمینه تجارت غلات و استفاده از فناوری‌های جدید گفت‌وگو شد، عنوان کرد: همچنین در موضوعات حمل و نقل نیز بحث‌های مهمی صورت گرفت. در خصوص رسیدگی به امور بازرگانان به‌ویژه تسهیل در رفت و آمد و رفع موانع گمرکی و روادید و نیز کنترل‌های الکترونیکی باربری پیگیری‌های خوبی صورت گرفت تا تجار در مرزهایمان دچار مشکل نشوند. موضوع دیگر مورد بحث که در راس همه مباحث قرار دارد، همکاری‌های پولی و بانکی بین دو کشور است که بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی اقداماتی انجام دهیم. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشته‌اند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی بیان شد و سیاست گسترش روابط با این همسایه شمالی در شرایطی از سوی دولت دنبال می‌شود که این مسئله همواره از سوی بسیاری از صاحب نظران سیاسی مورد انتقاد بوده است. روز گذشته و پس از بیان دوباره مجلس و دولت در مورد افزایش روابط شرقی در حوزه سیاست و اقتصاد، یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت که روسیه تلاش می‌کند تا برای حل بحران‌های خود مانند جنگ اوکراین از دیگران کمک گرفته و یا در مورد آنها به دنبال شریک جرم بگردد.
فریب بازی را خوردند
حشمت‌الله فلاحت پیشه گفت: مسئولین کشور فریب بازی روس‌ها و غربی‌ها را خوردند و وزارت خارجه و مسئولین به وظیفه ذاتی خودشان در زمینه دیپلماسی عمومی و رسمی عمل نکردند که یکسری اتهامات کاذب علیه منافع ملی زده شده است. او با بیان اینکه بایستی ایران مسئله برجام را از جنگ اوکراین جدا می‌کرد تا اجازه ندهد مسئله اوکراین، ایران را به تهدیدی بالفعل تبدیل کند، اذعان کرد: «در این میان روس‌ها هم دنبال شریک جرم در موضوع اوکراین بودند و به شدت این استراتژی را دنبال می کردند.» این نماینده مجلس، نشانه‌های برجسته‌سازی ایران به مثابه تهدید را «تبلیغات وسیع در باره ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه» ارزیابی می‌کند. موضوعی که مصاحبه یک مقام روس درباره اینکه «پهپادهای ایرانی توقع جنگی روس‌ها را برآورده نکرده‌اند»، به القای تهدید ایران برای اروپا نزد افکار عمومی کشورهای اروپایی دامن زد. اگر مسئله پهپادها و جنگ اوکراین نبود، هیچوقت مسئله تحریم سپاه در پارلمان اروپایی شکل نمی‌گرفت.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های امروز ایران محصول نزدیک شدن به روسیه است تاکید کرد: برجام قربانی رفتار اوکراینی روسیه است، برای دومین بار نیز ایران بازی خورد و وارد کمینگاه جنگ اوکراین و زمینه برای سیاست فشار حداکثری اروپا و آمریکا علیه ایران مهیا شد.
علاوه بر اهمیت اقتصادی روابط با ایران از نگاه روسیه، ایران تأثیر به‌سزایی در تحولات جهان اسلام دارد و همکاری با این کشور می‌تواند موازنه لازم برای روسیه در محیط پیرامونی آن که توسط کشورهای اسلامی احاطه شده است را به وجود آورد. در همکاری‌های ایران و روسیه عوامل بسیاری دخالت دارند. علاوه بر وضعیت سیاسی، عوامل دیگری از قبیل ثروت‌های طبیعی عظیم موجود در دو کشور به ویژه نفت و گاز، نیروی انسانی، توانایی‌های نظامی، تاثیرات منطقه‌ای و عوامل بین‌المللی باعث شده تا روابط مسکو‌‌ـتهران اهمیت ویژه‌ای به خود بگیرد. بنابراین یک سوال همیشه پیش روی تحلیلگران روابط ایران و روسیه بوده است: چالش‌ها و فرصت‌های روابط ایران و روسیه تا سال 2018 در حوزه‌های مختلف روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی کدامند؟ این نگاه تا جایی برای کشورهای همسایه ایران نیز مهم است و به ان نگاه دارند که تابستان گذشته و در پی سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران، این سفر و تحلیل آن بخش قابل توجهی از محتوای رسانه‌های کشورهای همسایه را به خود اختصاص داده بود. ایندیپندنت عربی همان زمان در مقاله ای نوشته بود: تناقض‌های بسیاری همچنان در روابط ایران و روسیه وجود دارد. گرایش فزاینده روسیه به چین در ماه های اخیر موجب شد صادرات نفت خام ایران به چین که خریدار اصلی نفت ایران بود، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. به این ترتیب ایران بخشی از بازار نفت چین و هند را به نفع روسیه از دست داد. برای آنکه این زیان جبران شود، شرکت ملی نفت ایران و شرکت روسی گازپروم یادداشت تفاهمی به ارزش 40 میلیارد دلار امضا کردند. اما در سطح داخلی، ایران واردات گندم از روسیه را تضمین کرد به ویژه در سایه بحران جهانی غذا که ممکن است به علت جنگ روسیه و اوکراین روی دهد. به این ترتیب تهران می‌تواند از تشدید نارضایتی‌های داخلی در بین قشرهای مختلف جامعه جلوگیری کند که ریشه در بحران اقتصادی و تورم و کاهش درآمدها و فساد دارد. تناقض‌هایی وجود دارد که بر منافع روسیه و ایران و اعتماد آنها به یکدیگر تاثیر می گذارد و این دو کشور نمی‌توانند آنها را نادیده بگیرند و همین تناقض‌ها مانع تبدیل شدن روابط تاکتیکی دو کشور به هم پیمانی راهبردی شده است. علاوه بر این، ذهنیت منفی تاریخی ایرانی‌ها از روسیه به عنوان کشوری استعماری همچنان باقی است. مشکل دیگر این است که روسیه و ایران هر کدام با رقبای طرف دیگر همکاری می‌کنند. در حالی که تهران به دنبال توسعه روابط با کشورهای نفتی خلیج فارس است، روسیه نیز از روابط خود با اسرائیل برای مهار کردن حضور ایران در سوریه بهره‌برداری می‌کند. همچنین دو کشور رقیب یکدیگر در بازار نفت هستند و ایران تلاش‌های روسیه برای جلوگیری از شکل‌گیری برجام در سال 2015 را به خاطر دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که روسیه و ایران از روابط خود فقط برای مقابله با دشمنانشان بهره‌برداری می‌کنند و هیچ فرصتی برای شکل‌گیری ائتلاف راهبردی بین آن‌ها وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر